عشق‌آباد زیر سایه سهراب

ستاره وزنه‌برداری ایران ۱۸۱ کیلوگرم را با موفقیت به نام خود ثبت کرد، اما قبل از اینکه برای دومین حرکت روی تخته بیاید، مدال طلای یکضرب برایش قطعی شد. با توجه به تغییر اوزان، وزنه ۱۸۶ کیلوگرمی طبق اعلام فدراسیون جهانی می‌توانست رکورد جدیدی را به نام سهراب مرادی ثبت کند. او در حرکت دوم این وزنه را به سختی مهار کرد، اما داوران به‌خاطر لرزش آرنج از او خطا گرفتند و با ۳ چراغ قرمز این وزنه را قبول نکردند. در ادامه، سهراب مرادی که خیالش از کسب مدال طلای یکضرب راحت بود، برای حرکت سوم همان ۱۸۶ کیلوگرم را انتخاب کرد. این بار وزنه‌بردار ایرانی خیلی راحت وزنه را بالای سر خود مهار کرد و علاوه برکسب مدال طلای یکضرب جهان، رکورد جدیدی را در دسته ۹۶ کیلوگرم به نام خود ثبت کرد. سهراب قبلا در حرکت یکضرب دسته ۹۴ کیلوگرم وزنه ۱۸۹ کیلویی را به نام خود ثبت کرده بود و حالا در دسته ۹۶ کیلوگرم هم اولین رکورد جهان را به نام خود به ثبت رساند. تیان تائو از چین با ۱۸۱ کیلوگرم و یوهنی از بلاروس با ۱۸۰ کیلوگرم به مدال‌های نقره و برنز یکضرب دست یافتند. مرادی در حرکت دوضرب کار سخت‌تری داشت.

تیان تائو از چین که یک بار در بازی‌های آسیایی ۲۰۱۴، کیانوش رستمی را غافلگیر کرد و به مدال طلا رسید، این بار هم می‌خواست سهراب مرادی را به چنین سرنوشتی دچار کند. سهراب مجددا به‌عنوان آخرین نفر و با وزنه ۲۲۳ کیلوگرمی کار خود را آغاز کرد. او که رکورد ۲۳۳ کیلوگرم را در دسته ۹۴ کیلوگرم به نام خود ثبت کرده بود، به راحتی در حرکت اول، ۲۲۳ کیلوگرم را بالای سر برد. در ادامه، وزنه‌بردار چینی با مهار ۲۲۶ کیلوگرم در حرکت دوم همه را غافلگیر کرد تا زنگ خطر برای سهراب به صدا دربیاید. حرکت دوم مرادی ۲۳۰ کیلوگرم بود که باز هم با موفقیت همراه شد تا سهراب در آستانه طلایی شدن قرار بگیرد. البته او با همین وزنه هم با توجه به تغییر اوزان، رکورد دوضرب و مجموع را در دسته ۹۶ کیلوگرم به نام خود ثبت کرد.

در ادامه، تیان تائو در مهار وزنه ۲۳۶ کیلوگرمی ناموفق بود تا سهراب مرادی قبل از زدن حرکت سوم، قهرمانی‌اش قطعی شود. مرادی برای حرکت سوم ۲۳۷ کیلوگرم را انتخاب کرد، اما در مهار آن ناموفق بود. به گزارش ورزش‌سه، سهراب بعد از این موفقیت چشمگیر گفت: «رقابت سنگینی بود و فکر نمی‌کردم که این‌قدر حساس باشد. من از بازی‌های آسیایی آمده بودم و خیلی خسته شده بودم، چون ۶ ماه در اردو بودم. یکی، دو مصدومیت و یک‌ سرماخوردگی داشتم، اما هرطور که بود، خودم را به این رقابت‌ها رساندم. چون تیم‌ملی احتیاج داشت و وظیفه‌ام بود که در این مسابقات، برای کشورم‌ وزنه بزنم. با همه وجود جنگیدم و خدا را شکر نتیجه‌اش هم به کسب مدال ختم شد. برای مردم تلاش کردم و مدالم را به مردم ایران تقدیم می‌کنم.»

در آرزوی نایب‌قهرمانی

تیم‌ملی ایران قبل از برگزاری رقابت‌های ۲ وزن پایانی مسابقات جهانی وزنه‌برداری ۲۰۱۸ در رده چهارم قرار دارد. تیم کشورمان که به‌دلیل برخی اشتباهات در زمان ارسال مدارک و رد شدن آنها از سوی فدراسیون جهانی با ۸ وزنه‌بردار در عشق‌آباد حاضر شده، تا پایان رقابت‌های ۸ وزن نخست در رده چهارم جدول رده‌بندی تیمی قرار دارد. این تیم که سال گذشته در غیاب برخی کشورهای مطرح همچون چین، قزاقستان و روسیه به‌عنوان قهرمانی جهان دست یافته بود، حالا باید برای کسب نایب‌قهرمانی تلاش کند. از میان وزنه‌برداران ایرانی حسین سلطانی در ۷۳ کیلوگرم در رده نوزدهم قرار گرفت و عارف خاکی هم در ۸۹ کیلوگرم دوازدهم شد.

از چهارشنبه روند مدال‌آوری ایرانی‌ها با درخشش سهراب مرادی و هت‌تریک او در کسب مدال طلا در دسته ۹۶ کیلوگرم آغاز شد. امیر حقوقی در این وزن به رتبه‌ای بهتراز دوازدهم جهان نرسید، اما ۳ مدال طلای سهراب ایران را در جدول رده‌بندی تیمی با صعودی چشمگیر مواجه کرد. این روند صعودی پنج‌شنبه‌شب هم ادامه داشت؛ جایی که علی‌ هاشمی و رضا بیرالوند در مجموع ۲ طلا، یک نقره و ۲ برنز به‌دست آوردند و ایران با درخشش‌ هاشمی در مجموع این وزن هم به‌عنوان قهرمانی رسید. این امتیازات باعث شد تا تیم ایران در جدول امتیازی تا رده چهارم خودش را بالا بکشد. البته این گزارش قبل از مسابقات دو وزن پایانی تنظیم شده است. از غروب دیروز محمدرضا براری در دسته ۱۰۹ کیلوگرم به روی تخته رفت و امشب هم علی داودی در دسته ۱۰۹+ کیلوگرم روی تخته مسابقات خواهد رفت.