توجهی نمی‌کنیم

همین حساسیت باعث شده که برخی تیم‌ها قبل از برگزاری بازی‌های خود با صدور بیانیه‌هایی از کمیته داوران بخواهند که در انتخاب داوران آنها دقت بیشتری انجام شود. اما بیانیه باشگاه‌ها در مورد داوری پیش از بازی فراگیر شده و سرآغاز این بدعت تیم سپاهان بوده است که در هفته‌های اخیر به دفعات پیش از بازی در مورد داوری بیانیه داده است. به‌خصوص پیش از بازی با استقلال. بعد از آنها نساجی و چند باشگاه دیگر نیز بیانیه دادند. همین موضوع باعث شده برخی از داوران در صحبت‌هایی که با فریدون اصفهانیان رئیس کمیته داوران داشتند به بیانیه باشگاه‌ها پیش از بازی اعتراض کنند و این سوال را مطرح کنند که: «مگر قراراست داور ناعادلانه قضاوت کند که باشگاه بیانیه می‌دهد و از داور می‌خواهد درست سوت بزند؟» علیرضا فغانی داور بین‌المللی کشورمان یکی از معترضان است.

او با تاکید بر اینکه به این بیانیه‌ها توجهی نمی‌کند به خبرگزاری فارس گفت: «الان زمانی است که بسیاری از مربیان در لبه تیغ هستند و تغییر و تحولات درحال شکل‌گیری است. به همین دلیل در برخی بازی‌ها اعتراضات زیاد می‌شود، این مساله برای ما عادی است. این رویه‌ها وجود دارد ولی ما به آن توجه نمی‌کنیم گاهی با دادن بیانیه قصد دارند تمرکز ما را بر هم بزنند ولی ما تمرکزمان را روی کارمان می‌گذاریم و می‌دانیم با این اقدامات قصد وارد کردن فشار به داور را دارند.» بیژن حیدری دیگر داور بین‌المللی فوتبال کشورمان برخلاف واکنش فغانی اما هشدار داده این بیانیه‌ها تمرکز داورها را از بین می‌برد. او گفته: «به اعتقاد من خود مدیران و سرپرستان باید جایشان را با داوران عوض کنند و مطمئن باشید یک داور دوست ندارد عملکرد خود را زیر سوال ببرد. داوری بدون اشتباه صورت نمی‌گیرد و اگر هم این اتفاق رخ داد سهوی است. هیچ داوری از اشتباه خوشحال نمی‌شود. وقتی یک بیانیه صادر شود خود به خود به داوران استرس وارد می‌کند و بازخورد منفی در پی خواهد داشت.

همان‌طور که ما در مورد ترکیب و تاکتیک تیم‌ها صحبت نمی‌کنیم، امیدوار هستیم این عزیزان هم اعم از مدیرعامل، سرپرست و مربی در مورد داوری حرفی نزنند. مطمئن باشند حرف زدن آنها تاثیر مثبتی ندارد.» همچنین فریدون اصفهانیان، رئیس کمیته داوران فدراسیون با اعتراف به اینکه داوران درچند بازی اشتباهات تاثیرگذار داشته‌اند از انتشار بیانیه علیه داوران انتقاد کرد و گفت: «این کار حرفه‌ای نیست. بارها گفته‌ایم که وقتی داور به زمین نرفته و حرف‌هایی مطرح می‌شود طبیعی است که روی داور اثرگذار خواهد بود. به هرحال اشتباهات وجود دارد حتی دیدید که درجام جهانی با وجود استفاده از تکنولوژی باز هم اشتباهاتی وجود داشت اما ما باید به‌دنبال این باشیم تا بتوانیم از این تکنولوژی استفاده کنیم.» اصفهانیان از ساکت، دبیرکل فدراسیون خواسته تا در مورد صدور بیانیه‌ها علیه داوری به باشگاه‌ها تذکر بدهد.