بازگشت با پلاک موقت

این اتفاق بسیار عجیبی بود؛ چراکه معمولا در چنین شرایطی پخش زنده مسابقه فوتبال به شبکه ورزش سپرده می‌شد تا شبکه سه برنامه‌های تخصصی خودش را روی آنتن داشته باشد. این تصمیم با انبوهی از اعتراض‌ها همراه شد، اما مسوولان تلویزیون سعی کردند از ارائه توضیح در این مورد بپرهیزند. در یکی از معدود واکنش‌های مدیران این سازمان به ماجرا، میرباقری به‌عنوان معاون سیما مدعی شد به‌دلیل نقص در زیرساخت‌ها، همه مردم کشور به شبکه ورزش دسترسی ندارند و حیف است که عده‌ای از هموطنان از تماشای بازی انگلیس و اسپانیا محروم بمانند!

این درحالی است که نوروز ۹۴ و با امکاناتی که بسیار کمتر از امروز بود، پخش زنده بازی دوستانه مهم تیم‌ملی کشورمان برابر سوئد به شبکه ورزش سپرده شد تا سریال ناموفق «در حاشیه» به کارگردانی مهران مدیری سر ساعت خودش از شبکه سه پخش شود. به این ترتیب واضح بود که چنین استدلال‌هایی صرفا جنبه بهانه‌جویی دارد و برنامه نود به خاطر «اختلاف سلیقه» از آنتن جا مانده؛ آنچه آینده این برنامه را هم تحت‌تاثیر قرار می‌داد. حالا اما قرار شده نود به کنداکتور برگردد و امشب به‌طور زنده پخش شود. الان خیلی‌ها منتظر جملات آغازین عادل در برنامه امشب هستند و می‌خواهند بدانند او که همیشه در چنین بزنگاه‌هایی حرف‌های شنیدنی برای گفتن دارد، این بار برنامه را چطور آغاز می‌کند اما از آن مهم‌تر این است که با وجود قرار گرفتن در جدول پخش امشب، آینده برنامه نود چندان مشخص نیست.

عادل می‌خواهد ادامه بدهد

این چند روز گمانه‌زنی‌های زیادی در مورد آینده برنامه نود صورت گرفت، اما خود عادل فردوسی‌پور به سبک همه این سال‌ها تصمیم گرفت سکوت کند و واکنش خاصی نشان ندهد. از جمله جریان‌های عجیبی که در این مدت از سوی برخی رسانه‌های خاص به‌وجود آمد، یکی هم دعوت از عادل برای خداحافظی داوطلبانه با برنامه نود بود. مثلا برایش نوشته بودند بهتر است مثل فریدون جیرانی کار را رها کند و خودش میدان را به جوانان بسپارد. از او خواسته بودند داوطلبانه چهره‌ای مثل محمدحسین میثاقی را جانشین خودش کند و از این به بعد به تربیت نسل جدید گزارشگرها و مجری‌ها بپردازد! معلوم نیست این ایده‌ها از کجا می‌آید و چطور می‌توان موفق‌ترین چهره تلویزیونی دو دهه اخیر را به بازنشستگی زودهنگام دعوت کرد؛ اما شنیده‌های خبرنگار ما حاکی از آن است که عادل میانه‌ای با این قبیل پیشنهادهای عجیب و غریب ندارد و قرار هم نیست که زیر فشار کم بیاورد. او در محافل خصوصی گفته پای نود می‌ایستد و تا زمانی که دیگر واقعا مقدور نباشد، تولید برنامه را ادامه خواهد داد. به احتمال فراوان جملات آغازین عادل در برنامه امشب هم محتوایی شبیه همین خواهد داشت.

مناسبتی می‌شود؟

همان‌طور که گفته شد در این مدت در کنار موج بزرگ و عموما خودجوش حمایت مردم از نود و تهیه‌کننده‌اش، یک موج موازی انتقادی هم وجود داشته که به تولید شایعه‌های عجیب منجر شده است. از آن جمله این است که می‌گویند قرار شده برنامه نود از این به بعد به‌صورت مناسبتی روی آنتن برود. این یعنی اگر مسابقات لیگی و حذفی وجود داشت، عادل هم برنامه‌اش را تولید کند و اگر خبری نبود، او و تیمش پشت خط بمانند. این درحالی است که در شرایط عادی هم برنامه نود درطول تعطیلات تابستانی لیگ متوقف می‌شد و روشن نیست معنای «مناسبتی» در این ماجرا چیست؟ از اینکه بگذریم، باید گفت اتفاقا زمانی که مسابقات باشگاهی کمتری برگزار شده و کنداکتور نود خلوت‌تر است، فرصت خوبی برای عادل فراهم می‌شود تا به معضلات ریشه‌ای‌تر این فوتبال بپردازد، وگرنه بحث اوت و کرنر و پنالتی را که بسیاری از دیگر برنامه‌های تلویزیون هم می‌توانند داشته باشند. در نهایت باید بردبار بود و دید مسوولان صداوسیما با یکی از مهم‌ترین سرمایه‌هایشان و با امانتی که از دو دهه پیش به دست‌شان رسیده، چه خواهند کرد.