ارز ثانویه؛ داروی شفا بخش ورزش؟

گرشاسبی تایید کرد

در میان باشگاه‌های فوتبال کشور، پرسپولیس که درگیر بازی‌های لیگ قهرمانان آسیا است این نیاز را بیشتر از بقیه احساس می‌کند. خصوصا که آنها در روزهای گذشته مجبور شده‌اند برای تامین مخارج خود اتوبوس این باشگاه را به فروش برسانند. اما دیروز مدیرعامل سرخ‌ها از دریافت ارز ثانویه خبر داد تا اوضاع مالی این باشگاه کمی سر و سامان بگیرد. پس از مشکلاتی که در سیستم ارزی کشور به وجود آمد، باشگاه پرسپولیس نتوانسته بود طی پنج ماه اخیر ارزی تهیه کند تا از طریق آن دستمزد مربیان و بازیکنان خارجی‌اش را پرداخت کند. سرانجام «ایسنا» خبر داد با پیگیری‌هایی که حمیدرضا گرشاسبی طی روزهای اخیر انجام داد، مجوز خرید ارز از بازار ثانویه به باشگاه پرسپولیس داده شد تا این باشگاه بتواند علاوه بر پرداخت دستمزد مربیان و بازیکنان خارجی‌اش هزینه‌های سفرهای خارجی خود را نیز بپردازد. درحال‌حاضر نرخ دلار در بازار ثانویه حدود ۸ هزار تومان است و پرسپولیسی‌ها نیز باید همین رقم را برای تهیه دلار بپردازند.

کشتی در انتظار

اما فشارمشکلات مالی برای فدراسیون کشتی نیز وجود داشت تا جایی که آنها چند اعزام قبل خود را یا لغو کرده یا با تیمی ناقص راهی بازی‌های برون‌مرزی شدند. خبر خوب برای گوش شکسته‌ها هم این است که این فدراسیون نیز به‌زودی ارز ثانویه دریافت می‌کند. بر همین اساس دیروز خبرگزاری فارس نوشت: با موافقت مسوولان وزارت ورزش و جوانان تیم‌ملی کشتی فرنگی و آزاد با ارز ثانویه راهی مسابقات جهانی مجارستان خواهند شد. این درحالی است که پیش‌تر رسول خادم رئیس فدراسیون کشتی اعلام کرده بود برای اعزام تیم‌ملی کشتی فرنگی و آزاد به مسابقات جهانی مجارستان بودجه ۱۰۰ هزار دلاری نیاز است که این مبلغ برای فدراسیون کشتی در شرایط فعلی بسیار مبلغ زیادی است. به همین دلیل خادم با نامه‌نگاری با وزارت ورزش و جوانان درخواست کرده بود تا در صورت موافقت برای اعزام به این رقابت‌ها از ارز ثانویه استفاده شود.

اما دیروز رضا لایق، دبیر فدراسیون کشتی اعلام کرد هنوز شرایط دریافت این ارز برای فدراسیون مهیا نشده است. او گفت: «معاونت مالی وزارت ورزش از یک ماه و نیم گذشته به ما می‌گوید ارز ثانویه بگیرید اما تاکنون پرداختی به ما نشده است و مجبور شدیم تیم‌های آزاد و فرنگی جوانان را با ارز آزاد راهی رقابت‌های جهانی اسلواکی کنیم. با توجه به چند برابر شدن هزینه‌ها به دلیل افزایش نرخ ارز و بلیت پروازهای خارجی و ثابت ماندن درآمدهای فدراسیون عملا امکان اعزام کامل تیم‌ها به مسابقات بین‌المللی فراهم نیست. امیدواریم با ورود مستقیم وزیر ورزش و جوانان در چند روز آینده این مشکل حل شود، زیرا دیگر اصلا زمانی نداریم.» حمید بنی‌تمیم نایب‌رئیس فدراسیون کشتی نیز دیروز درگفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم تایید کرده بود هنوز ارز ثانویه به این فدراسیون نرسیده است.