روزهای جنجالی گوش شکسته‌ها

در نوبت اول وی به‌دلیل فشار نهاد‌های بین‌المللی ورزش برای روبه‌رو شدن کشتی‌گیران ایران با رقبایی از رژیم صهیونیستی و تهدید آنها به تحریم این ورزش در کشور و همچنین به‌زعم خادم  حمایت نشدن او در قبال این موضوع از سوی مسوولان رده بالای ورزش کشور، از سمت خود استعفا داد که این موضوع سرانجام پس از گذشت چند ماه و با پادرمیانی بزرگان کشتی خاتمه یافت و خادم دوباره به ریاست فدراسیون بازگشت. اما مسابقات کشتی قهرمانی جهان درحالی هفته پیش در مجارستان به پایان رسید که کشتی ایران یکی از ضعیف‌ترین تجارب خود را پشت سر گذاشت و در دو رشته آزاد و فرنگی فاجعه‌بار ظاهر شد. البته قبل از اعزام تیم‌های ملی به این مسابقات مدیران این فدراسیون از مشکلات مالی و نبود ارز ثانویه گلایه کردند. پس از پایان این مسابقات و مشخص شدن نتایج ضعیف، اغلب کشتی‌گیران و مدیران فدراسیون گرفتاری برای به‌دست آوردن ارز ثانویه را دلیلی برکسب این نتایج عنوان کردند. حتی رسول خادم از مجارستان نامه‌ای خطاب به رئیس‌جمهور نوشت و در آن از مشکلات مالی کاروان کشتی ایران در راه اعزام به مسابقات جهانی گلایه کرد.

رنج‌نامه خادم

اما دیروز خادم که از وجود این مشکلات به ستوه آمده است با انتشار یک نامه مجددا استعفای خود را تقدیم وزیر ورزش کرد. در بخشی از این نامه آمده است: «مطمئن باشیم کشتی ایران نیز با کوچک‌ترین توجهی، در پیچ و خم این فراز و فرودها، خود را جمع می‌کند و به راه پرافتخار خود ادامه می‌دهد. اما آنچه زجری کشنده دارد «فقر» و «مظلومیت» خانواده کشتی است. در این چند سال تلاش کردم آنهایی که رجالند و بالانشین، این مظلومیت را بفهمند اما ... از سن و سال و سابقه محدود من در کشتی گذشته است که به‌دنبال ثابت کردن چیزی باشم. همان‌طور که از ابتدای حضورم در کشتی گفته‌ام، معتقد هستم در پذیرش مسوولیت‌های عمومی، ‌باید تا جایی به فعالیت خود ادامه داد، که بتوانی آنچه را بدان اعتقاد داری، انجام دهی. اینکه بخواهی هر روز از مقامی عالی‌رتبه، طلب حق و حقوق ورزش ملی‌ات را داشته باشی و بعد بنا به سنت سیاسیون، پاسخی جز «سکوت» یا «همین است که هست» دریافت نکنی، تا یک جایی معنی دارد. اما ادامه‌اش اصلا خوشایند نیست.»

انتشار اسناد پرداختی مالی

خادم در بخش زیادی ازاین نامه به مشکلات مالی و بی‌توجهی مدیران ورزش و حتی برخی از سیاسیون اشاره کرده است. اما درخصوص اعلام مشکلات مالی فدراسیون کشتی، ژاله فرامرزیان، معاون توسعه منابع وزارت ورزش با انتشار تصویر رقم تخصیص یافته به این فدراسیون برای اعزام به مسابقات جهانی مجارستان این وزارتخانه را از انتقادها مبرا دانست. این مقام مسوول گفته: «یورو با قیمت ۱۰ هزار تومان در اختیار فدراسیون کشتی قرار گرفت و مبلغ ۳۵۰ میلیون تومان نیز به‌عنوان مابه‌التفاوت برای ۱۰۰ هزار یورو از سوی وزارت ورزش به فدراسیون کشتی پرداخت شد.» خبرگزاری «ایسنا» با انتشار تصویر کمک این مبلغ به فدراسیون کشتی نوشت: درحالی‌که کشمکش‌های ارزی میان فدراسیون کشتی و وزارت ورزش و حتی دولت درجریان است و با نامه خادم به رئیس‌جمهور نیز به اوج خود رسید، نگاهی به پرداختی‌های وزارت ورزش به فدراسیون کشتی نشان می‌دهد، این فدراسیون از اول فروردین تا ۵ آبان ماه سال‌جاری در مجموع ۲۷۷ هزار و ۲۳۰ دلار آن هم با قیمت ۴۲۰۰ تومان برای ۱۰ اعزام خارجی از وزارت ورزش دریافت کرده است.

یک جای کار اشکال دارد

محمدرضا داورزنی، معاون قهرمانی وزارت ورزش و جوانان درباره استعفای رسول خادم از ریاست فدراسیون کشتی با اعلام اینکه از این استعفا بی‌خبر است، تاکید کرد که این فدراسیون نیاز به تغییرات دارد. او دیروز به «ایسنا» گفت: «سال گذشته نیز بعد از مسابقات جهانی خادم استعفا داد اما با نظر کارشناسان تصمیم بر این شد تا دوباره فعالیت خود را دنبال کند. اینکه دوباره استعفای خود را از طریق اطلاعیه‌ای در رسانه‌ها اعلام کرده است من اطلاعی ندارم. باید در این زمینه جلسه‌ای برگزار شود و این مساله مورد بررسی قرار بگیرد. درهر صورت توقعات از کشتی که ورزش اول کشور است، زیاد است و فشار زیادی روی متولیان امر به‌وجود می‌آورد. این انتظارات سبب شده مسوولان مربوطه در برابر فشارها دچار شکنندگی شوند. باید فکر اساسی برای کشتی صورت بگیرد و یک جای کار ایراد دارد که البته این ایرادات به معنای تغییرات درمدیریت نیست. الان کشتی در شرایطی است که باید نگران وضع موجود بود و بررسی دقیقی صورت بگیرد تا بتوانیم علت نتایج ضعیف را مورد بررسی قرار دهیم. دنبال این هستیم تا بتوانیم به وضعیت فعلی کشتی سروسامان بدهیم. بدون شک نتایج اخیر کشتی یک زنگ خطر است و باید بتوانیم ایرادات را برطرف کنیم و درنهایت به جمع‌بندی نهایی برسیم.»