ننگ سنگ

بر این اساس ابتدا یک حمله ناموفق از سوی حدود ۱۰ تماشاچی به زمین مسابقه انجام شد که نیروی انتظامی اقدام به مهار آن کرد، اما پس از چند لحظه هجوم و سنگ‌پرانی دوباره تکرار شد که یکی از این سنگ‌ها، صورت کمک‌داور مسابقه را زخمی کرد. پس از آن بود که بنیادی‌فر در سوت پایان بازی دمید و تعیین تکلیف آن را به کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال سپرد. بعد از سوت پایان، تیم میهمان راهی رختکن شد، اما نتوانست به سرعت از آن خارج شود. پیکانی‌ها چیزی حدود دو ساعت در رختکن ورزشگاه تختی آبادان محبوس بودند و پس از آن با اسکورت پلیس به سمت فرودگاه حرکت کردند. به این ترتیب در اتفاقی که حتی برای استانداردهای فوتبال ایران هم عجیب و نادر است، یک بازی نیمه‌تمام می‌ماند؛ آنچه در ادامه فصل پر از خشونت جاری کاملا قابل پیش‌بینی بود و اگر به کسی بر نمی‌خورد، از همین حالا می‌شود فجایع بدتر از این را هم پیش‌بینی کرد. قبلا هم نوشته بودیم لیگ امسال با این همه عصبانیت و سهل‌انگاری بوی «خون» می‌دهد.

باز هم فرافکنی

هفته سوم بود که بازی استقلال خوزستان و پرسپولیس در اهواز به خشونت کشیده شد. سنگ‌پرانی وحشتناک در آن بازی که زخمی شدن چند هوادار و سرباز نیروی انتظامی را به دنبال داشت، یک جنجال خبری بزرگ راه انداخت، اما مسوولان استان به سرعت درصدد فرافکنی برآمدند. داریوش یزدی، سرمربی استقلال خوزستان در پایان آن مسابقه در کمال تعجب با قدردانی از هواداران تیمش گفت: «تماشاگران ما سنگ تمام گذاشتند.» پس از آن هم کمیته انضباطی صرفا به یک جریمه ۱۵ میلیون تومانی برای باشگاه اهوازی بسنده کرد تا عملا برای تکرار این قبیل تخلفات چراغ سبز نشان داده باشد. حالا اما با وقوع دوباره آن اتفاق در فاصله دو ماه، همان سناریو از سر نوشته شده است. لطفا بخشی از اظهارات کاظم طالقانی، رئیس هیات فوتبال استان خوزستان و عضو هیات‌رئیسه فدراسیون را بخوانید تا همه چیز دستگیرتان شود: «هواداران خوزستانی تاکنون ازاین کارها نکردند اما یکسری افراد سودجو بین آنها وجود دارند که به‌وجود آورنده چنین اتفاقاتی در ورزشگاه هستند.

باید با این افراد برخورد جدی شود و از حضور آنها درورزشگاه جلوگیری شود. اتفاقاتی که در خوزستان افتاد تنها مختص به این استان نیست و در جاهای دیگر کشور هم رخ می‌دهد. کمیته داوران باید برنامه‌ریزی خوبی برای انتخاب داوران بازی‌های لیگ برتر داشته باشند. این کمیته باید داوران قوی و هوشیار را انتخاب کنند.» این مصاحبه تقریبا تمام تاکتیک‌های سفسطه و فرافکنی را در بر می‌گیرد و می‌تواند یک الگوی قابل آموزش در دنیای فلسفه باشد! اینکه بگوییم عده‌ای نفوذی این کار را کرده‌اند یا این اتفاقات فقط مال خوزستان نیست یا مشکل از داور بوده که بد سوت زده، دقیقا راهی است که تا کنون پیموده‌ایم و هر بار منجر به وخامت بیش از پیش اوضاع شده است. جالب است که آقای طالقانی پیش‌تر سنگ‌پرانی در بازی استقلال و خوزستان را به عوامل بیگانه و خارجی منتسب کرده بود.

داستان ادامه‌دار خوزستان

قطعا احترام هواداران واقعی فوتبال در خوزستان واجب است و هیچ‌کس هم نمی‌تواند بگوید اتفاقات منفی فقط در این استان رخ می‌دهد، اما واقعیت آن است که حجم سنگ‌پرانی و بداخلاقی هواداران در خوزستان بسیار بیشتر از معدل کشوری است. هواداران فولاد در لیگ سیزدهم سر حسین فرکی را که سرمربی این تیم بود شکستند، هرچند فرکی در پایان آن فصل فولاد را قهرمان کرد. در لیگ پانزدهم بازی پرسپولیس و استقلال اهواز که با اصرار مدیران تیم خوزستانی و اهمال هیات فوتبال استان به‌جای غدیر در ورزشگاه غیراستاندارد تختی برگزار شد، با سنگ‌پرانی گسترده برخی تماشاگران میزبان همراه شد؛ به این ترتیب که آنها از بیرون ورزشگاه بر سر پرسپولیسی‌هایی که روی سکو نشسته بودند سنگ پرت می‌کردند و این بنده‌های خدا برای نجات جان‌شان چاره‌ای جز هجوم به زمین پیدا نکردند، طوری‌که نزدیک بود بازی نیمه‌تمام باقی بماند. اتفاقات این بازی آن‌قدر هولناک بود که لوکا ماریچ، مدافع کروات پرسپولیس در پایان فصل تحت هیچ شرایطی حاضر به تمدید قراردادش و ادامه حضور در ایران نشد. امسال هم که اول ماجرای بازی استقلال خوزستان و پرسپولیس رخ داد و بعد این داستان بازی نیمه‌کاره آبادان؛ راستی چند حادثه دیگر در یک بازه زمانی کوتاه باید رخ بدهد تا گوشی دست مسوولان بیاید؟

تهدید کمیته انضباطی

طبق مقررات به احتمال بسیار زیاد نتیجه این بازی نیمه‌تمام، سه بر صفر به سود پیکان اعلام خواهد شد، اما به‌نظر می‌رسد مجازات‌های سنگین‌تری انتظار نفت را می‌کشد. دیروز اسماعیل حسن‌زاده، رئیس کمیته انضباطی در این مورد گفته: «با دقت گزارش‌ها را می‌بینیم و تصمیم‌گیری خواهیم کرد. درست است که حکم انضباطی هیچ‌وقت به‌طور صددرصد بازدارنده نخواهد بود، اما به هر حال ما هم باید کم‌کم به سراغ بخش‌های سنگین تنبیهات آیین‌نامه برویم.»