ایران تشنه حماسه

حالا حدود ۹ ماه بعد از آن روز، پرسپولیس به عنوان بهترین تیم غرب آسیا بازی برگشت فینال را برابر کاشیما آنتلرز ژاپن یعنی برنده منطقه شرق برگزار می‌کند. حتما می‌دانید که مسابقه رفت را قرمزها در ناریتای ژاپن با دو گل به کاشیما باختند؛ دیداری که به وقت تهران از ساعت ۹:۳۰ صبح شنبه گذشته آغاز شد و نتیجه نهایی آن، تمام طول هفته را تحت‌تاثیر غبار غم قرار داد. اگر بدون تعارف به ماجرا نگاه کنیم، کاشیما در آستانه قهرمانی آسیا قرار گرفته است. آنها در زمین خودی گل نخوردند، دو گل اندوخته دارند و هر ثانیه از بازی برگشت هم که موفق به گلزنی شوند، کار پرسپولیس تقریبا تمام است.

موضوع به‌ویژه زمانی ترسناک‌تر می‌شود که بدانیم کاشیما در زمین رقبا هم تیم بسیار خطرناکی است و در مراحل قبلی ۶ گل در کره‌جنوبی و چین به حریفانش زده است. با این همه قرار نیست در فوتبال همیشه نتایج مطابق انتظار رقم بخورد و درست به همین دلیل است که هنوز کورسوی امیدی برای بازگرداندن نتیجه نزد سرخ‌ها باقی مانده است. بازی برگشت امروز از ساعت ۱۸:۳۰ در ورزشگاه آزادی برگزار می‌شود و خانواده چند ده میلیون نفری پرسپولیس سخت امیدوار است بتواند با جبران نتیجه رفت، عنوان قهرمانی را به دست بیاورد. این نکته را هم از اظهارنظرهای قاطعانه بازیکنان و جملات هیجان‌انگیز برانکو ایوانکوویچ می‌شد فهمید و هم از رفتار هواداران؛ کسانی که در دقایق اولیه فروش اینترنتی بلیت، با هجوم تقریبا یک‌ونیم میلیون نفری به سایت نشان دادند تحت تاثیر نتیجه بازی رفت نیستند و باور دارند که تیم‌شان می‌تواند به فینال برگردد.

بار شیشه چطور به مقصد رسید؟

دیگر نیازی به گفتن نیست که پرسپولیس فصل جاری لیگ قهرمانان را با کمترین بضاعت انسانی و در دشوارترین شرایط ممکن پشت سر گذاشت. این تیم یک سال است که نتوانسته بازیکن بگیرد و در این فاصله تعدادی از بهترین نفراتش مثل مهدی طارمی، وحید امیری، صادق محرمی، محسن مسلمان، فرشاد احمدزاده و حسین ماهینی را از دست داده است. با این شرایط شاید هیچ‌کس فکرش را هم نمی‌کرد پرسپولیس به فینال برسد، مخصوصا که قرعه این تیم واقعا سخت بود. سرخ‌ها در مرحله گروهی با السد قطر، الوصل امارات و نسف‌قارشی همگروه شدند که حضور پرسپولیس و السد در نیمه‌نهایی نشان داد چه گروه با کیفیتی بوده است. آنها در مراحل حذفی هم به ترتیب بر الجزیره امارات و الدحیل و السد قطر غلبه کردند تا به فینال برسند. نکته اساسی اینجا است بار شیشه پرسپولیس در لیگ قهرمانان امسال بارها ترک برداشت، اما نشکست. قرمزها در دقایق پایانی بازی برگشت با نسف‌قارشی می‌توانستند یک گل بخورند و در آستانه حذف قرار بگیرند، اما آن لحظات نفسگیر به سلامت گذشت.

