پرسپولیس؛ رویای قهرمانی بعد از حماسه

در این میان مسلما برای میلیون‌ها هوادار فوتبال در ایران اتفاقی که دوشنبه‌شب رخ داد و طی آن پرسپولیس با بازگشتی قهرمانانه موفق به حذف الدحیل شد، حادثه‌ای تاریخی محسوب می‌شود که تا سال‌ها در حافظه فوتبال این سرزمین باقی خواهد ماند. الدحیل قهرمان مقتدر لیگ قطر و تیمی بود که عمر شکست‌ناپذیری‌اش در تمامی مسابقات رسمی به بیش از یک سال می‌رسید. آنها تا رسیدن به یک‌چهارم نهایی، هشت پیروزی پیاپی به دست آوردند؛ به این معنا که حتی مسابقات تشریفاتی‌شان در مرحله گروهی را هم بردند تا گام به گام به رویای از پیش اعلام شده‌شان مبنی بر کسب اولین عنوان قهرمانی آسیا نزدیک شوند. شاهکار اصلی دحیل اما در یک‌هشتم رقم خورد؛ جایی که آنها طی دو بازی رفت و برگشت مجموعا هشت گل به العین امارات زدند و یاران عمر عبدالرحمن را به بی‌رحمانه‌ترین شکل ممکن حذف کردند. الدحیل در ادامه این مسیر توانست بازی رفت مرحله یک‌چهارم را هم با یک گل از پرسپولیس ببرد؛ گرچه آنها در این مسابقه قدری خوش‌شانس هم بودند.

شاید اگر یکی از موقعیت‌های پرسپولیس در بازی رفت به گل تبدیل می‌شد، رکورد جادویی دحیل زودتر فرو می‌ریخت، اما امید عالیشاه تک‌به‌تک را گل نکرد و شوت محمد انصاری هم با فاصله کمی بیرون رفت تا خلق حماسه به تهران موکول شود. در ورزشگاه آزادی پرسپولیس بازی را بهتر از حریف آغاز کرد، اما روی دفع توپ شجاع خلیل‌زاده یک گل کاملا تصادفی خورد تا تیم قطری به یک قدمی صعود برسد. قرمزها نیمه اول را یک بر صفر باختند و شاید هنگام تنفس ۱۵ دقیقه‌ای بین دو نیمه کمتر کسی در سراسر ایران می‌توانست شانسی برای بازگشت سرخپوشان به بازی متصور باشد. آنها باید سه گل می‌زدند و تازه گل دیگری هم نمی‌خوردند که به‌خصوص تحقق این بخش دوم در برابر عناصر هجومی زهردار الدحیل غیرممکن می‌نمود.

نهایتا اما معجزه اتفاق افتاد و پرسپولیس در شبی که یادآوری‌اش هم تا سال‌ها مو به تن مردم سیخ خواهد کرد، با دو گل جلال حسینی و گادوین منشا و البته یک گل به خودی مدافعان حریف توانست کام‌بک تاریخی‌اش را رقم بزند. به این ترتیب پرسپولیس به اولین تیمی تبدیل شد که به مرحله نیمه‌نهایی مسابقات فصل جاری لیگ قهرمانان آسیا می‌رسد. بین چهار تیم برتر آسیا در مسابقات پارسال و امسال، تنها نام پرسپولیس تکراری است و البته سرخپوشان نخستین تیم تاریخ فوتبال ایران هستند که در ورژن جدید لیگ قهرمانان دو نوبت پیاپی به نیمه‌نهایی می‌رسند. طبق برنامه آنها روز دهم مهر باید در دوحه بازی رفت را مقابل السد برگزار کنند و یکم آبان در تهران میزبان یاران ژاوی خواهند بود.

