اینک؛ موج آبی حمله

در شرایطی که نبرد مدعیان بالای جدول شاید روی هم رفته سه موقعیت گل هم نداشت و در نهایت با تساوی صفر- صفر به پایان رسید، وقوع یک اتفاق جنجالی در دقیقه ۷۸ بازی همه چیز را تحت‌الشعاع قرار داد. در این لحظه استقلال صاحب یک گل شد که کمک‌داور آن را آفساید اعلام کرد. در این صحنه آفساید پژمان منتظری اعلام شد تا به همین دلیل ضربه بعدی اللهیار صیادمنش که توپ را وارد دروازه کرد مردود اعلام شود، اما بازبینی تصاویر تلویزیونی نشان می‌داد تصمیم تیم داوری در این مورد اشتباه بوده است. این از آن دست آفسایدهایی بود که حتی نیازی به کارشناسی تخصصی برنامه نود و بررسی پرسپکتیوی هم ندارد، چراکه به وضوح روشن بود در زمان ارسال توپ، منتظری یک گام عقب‌تر از آخرین مدافع پدیده قرار داشت. حالا اتخاذ این تصمیم باعث شده مدیران، مربیان، بازیکنان و هواداران استقلال به تندی علیه مسوولان سازمان لیگ و کمیته داوران موضع بگیرند و آنها را به ممانعت تعمدی از کامیابی تیم محبوب‌شان متهم کنند. حالا بعد از سپاهانی‌ها که هفته گذشته و بعد از دیدار با پرسپولیس چنین موضعی اتخاذ کردند، استقلالی‌ها یک موج گسترده دیگر علیه وضعیت داوری در فوتبال ایران به وجود آورده‌اند.

طغیان در تونل

استقلالی‌ها امسال تا جایی که توانستند از مصاحبه با خبرنگاران طفره رفتند. آنها حتی در میکس‌زون هم به ندرت تن به مصاحبه می‌دادند و اغلب با عذرخواهی از کنار خبرنگاران عبور می‌کردند. با وجود این فضای تونل ورزشگاه آزادی بعد از بازی پنج‌شنبه با پدیده فرق داشت. انگار که یک هماهنگی در رختکن صورت گرفته باشد، همه بازیکنان ریز و درشت تیم مقابل رسانه‌ها قرار گرفتند و به تندی از شرایط داوری در این فصل گله کردند. کار به جایی رسید که حتی پژمان منتظری که یکی از کم‌مصاحبه‌ترین بازیکنان فوتبال ایران محسوب می‌شود رویکرد سایر همبازیانش را در پیش گرفت و حتی تندتر از آنها حرف زد. حتما مصاحبه‌ها را خودتان خوانده‌اید. مواضع استقلالی‌ها دو بخش دارد؛ یکی انتقاد از اشتباهات پرشمار داوری که امسال علیه آنها صورت گرفته و دیگری گله از اینکه داوری‌ها به نفع یک تیم خاص است.

حتما می‌دانید که منظور از این «تیم خاص» هم پرسپولیس است. بعد از آنکه امیر قلعه‌نویی هفته گذشته مدعی شد قهرمانی برای پرسپولیس کنار گذاشته شده و ۱۵ تیم دیگر باید برای عنوان دومی بجنگند، برخی از استقلالی‌ها از جمله مهدی رحمتی هم همین جملات را تکرار کردند؛ حرف‌هایی که به نظر می‌رسد در آخرین روزهای برگزاری مسابقات نیم‌فصل اول، آتش تنش و حاشیه را در فوتبال ایران شعله‌ورتر از قبل خواهد کرد. قرار شده در برنامه هفته آتی نود جدول سود و زیان تیم‌ها از اشتباهات داوری منتشر شود، هرچند نباید امیدوار بود حتی تنظیم این جدول هم بتواند به سلسله بحث‌های این روزها پایان بدهد.

واقعیت یا بهانه؟

این هفته‌ها به نظر می‌رسد بحث در مورد اشتباهات داوری بیش از آنکه جنبه منطقی داشته باشد، حربه‌ای برای فرافکنی است. به‌عنوان مثال هفته گذشته که سروصدای زیادی در مورد پنالتی دقایق آخر پرسپولیسی‌ها برابر سپاهان به‌وجود آمد و مسوولان تیم اصفهانی با تندترین ادبیات ممکن وجود اراده سازمانی برای قهرمانی پرسپولیس را زیرسوال بردند، کارشناسی‌های برنامه نود نشان داد پرسپولیس ۲۰ دقیقه قبل از آن پنالتی غلط باید صاحب یک ضربه پنالتی می‌شد که داور نادیده‌اش گرفت؛ ضربه‌ای که در شرایط تساوی بدون گل باید اعلام می‌شد و شاید می‌توانست روند بازی را به‌طور کامل تغییر بدهد. نکته اینجاست که الان سر و صدای سپاهانی‌ها تاثیرش را بر فضای فوتبال ایران گذاشته، اما آنها هیچ توضیحی در مورد پنالتی گم‌شده پرسپولیس ندارند.

در بازی اخیر استقلال و پدیده هم اگرچه گل صیادمنش به وضوح سالم بود، اما بسیاری از کارشناسان داوری عقیده دارند در دقیقه دهم بازی محمد دانشگر، مدافع این تیم باید به‌خاطر جلوگیری از موقعیت آشکار گل اخراج می‌شد. این موضوع را دیروز حسین عسگری هم که الان دیگر رئیس دپارتمان داوری نیست و به‌عنوان یک کارشناس مستقل کار می‌کند تایید کرده است. جالب اینجاست که پژمان منتظری بعد از بازی با پیش‌بینی این اتفاق دست پیش را گرفته و گفته بود: «گل ما را خوردند، اما الان می‌روند مثلا یک صحنه بیرون می‌کشند که بازیکن ما باید اخراج می‌شده و همه چیز را یر به یر می‌کنند.» طبعا خود منتظری هم می‌داند که نمی‌شود نظرات کارشناسان را در مورد یک صحنه قبول کرد و در مورد صحنه‌ای دیگر نپذیرفت. پدیده تیمی است که فوتبال زمینی و در عرض را با استفاده حداکثری از فضاها خوب بازی می‌کند و اگر استقلال در مقابل چنین حریفی ۸۰ دقیقه با یک یار کمتر بازی می‌کرد، کارش به مراتب سخت‌تر می‌شد.

همچنین فراموش نکنیم با وجود متضرر شدن استقلال در برابر رقبایی همچون پیکان و سپاهان، به گواهی کارشناسان نود بازیکن این تیم در دقایق آغازین دیدار با ذوب‌آهن باید اخراج می‌شد و البته در دربی تهران هم که حیثیتی‌ترین بازی فصل است، یک پنالتی به ضرر استقلال و اخراج یک بازیکن این تیم نادیده گرفته شد. در مجموع به نظر می‌رسد اگر اشتباه تاثیرگذاری هم وجود داشته، آش اینقدر که دوستان می‌گویند شور نبوده است. شاید به سود استقلالی‌ها باشد که به خودشان و هواداران آدرس غلط ندهند. این تیم امسال در آزادی ۷ بازی برگزار کرده که در ۵ مسابقه برابر پیکان، فولاد، پرسپولیس، سپاهان و پدیده یک گل هم به ثمر نرسانده است.‌گیریم که یک گل این تیم به اشتباه مردود شد، اما آیا این رکورد عجیب و باورنکردنی، حاوی پیام‌های فنی بیشتری نیست؟