پرچم ژاپن نماد تفرقه!

به خاطر سوگیتا بود؟

البته این‌بار توجیه دیگری هم در این‌خصوص وجود داشت و آن حضور سوگیتا، بازیکن ژاپنی در ترکیب تیم تراکتور بود. به همین دلیل هم مالک باشگاه مدعی شد این پرچم برای تشویق ستاره فیکس و موثر این تیم به استادیوم برده شده و هیچ ربطی به ماجرای کاشیما ندارد. این موضوع اما بلافاصله به هشتگی داغ در فضای مجازی تبدیل شد و این پرسش که چرا در فوتبال ایران اینچنین به مسائل قومیتی دامن زده شده است وریشه این اختلافات عمیق درکجاست. رصد استدلال‌های هواداران تراکتور که بعضا استقلالی‌ها هم آن را همراهی می‌کنند به آنجا می‌رسد که نگاه ملی در حمایت از باشگاه‌ها در بازی‌های بین‌المللی وجود ندارد. اتفاقی که البته مسوولان بلندپایه ورزش کشور آن را سوءتفاهم می‌دانند و اطمینان می‌دهند اگر هر باشگاهی مثل پرسپولیس به فینال آسیا می‌رسید همان‌گونه او را مورد حمایت قرار می‌دادند که پرسپولیس را حمایت کردند.

پای ذوب‌آهن هم وسط آمد

جالب اینکه برخی اتفاقات عمد و غیرعمد به این فضا دامن زده است. شبکه خبر تلویزیون ایران در زمان پخش مراسم قرعه‌کشی فصل جدید لیگ قهرمانان آسیا برای پرسپولیس لقب پرسپولیس «ایران» را استفاده می‌کند و برای استقلال می‌نویسد استقلال «تهران» و البته برای ذوب‌آهن هم هیچی!! این رفتار حسابی به اصفهانی‌ها برخورده تا آنجا که مدیرعامل باشگاه ذوب‌آهن اجازه ورود دوربین‌های تلویزیون را به محل برگزاری مسابقه این تیم در لیگ نمی‌دهد. حرف‌های او بعد از این تصمیم نشان می‌دهد که قویا به نگاه تبعیض‌آمیز معتقد است. نگاهی که تسری آن بین هواداران می‌تواند دامنه تنش‌ها را تا اصفهان هم بکشاند.آذری به تسنیم می‌گوید: «ما موضوع را از طریق روابط‌‌عمومی‌مان پیگیری کردیم، گفتند که اشتباه سهوی رخ داده است اما برایم جالب بود که الان مقابل نام ذوب‌‌آهن همان «اصفهان» را نیز نگذاشتند. نام «ایران» پیشکش اما چرا دیگر امسال نام «اصفهان» را از جلوی اسم «ذوب‌آهن» حذف کرده‌ بودند؟

این اتفاق برای باردوم رخ داد و تصمیم‌ گرفتیم برای حفظ شأن مردم اصفهان و جلوگیری از توهین اجازه ورود دوربین‌های تلویزیونی را به ورزشگاه فولادشهر ندهیم. من برای دو عامل اجازه ورود دوربین‌های تلویزیونی به ورزشگاه را ندادم؛ اول اینکه کسی حق ندارد به مردم اصفهان بی‌احترامی و توهین کند و دوم اینکه نشان دهم باشگاه‌ها می‌توانند برای گرفتن حق‌شان اقدام کنند. این نمی‌شود که باشگاه‌ها سرمایه‌گذاری کنند و پول و سودش را یکی دیگر ببرد.» او حتی خواستار عذرخواهی رسمی مقامات تلویزیون برای حل این مشکل می‌شود: «تا زمانی که شبکه خبر رسما عذرخواهی نکند، وضعیت پخش بازی‌های ذوب‌آهن همین آش و همین کاسه خواهد بود.» البته دیروز داوود عابدی، خبرنگار شبکه خبر با سند و مدرک ثابت کرد در مقابل نام استقلال هم پسوند «ایران» درج شده و برخی هواداران این تیم با شیطنت و استفاده از فتوشاپ، این سو‌ءتفاهم را به وجود آورده‌اند. در مجموع به‌نظر می‌رسد فوتبال ایران بیشتر از آنکه وسیله‌ای برای همنشینی و لذت مخاطبانش باشد به محلی برای جنگ‌های عجیب و تفرقه‌انگیز تبدیل شده است. آنچه که گسترش آن خبر خوبی برای ورزش و فرهنگ کشور نیست.