استقلال؛ الهام‌بخش پرسپولیس

در دومین بازی دور برگشت مرحله یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان آسیا اما استقلال در دوحه به مصاف السد رفت و با نتیجه ۲-۲ متوقف شد تا با توجه به شکست ۳بریک در مسابقه رفت، از گردونه مسابقات حذف شود. هر چقدر نمایش آبی‌ها در دیدار رفت برابر حریف قطری انتقاد برانگیز بود و اعتراض گسترده هواداران و کارشناسان را به‌دنبال آورد، بازی آنها در مسابقه برگشت باعث امیدواری شد. استقلال در روزی که نومایر را به‌دلیل مصدومیت در اختیار نداشت و از وریا غفوری هم به‌خاطر تب و لرز نتوانست از ابتدا استفاده کند، در مسیر تحقق حماسه دوم برای ایرانی‌ها قرار گرفت. آنها با وجود اینکه خیلی زود از السد عقب افتادند، دو گل توسط روح‌الله باقری و مرتضی تبریزی زدند و تنها یک گل تا کشاندن مسابقه به وقت‌های اضافی فاصله داشتند، اما اخراج روزبه چشمی که کارت زرد اولش را به‌خاطر اعتراض‌های ناشیانه دریافت کرده بود، روند بازی را تغییر داد و نهایتا همان پیروزی در بازی برگشت را هم از کف استقلالی‌ها ربود.

در چند روزی که از این مسابقه می‌گذرد، بیشتر اعضای خانواده استقلال از نمایش این تیم ابراز رضایت کرده‌اند که این می‌تواند توشه‌ای مناسب برای ادامه مسابقات فصل باشد. همچنین در شرایطی که انتقادهای بسیار زیادی از روزبه چشمی وجود دارد، وینفرد شفر در چند نوبت قاطعانه از مدافع تیمش حمایت کرده است. مهم‌ترین نکته بازی استقلال در قطر اما این بود که آبی‌ها نشان دادند السد هم آن حریف شکست‌ناپذیر و غیرقابل رسوخی که ما فکر می‌کردیم نیست و می‌شود به این تیم ضربه زد. البته پرسپولیس همین امسال در مرحله گروهی یک بار به السد باخته و یک بار این تیم را برده است. حالا هم استقلالی‌ها با نمایشی که ارائه دادند می‌توانند الهام‌بخش رقیب دیرینه برای عبور تاریخی از نیمه‌نهایی به فینال باشند.

شرقی‌های متوسط

دو تیم شرقی صعود کرده به نیمه‌نهایی اما تیم‌هایی هستند که حداقل در لیگ خودشان وضع متوسطی دارند. سوان سامسونگ که بازی رفت را ۳برصفر از چونبوک موتورز چین برده بود، در بازی برگشت در زمین خودش ۳برصفر شکست خورد و فاصله‌ای تا حذف نداشت. حتی در دقیقه نود این بازی علیرضا فغانی یک پنالتی به سود تیم چینی گرفت که چونبوک ناباورانه آن را از دست داد. نهایتا هم سامسونگ که تیمی بسیار معمولی نشان داد در ضربات پنالتی پیروز شد و به نیمه‌نهایی رسید. این تیم در جدول کی‌لیگ کره با ۱۵ امتیاز اختلاف نسبت به تیم صدرنشین روی پله چهارم قرار داد.

در دیگر بازی این گروه هم کاشیما آنتلرز با سه گل تیانجین چوانجیان را شکست داد تا با توجه به پیروزی ۲ بر صفر دور رفت در مجموع با برتری ۵ بر صفر به جمع چهار تیم برتر آسیا راه پیدا کند. اگرچه این نتیجه تا حدودی فریبنده به نظر می‌رسد، اما نکته قابل‌توجه این است که کاشیما با ۱۶ امتیاز اختلاف نسبت به صدرنشین جی‌لیگ ژاپن روی پله هفتم جدول این مسابقات قرار دارد که این مساله کاملا نشان می‌دهد آنها تیم فوق‌العاده‌ای نیستند. شاید اگر پرسپولیس از سد السد بگذرد، کارش در فینال آن‌قدرها هم سخت نباشد؛ به‌خصوص که هم مسابقه برگشت با السد و هم بازی برگشت فینال احتمالی در تهران و به میزبانی پرسپولیس خواهد بود.