دولتی یا غیردولتی؟

در همین راستا وزیر ورزش روز شنبه در صفحه توییتر خود نوشت که این حربه برای مدیران مزبور کارساز نیست و قانون باید اجرا شود. مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال نیز جزو مدیران بازنشسته محسوب می‌شود و در بعضی محافل رسانه‌ای این‌طور تلقی شد که پیام وزیر تلویحا خطاب به رئیس فدراسیون فوتبال بوده است. البته مدیران فدراسیون بارها اعلام کرده‌اند که نهاد دولتی محسوب نمی‌شوند که شامل قانون منع به کارگیری بازنشسته‌ها شوند. هرچند برخی کارشناسان قوانین بین‌المللی فوتبال مثل هوشنگ نصیرزاده معتقدند هنوز مشخص نیست که فدراسیون فوتبال ایران نهادی غیردولتی تلقی می‌شود یا یک نهاد عمومی غیردولتی. به گفته وی براساس ماده ۱۰ اساسنامه‌های فدراسیون‌های ورزشی، رئیس مجمع که وزیر ورزش است می‌تواند رئیس فدراسیون فوتبال را تغییر دهد.

دادکان نیز به همین استناد از کار برکنار شد. در همین شرایط فیفا که نسبت به فدراسیون‌های عضو حساس است، اخیرا نامه‌ای به وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال ایران فرستاده و خواهان روشن شدن تکلیف مدیران بازنشسته این فدراسیون شده است. خبرگزاری فارس در این خصوص نوشته فیفا در نامه خود به وزارت و فدراسیون اعلام کرده که اخبار رسانه‌های ایران را از طریق جراید رصد کرده و خواستار روشن شدن تکلیف این نفرات است. از طرفی در این نامه عنوان شده در مورد تعدادی از افرادی که در باشگاه‌ها کار می‌کنند هم شائبه بازنشستگی وجود دارد که باید این شائبه‌ها برطرف شود و اگر قرار است تغییراتی صورت بگیرد باید به فدراسیون جهانی اطلاع داده شود!

اما موضوع دولتی یا غیردولتی بودن فدراسیون فوتبال با واکنش یکی از اعضای هیات‌رئیسه این فدراسیون مواجه شده و او از وزارت ورزش خواسته هرچه زودتر تکلیف موضوع را روشن کند. عبدالکاظم طالقانی در این مورد می‌گوید: «فدراسیون فوتبال به‌عنوان یک نهاد دولتی ثبت نشده و این موضوع کاملا واضح است‌. در صورتی که وزارت ورزش به‌عنوان متولی ورزش کشور که برای سایر فدراسیون‌ها تعیین تکلیف کرده عقیده دیگری دارد و معتقد است فدراسیون فوتبال یک نهاد دولتی است، باید این موضوع را به‌صورت علنی و روشن مطرح کند. از آنجا که وزارت ورزش برای همه فدراسیون‌ها تصمیم‌گیری کرده، درباره فدراسیون فوتبال هم باید رسما موضعش را اعلام کند تا اکثریت اعضای هیات‌رئیسه تکلیف خود را بدانند. اگر این فدراسیون دولتی است، چرا اجازه دادند ۶ بازنشسته دو سال پیش در انتخابات هیات‌رئیسه آن شرکت کنند؟ آن زمان هم بحث ممنوعیت فعالیت بازنشستگان مطرح بود اما از ثبت‌نام و فعالیت این افراد جلوگیری نشد. دقیقا بر این اساس که فدراسیون فوتبال نهادی غیردولتی و مستقل بود اعضای هیات‌رئیسه کاندیدا و درنهایت انتخاب شدند.»