خیز‌60 میلیاردی پرسپولیس

یک میلیون دلار؛ فعلا!

شاید برای خیلی از هواداران جالب باشد که بدانند پرسپولیس تا رسیدن به مرحله نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان آسیا چه مقدار پاداش دریافت کرده است. محاسبات سرانگشتی در این مورد نشان می‌دهد سرخپوشان فعلا بیش از یک میلیون دلار کاسب شده‌اند. براساس اعلام کنفدراسیون فوتبال آسیا تیم‌هایی که به مرحله یک‌هشتم نهایی لیگ قهرمانان راه پیدا می‌کنند ۱۰۰ هزار دلار، به یک‌چهارم ۱۵۰ هزار و نیمه‌نهایی ۲۵۰ هزار دلار دریافت خواهند کرد. به علاوه سرخپوشان ۵۰ هزار دلار بابت هر پیروزی، ۳۰ هزار دلار هزینه سفر بابت هر بازی خارج از خانه و ۲۰۰ هزار دلار هم به‌خاطر صدرنشینی در مرحله گروهی دریافت کرده‌اند که روی هم عدد قابل ملاحظه‌ای می‌شود؛ رقمی که بنا به ادعای گرشاسبی خرج گرفتن رضایت از طلبکاران شده و دیگر نباید روی آن حساب کرد.

پاداش هنگفت فینال و کسب جام

بر خلاف مسابقاتی مثل لیگ قهرمانان اروپا و جام‌جهانی، پرداخت پاداش در لیگ قهرمانان آسیا بسیار نامتوازن است. مثلا صعود به نیمه‌نهایی درحالی تنها ۲۵۰ هزار دلار پاداش دارد که گذر از این مرحله و رسیدن به فینال، پاداش تیم‌ها را بین ۸ تا ۱۶ برابر افزایش می‌دهد! بر این اساس طبق اعلام کنفدراسیون فوتبال آسیا تیم نایب‌قهرمان لیگ قهرمانان ۲ میلیون دلار و تیم قهرمان این مسابقات ۴ میلیون دلار پاداش خواهند گرفت. به علاوه خود صعود از نیمه‌نهایی به فینال هم ۲۵۰ هزار دلار دیگر پاداش دارد. به این ترتیب اگر پرسپولیس موفق به شکست السد شود، حتی در صورت باخت در بازی نهایی بیش از ۲ میلیون و ۲۵۰ هزار دلار درآمد خواهد داشت. رویایی‌ترین شرایط اما، قهرمانی سرخپوشان ایرانی است که رقمی حدود ۴ میلیون و ۲۵۰ هزار دلار را نصیب این تیم می‌کند.

به این درآمد نجومی که با قیمت فعلی دلار در ایران بیش از ۶۳ میلیارد تومان خواهد شد، باید خرده درآمدهایی مثل بلیت‌فروشی برای هر دو بازی برگشت نیمه‌نهایی و فینال را هم اضافه کرد؛ دو مسابقه‌ای که قطعا می‌تواند استادیوم آزادی را مملو از تماشاگر کند. آخرین فینال آسیایی برگزار شده در ورزشگاه آزادی، به دهه هفتاد و بازی استقلال و جوبیلو ایواتا مربوط می‌شود. حالا اما همه ایران یکصدا و یک‌نفس فینالی دیگر را می‌طلبد. به این ترتیب اگر پرسپولیس موفق به حضور در فینال شود، رقمی بین ۳۰ تا ۶۰ میلیارد تومان عایدی خواهد داشت. این پول علاوه بر اینکه همه هزینه‌های مربوط به کادرفنی و بازیکنان خارجی را صاف می‌کند، می‌تواند باعث شود پرسپولیسی‌ها برای یک فصل کامل تیم ببندند. البته همه اینها فعلا در گروی گذر از السد است؛ تیمی بسیار پرمهره که خودش غرق در پول است و نیازی به این پاداش‌ها ندارد. اگر موضوع برای آنها فقط فنی است، پرسپولیسی‌ها در پی یک پروژه بزرگ نجات اقتصادی هم هستند و انگیزه بالاتری برای صعود به فینال دارند. پرسپولیس و السد امسال دو بار در مرحله گروهی با هم بازی کرده‌اند که هر کدام یک بار برنده شده‌اند.