موج تماس رسانه‌ها با سرمربی ذوب‌آهن آغاز شد تا علت را جویا شوند. جالب اینکه نمازی سعی دارد موضوع را فنی جلوه دهد اما از لابه‌لای حرف‌های او می‌توان خط اختلاف رفتاری با مسلمان را هم دید: «خودم تقاضا کردم باشگاه، مسلمان را جذب کند چون فکر می‌کردم در بخش ‌هافبک تهاجمی بازیکنی می‌خواهیم که خلاقیت داشته باشد و بتواند برای ما موقعیت گل بسازد، به حملات اضافه شود و گلزنی کند، اما متاسفانه الان پی بردم که این نگاه من به محسن مسلمان اشتباه بود. نه‌تنها آن چیزی که من راجع به عملکرد مسلمان در زمین و در فاز تهاجمی در فکر داشتم که البته همیشه در کار دفاعی مشکل هم داشته و مقدار دوندگی و حضورش در کارهای دفاعی کم است که این موضوع به تیم ضربه می‌زند. مسلمان برای گرفتن توپ خیلی عقب می‌آید و می‌خواهد از عقب پاس آخر را بدهد که به همین دلیل تعداد ما در حمله کم می‌شود؛ هر اندازه هم خواستیم روش و نگرش او را به بازی عوض کنیم، فایده‌ای نداشت؛ حتی ما تاکتیک تیمی را عوض کردیم تا مسلمان بتواند طبق آن موفق‌تر عمل کند ولی الان به این موضوع پی بردم که این کار بیشتر به تیم لطمه می‌زند و شاید با وجود بازیکنانی که شاید خلاقیت کمتری داشته باشند و حداقل دوندگی آنها زیاد است، این موضوع جبران می‌شود.»

از اینجا به بعد او به عکس‌العمل غیرحرفه‌ای مسلمان اشاره می‌کند: «به محسن مسلمان گفتیم اگر می‌خواهی در ترکیب باشی، مشکلی نیست و خود او نیز گفت هر بازیکنی را که صلاح می‌دانید، در ترکیب بگذارید؛ ما هم صلاح دانستیم که او را یک مسابقه نگذاریم که با عکس‌العمل نه چندان خوب این بازیکن همراه شد؛ به همین دلیل گفتیم فعلا در لیست مسابقه قبل نباشد که او هم تصمیم گرفت به تهران برود؛ حالا تکلیف او با باشگاه چه می‌شود، دست من نیست.» موضع باشگاه هم احضار او به کمیته انضباطی است. آنها اصرار دارند که مسلمان اخراج نشده اما تجربه ثابت کرده او به این راحتی‌ها هم مقابل مخالفانش تمکین نمی‌کند. بنابراین به راحتی نمی‌توان با یک جریمه مالی او را به جمع با انگیزه‌های ذوب‌آهن برگرداند. خصوصا که او از تیم بزرگ‌تری برگشته و به گفته آذری تمام حواسش به پرسپولیس است. اما این اتفاق در اردوگاه پرسپولیسی‌ها هم بلوایی به راه انداخت.

صفحات هواداری قرمز آن را نشانه تصمیم درست برانکو دانستند و برخی‌ها هم که دل در گرو مهندس داشتند از هرز رفتن استعدادش و تکرار ماجرای پیام صادقیان برای او ابراز تاسف کردند. ستاره‌ای ارزشمند که به‌واسطه رفتارش از پرسپولیس طرد شد و بعد از آن هرگز نتوانست درخشش گذشته را تکرار کند. مسلمان نیمی از فصل قبل را توسط برانکو نیمکت نشین شد تا تغییر کند اما این اتفاق هرگز رخ نداد تا برانکو بعد از اخراج او از ذوب‌آهن بگوید: «من همان موقع گفتم اولویتم برای ترکیب اصلی پرسپولیس، بشار رسن است. چون تشخیصم این بود که مسلمان نیمکت نشین شود و بشار بازی کند. البته به هیچ وجه قصدم این نبود که مسلمان را همیشه نیمکت‌نشین کنم. او هم نتوانست این شرایط را تحمل کند به همین خاطر به ذوب‌آهن رفت.»