در دقایق پایانی بازی برگشت با السد در مرحله گروهی نیز تیم قطری شدیدترین فشار را روی دروازه سرخپوشان وارد آورد تا صدرنشینی را از کف قرمزها برباید، اما حملات آنها به‌جایی نرسید. پرسپولیس در بازی برگشت با الجزیره به‌خاطر دریافت یک گل بد در آستانه حذف قرار گرفت، اما جلال حسینی «سوپرمن‌وار» گل صعود را در دقیقه۹۰ زد. آنها در بازی برگشت با الدحیل فقط یک نیمه وقت داشتند که سه گل بزنند و به نیمه‌نهایی برسند، اما درست در لحظاتی که هیچ‌کس در ایران فکرش را هم نمی‌کرد این اتفاق رخ بدهد، پرسپولیس سه گل زد و به نیمه‌نهایی رفت. بازی ماقبل فینال اما تاریخی‌تر از آن است که فراموش شود؛ جایی که اگر سوپرواکنش علیرضا بیرانوند روی ضربه سر ژاوی نبود، امروز یک روز کاملا معمولی برای فوتبال ایران به شمار می‌آمد و پرسپولیس باید به جای نبرد با کاشیما، خودش را مهیای بازی لیگی با سپاهان می‌کرد. پس می‌بینیم که بچه‌های برانکو توفانی از حوادث را پشت سر گذاشته‌اند تا به این نقطه برسند و حالا مسلما نتیجه بازی رفت آنها را ناامید نخواهد کرد. شاید حکمت این است که دراماتیک‌ترین فصل آسیایی پرسپولیس، با یک پایان‌بندی سینمایی توام شود و یک قهرمانی تاریخی را برای سرخ‌ها به ارمغان بیاورد. راز رسیدن به این موفقیت، سختکوشی، تمرکز بسیار بالا، پرهیز از شتاب‌زدگی و البته ایمان به معجزه فوتبال است.

تیم ناقص؛ تا دم فینال

امروز لیگ قهرمانان درحالی برای پرسپولیس به پایان می‌رسد که این تیم در کنار محرومیت از جذب بازیکن، تقریبا در تمام مسابقات با غیبت تنی چند از نفرات کلیدی‌اش دست و پنجه نرم کرد. حالا هم که به روز آخر رسیده‌ایم، سیامک نعمتی به خاطر اخراج ناشیانه‌اش در آخرین دقیقه از بازی رفت محروم شده و البته امید عالیشاه هم به‌خاطر مصدومیت نمی‌تواند در خدمت تیم باشد. به هر جهت پرسپولیس با بضاعت فعلی بازی برابر کاشیما را با این ترکیب آغاز خواهد کرد: علیرضا بیرانوند درون دروازه، جلال حسینی و محمد انصاری در قلب خط دفاع، شجاع خلیل‌زاده و شایان مصلح در دو سمت راست و چپ خط دفاعی، کمال کامیابی‌نیا به عنوان هافبک دفاعی، احمد نوراللهی و آدام همتی به عنوان وینگرهای چپ و راست، بشار رسن به عنوان هافبک تهاجمی و زوج علی علیپور و گادوین منشا به عنوان مهاجمان نوک. باید دید آیا پرسپولیس با این موجودی می‌تواند از غیرممکن، ممکن بسازد یا نه.


شیخ سلمان و رهایی از شر بازی در زمین بی‌طرف

بازی برگشت فینال لیگ قهرمانان آسیا که امشب در ورزشگاه آزادی برگزار خواهد شد تماشاگران ویژه‌ای خواهد داشت که یکی از آنها رئیس کنفدراسیون فوتبال آسیا است. شیخ‌سلمان پیش از سفر به ایران در گفت‌وگو با سایت رسمی AFC، به تمجید از فروش رفتن فوری تمامی بلیت‌های بازی فینال پرداخت و گفت: «برای دومین سال متوالی در فینال لیگ قهرمانان آسیا شاهد ثبت رکوردی جدید از هواداران در ورزشگاه خواهیم بود.» کاملا مشخص است که مجموعه مدیران کنفدراسیون فوتبال آسیا از اتفاقاتی که در چند مسابقه اخیر  پرسپولیس رخ داده ذوق‌زده شده‌اند. هجوم یک‌ونیم میلیون نفری متقاضیان به سایت فروش اینترنتی بلیت فینال نشان داد ورزشگاه آزادی یک شب باشکوه دیگر را پیش رو دارد. امشب اگر مسابقه فینال در تهران با نظم و انضباط مطلوب برگزار شود، در حقیقت بهترین فرصت برای فوتبال ایران پدید خواهد آمد تا یک بار برای همیشه از شر برگزاری مسابقه با نمایندگان عربستان در زمین بی‌طرف خلاص شود. پیش‌تر در خلال سفر جانی اینفانتینو، رئیس فیفا به تهران این پروژه استارت خورد؛ اما الان که شیخ‌سلمان به‌عنوان عامل اجرایی اصلی این قبیل تصمیمات به تهران می‌آید و شریک فینال باشکوه آزادی می‌شود، بهترین فرصت است تا با نشان دادن واقعیت به او، مساله بازی با نمایندگان سعودی در زمین ثالث را جمع کنیم.