95 میلیارد؛ کف درآمد

مهم‌ترین قسمت از این توضیحات، مربوط به تردید و ابراز نگرانی مطرح‌شده از سوی این رسانه در مورد تحقق ارقام وعده داده شده در قرارداد می‌شد که درودگر با قاطعیت کامل از وصول صددرصدی این رقم و حتی چیزی بیش از آن خبر می‌دهد: «قرارداد ما با شرکت تبلیغاتی معتبر تیراژه سیم بسته شده است. طبق قراردادی که ما بستیم، کف درآمد امسال‌مان از تبلیغات محیطی مسابقات فوتبال باید ۶۵ میلیارد تومان باشد، اما خوشحالیم که تا همین الان ۳۰ میلیارد تومان هم از این رقم بالاتر رفته‌ایم و این نوید را به باشگاه‌ها می‌دهیم که حداقل دریافتی سازمان برای لیگ هجدهم ۹۵ میلیارد تومان خواهد بود که دریافت این پول کاملا قطعی است. ما تا همین الان هشت میلیارد تومان دریافتی از این شرکت داشته‌ایم و ۱۰ میلیارد تومان هم امروز خواهیم گرفت. این مبالغ در اسرع وقت به باشگاه‌ها پرداخت می‌شود.»

نکته جالب اینجاست که بنا به ادعای درودگر، سازمان لیگ امسال فقط با گذشت هشت هفته از مسابقات لیگ برتر موفق به دریافت ۱۸ میلیارد تومان از مجری تبلیغات محیطی شده است، درحالی‌که کل درآمد پارسال سازمان لیگ از قرارداد قبلی، فقط ۱۷ میلیارد تومان بوده است. از قرار معلوم مشکلات فصول گذشته مربوط به نوع تنظیم قراردادها بوده که امسال این مساله حل شده است. دیروز در همین رابطه با احمد تقوی، مدیرعامل شرکت تبلیغاتی «تیراژه سیم» و مجری امسال تبلیغات محیطی صحبت کردیم که او هم به «دنیای اقتصاد» گفت: «افتخار می‌کنم که نماینده صنف تبلیغات باشم و از این صنف دفاع کنم. قرارداد ما با سازمان لیگ دو ساله است. برای سال اول فعلا ۹۵ میلیارد تومان قرارداد بسته‌ایم که پرداخت این رقم به سازمان لیگ قطعی است. با این همه تجربه، اگر یک درصد هم تردید داشتیم که نتوانیم این پول را پرداخت کنیم، شک نکنید وارد کار نمی‌شدیم.» برابر اطلاعات ما، ۷۵ میلیارد تومان از رقم مذکور مربوط به باکس ابتدای فصل تبلیغات بوده که قراردادهایش بسته شده و از آن به بعد جنبه «خرده‌فروشی» و جذب آگهی‌های موردی را خواهد داشت.

خبر جذاب‌تر در مورد تبلیغات محیطی هم تغییر قریب‌الوقوع فرمول تقسیم این پول است. درحالی‌که قبلا ۵۰ درصد رقم به‌طور مساوی و ۵۰ درصد دیگر براساس رتبه تیم‌ها در جدول رده‌بندی تقسیم می‌شد، قرار است با پیشنهاد درودگر و در صورت تصویب هیات‌رئیسه سازمان لیگ، ۵۰ درصد دوم بر اساس پارامترهایی مثل رتبه در جدول، تعداد پخش زنده تلویزیونی از شبکه‌های سراسری یا استانی، تعداد تماشاگران و حجم یوزرهای باشگاه در فضای مجازی تقسیم شود که به نظر فرمول عادلانه‌تری می‌رسد.