کار گره خورد

طرح یک ادعای عجیب

دو اشکالی که مسوولان شبکه سه از عادل فردوسی‌پور گرفته‌اند، حیرت‌انگیز است. اول اینکه برای نخستین بار ادعا شده هفته گذشته از عادل خواسته‌اند برنامه‌اش را بعد از بازی اسپانیا و انگلستان روی آنتن ببرد، اما او سرپیچی کرده است. این ادعا هرگز در طول ۱۰ روز گذشته مطرح نشده بود. از روز شنبه هفته قبل که گفته شد نود از کنداکتور بیرون آمده، حتی یک نفر از مدیران شبکه هم نگفت این برنامه بعد از بازی فوتبال روی آنتن می‌رود. از این جهت به نظر می‌رسد ادعای مزبور خلق‌الساعه و برای مقابله با فشارها بوده است؛ اما حتی همین هم خارج از منطق است. بازی اسپانیا و انگلستان ساعت ۲۲:۱۵ شروع شد و قاعدتا حدود ۱۵ دقیقه بعد از بامداد پایان یافت. حتی اگر نود درست از همان ثانیه و بدون هرگونه آگهی هم پخش می‌شد، مسلما نمی‌توانست بخش زیادی از بیننده‌هایش را همراه داشته باشد و البته پخش برنامه تا حوالی ساعت چهار صبح ادامه می‌یافت. آیا این عقلانی است؟ آن هم در شرایطی که شبکه ورزش می‌توانست بازی اسپانیا و انگلستان را پخش کند و نود هم در موعد همیشگی‌اش روی آنتن برود. البته دوستان در آن زمان مدعی شدند به دلیل ضعف زیرساخت‌ها، شبکه ورزش در سراسر کشور در دسترس نیست.این درحالی است که چند سال پیش با امکانات ضعیف‌تر، بازی ایران و سوئد از همین شبکه پخش شده بود!

کدام مصاحبه؟

بهانه دوم از این هم شگفت‌آورتر است. گفته‌اند عادل در این یک هفته مصاحبه خلاف عرف داشته؛ شما اساسا یک مصاحبه از فردوسی‌پور پیدا کنید تا بعدا معلوم شود مطابق عرف هست یا نه! مجری نود با اینکه دوستان رسانه‌ای زیادی دارد، تقریبا هرگز مصاحبه نمی‌کند و به ویژه در چنین بزنگاه‌هایی، خوددارتر هم می‌شود. پس واضح است که اصل موضوع چیز دیگری است.

مدیر جوان زیر تیغ

رفتار شبکه سه با عادل فردوسی‌پور از مصادیق بی‌توجهی و حتی بی‌احترامی مدیران تلویزیون نسبت به نظرات و سلایق افکار عمومی تشخیص داده شده و همین مساله باعث شده مدیر جوان شبکه سه تحت شدیدترین فشارها قرار بگیرد. قطعا در سابقه چندین ساله برنامه‌سازی عادل فردوسی‌پور هم اشتباهاتی وجود داشته است که مورد انتقاد هم قرار گرفته، اما در مجموع او کاراکتری آبرومند و موجه برای سازمان تلقی می‌شود که پایگاه اجتماعی وسیعی هم دارد. بر این اساس بعد از پخش نشدن نود برای دومین هفته پیاپی، موجی از حمایت‌ها از عادل شکل گرفت و بسیاری از چهره‌های شناخته‌شده جامعه ضمن پشتیبانی از مجری نود، سیاست‌های مدیر شبکه سه را زیر سوال بردند. حساسیت‌ها در قبال علی فروغی بیشتر از آن جهت است که او قبل از حضور در شبکه سه، رئیس سازمان بسیج صداوسیما بوده و برخی رسانه‌ها نیز در بدو مسوولیت گرفتن فروغی، او را از اقوام غلامعلی حدادعادل معرفی کردند.

حالا آقای مدیر که سابقه رسانه‌ای زیادی هم ندارد، زیر تیغ است و عجیب اینکه خودش ترجیح می‌دهد یک کلمه هم در مورد مسائل اخیر حرف نزند. دست بر قضا فشارها علیه عادل فردوسی‌پور هم از زمان حکم گرفتن او تشدید شد. حتما به‌خاطر دارید که عدم صدور مجوز حضور کارلس پویول در استودیوی ویژه‌برنامه جام‌جهانی منجر به قهر چند ساعته عادل در شب بازی تاریخی ایران و اسپانیا شد. پس از آن پرونده مربوط به شائبه تبانی در دسته اول هم برای مدت‌های طولانی خاک خورد و مدیران شبکه به دلایل نامعلوم هفته‌ها اجازه پخش این آیتم بسیار معمولی را نمی‌دادند. حالا هم که اختلافات علنی شده تا افکار عمومی با کنار هم قرار دادن این اتفاقات، به نتایج ملتهبی برسد. سرنوشت نود و عادل چه خواهد شد؟