با بررسی شرایط ایران در این دوره و مقایسه آن با دوره قبلی که در کشور کره‌جنوبی برگزار شد به این موضوع می‌رسیم که در این دوره از لحاظ دریافت مدال رشد کرده‌ایم. در واقع ۲۷۶ نفری که در بازی‌های اینچئون شرکت کردند، ۲۱طلا، ۱۸ نقره و ۱۸ برنز گرفتند اما ۳۷۸ نفری که به جاکارتا رفتند، ۲۰طلا، ۲۰نقره و ۲۲ برنز گرفتند. البته در این دوره از رده پنجم در اینچئون به رده ششم در جاکارتا سقوط کردیم و در روز آخر ازبکستان موفق شد کاروان ایران را پشت‌سر بگذارد. در جدول توزیع مدال ایران، کشتی با ۵ طلا و ۳ برنز صدرنشین است. پس از آن ووشویی قرار دارد که ۲ طلا و ۴ برنز را به نام ایران ثبت کرده و سپس کاراته، تکواندو و وزنه‌برداری قرار دارند.

این درحالی است که بیش از ۲۷ درصد مدال‌های ایران با افتخارآفرینی بانوان به دست آمد. البته بانوان ایرانی تنها یک طلا گرفتند که آن هم در ورزش تیمی کبدی بود. شاید اگر اتفاقات برای زهرا نعمتی، کیمیا علیزاده و حمیده عباسعلی به آن شکل پیش نمی‌رفت هم ۲۷ درصد بیشتر می‌شد و هم طلاها بیشتر از یکی می‌بود. اندونزی میزبان به واسطه کسب ۱۴ مدال طلا از ورزش بومی خود یعنی پنچاک سیلات موفق شد جایگاه چهارمی را به خود اختصاص دهد. آنها البته در رشته‌های دیگر هم مدال طلا کسب کردند. یکی از عجیب‌ترین مدال‌های کاروان اندونزی در ماده «ورق بازی- Bridge» نصیب آنها شد! ازبک‌ها نیز که جایگاه پنجمی را از ایران گرفتند با ورزش‌هایی چون بوکس و کوراش روند مدال‌گیری خود را افزایش دادند و ۱۱ طلای‌شان را در این دو رشته کسب کردند تا ایران را پشت‌سر بگذارند.

شگفتی‌سازان را فراموش نکنیم

 در کنار حسابرسی از فدراسیون‌هایی که ضعیف کار کرده‌اند، فدراسیون‌هایی که شگفتی‌ساز بوده‌اند هم باید مورد توجه قرار گیرند. مدال برنز نوشاد عالمیان در پینگ‌پنگ بعد از ۵۲ سال و مدال برنز واترپلو بعد از ۴۴ سال نباید نادیده گرفته شود. قطعا سال‌ها کار و تلاش پشت این مدال‌ها است و ستاد عالی بازی‌ها با تقدیر ویژه از ورزشکارانش باید نشان دهد به‌خوبی ارزش این مدال‌ها را درک کرده است تا انگیزه‌ای شود برای ادامه راه پیشرفت. در دو روز گذشته پیام‌های تبریک بسیاری از سوی مسوولان و نهاد‌های مختلف برای کاروان ورزشی ایران صادر شده که نشان از اهمیت کار ورزشکاران کشورمان دارد.دیروز البته سیدرضا صالحی‌امیری رئیس کمیته ملی المپیک تنزل جایگاه ایران را با ناداوری‌ها مرتبط دانست. او که درگفت‌وگوی ویژه خبری صداوسیما حاضر شده بود گفت: «اگر بخواهیم نگاه واقع‌بینانه‌ای داشته باشیم، می‌بینیم که ظرفیت کشور مشخص است. در مجموع تعداد مدال‌ها بیش از دوره قبل است که از ۵۷ مدال به ۶۲ مدال رسیده‌ایم. در واقع جایگاه واقعی ما رده پنجم آسیا است، نه ششم! من نمره خیلی خوب به کاروان ورزشی کشور می‌دهم. دراین دوره موضوع ناداوری واقعا جدی بود. درچند مسابقه فینال ورزشکاران ما امتیاز لازم را کسب کرده بودند که مدال طلا با ناحقی از آنها دریغ شد. بیان برخی از مشکلات در این برنامه مناسب نیست، ولی حداقل چهار مدال طلا را از ما گرفتند.»

24 (2)