علیرضا بیرانوند تنها بازیکن پرسپولیس بود که به اردوی تیم‌ملی دعوت شد. فارغ از همه حواشی، این اتفاق یک پیام روشن و بزرگ داشت؛ اینکه از نظر کی‌روش هم حساب بیرانوند با بقیه بازیکنان پرسپولیس جداست و این مساله، احتمال جدایی وی از جمع سرخپوشان را تقویت می‌کند. بیرانوند می‌داند که اگر به بازی زیرنظر برانکو ادامه بدهد، ممکن است به سرنوشت بازیکنانی مثل جلال حسینی، محمد انصاری و کمال کامیابی‌نیا دچار شود، بنابراین مثل وحید امیری یا صادق محرمی همه سعی خودش را خواهد کرد تا از این مهلکه بیرون بیاید. پیش از این گفته می‌شد بیرانوند تنها تا پایان نیم‌فصل اول و باز شدن پنجره نقل‌وانتقالاتی پرسپولیس در این تیم باقی خواهد ماند و حالا این فرضیه تقویت شده است. کی‌روش نشان داده برای حفظ اصولش (چه حرفه‌ای و چه غیرحرفه‌ای) هیچ خط قرمزی ندارد و هر هزینه‌ای لازم باشد می‌پردازد.

هیچ‌کس حتی تصورش را هم نمی‌کرد او نفراتی مثل جلال حسینی و وریا غفوری را به جام‌جهانی نبرد، اما این کار را انجام داد و حالا بیرانوند هم به خوبی درک می‌کند در تیم کی‌روش هیچ حاشیه امنیتی وجود ندارد. او به همان راحتی که فیکس شد، به همان راحتی هم ممکن است جایگاهش را از دست بدهد؛ حتی اگر ضربه پنالتی کریس رونالدو را مهار کرده باشد! شاید در تایید این مساله باید به مصاحبه برانکو پیش از بازی با نساجی نگاه کرد؛ جایی که او به طعنه گفت: «رامین رضاییان به پرسپولیس برنمی‌گردد، چون حاضر نیست جایگاهش در تیم‌ملی را از دست بدهد.» به این ترتیب به‌نظر می‌رسد بدون احتساب مسابقه دیشب، فقط ۹ بازی لیگی تا جدایی بیرانوند از جمع قرمزها باقی مانده باشد.

جانشین او کیست؟

اگر کوچ علیرضا بیرانوند را قطعی بدانیم، پرسپولیس سه گزینه برای جانشینی او در فاصله بین دو نیم‌فصل خواهد داشت که البته هرکدام از این سه گزینه مشکلاتی دارند. محمدرضا اخباری یکی از نفراتی است که این مدت اسمش به‌عنوان گزینه حضور در پرسپولیس مطرح شده. او به تازگی رضایت‌نامه قطعی‌اش را هم از سایپا گرفته و بازیکن آزاد محسوب می‌شود. بنابراین مشکلی برای حضور در پرسپولیس نخواهد داشت، به‌خصوص که دیگر چیزی هم به پایان نیم‌فصل باقی نمانده است. با این وجود مشکل اخباری این است که مدت‌هاست از دوران اوجش فاصله گرفته. او در تراکتور عالی بوده، اما در بازگشت به سایپا خوب عمل نکرد و نهایتا با علی دایی به اختلاف خورد. اخباری ابتدا نیمکت‌نشین و سکونشین شد و حالا کنار گذاشته شده است.

به علاوه غیبت اخباری در تمرینات صدای دایی را هم درآورد و نشان داد او حاشیه‌هایی هم دارد. از همه اینها که بگذریم، اخباری اخیرا به صراحت در فضای مجازی برای بازگشت به تراکتورسازی چراغ سبز نشان داده تا از قرمزهای پایتخت فاصله بگیرد. دیگر گزینه سرخ‌ها رشید مظاهری است که گویا خودش هم به حضور در پرسپولیس بی‌علاقه نیست. با این وجود بزرگ‌ترین مشکل مظاهری، قرارداد او با ذوب‌آهن است. این دروازه‌بان برای جدایی نیاز به رضایت‌نامه دارد و ذوب هم نشان داده به این راحتی‌ها رضایت بازیکنان کلیدی‌اش را نمی‌دهد. آنها همین اواخر سر انتقال مرتضی تبریزی به استقلال، حسابی سخت گرفتند و کلی درآمدزایی کردند. گزینه سوم سرخ‌ها در شرایط فعلی هم علیرضا حقیقی است. حقیقی حداقل تا لحظه تنظیم این مطلب تیم پیدا نکرده و بدش هم نمی‌آید به پرسپولیس برگردد، اما او مدت‌هاست درست و حسابی بازی نکرده و معلوم نیست روی فرم باشد.