سفر بی‌بازگشت؟

قهرمانی در این جام بعد از چهار دهه محرومیت، می‌تواند میوه خوش‌طعم درختی باشد که هشت سال پیش کاشته شد و امروز قاعدتا باید جمیع شرایط برای ثمردهی‌اش مهیا می‌بود، اما در عمل این اتفاق رخ نداده است. در اثبات فراق و هجران این تیم نزد افکار عمومی، فقط همین بس که در فاصله ۲۰ روز تا جام‌ملت‌ها، تیم‌ملی هنوز در صدر اخبار رسانه‌های ورزشی قرار نگرفته و مباحثی همچون داوری‌های لیگ برتر، فعالیت‌های نقل‌وانتقالاتی سرخابی‌ها و مثلا بازگشت مهدی طارمی به پرسپولیس در اولویت بالاتری قرار دارند.

این فضا اصلا «ملی» نیست و کار به‌جایی رسیده که بازیکن محجوبی مثل سروش رفیعی هم رسما مصاحبه می‌کند و می‌گوید به‌عنوان یک شهروند، حس سابق را به تیم‌ملی ندارد؛ اما چرا این اتفاق رخ داد؟ ما که هشت سال است یک سرمربی موفق و نامدار روی نیمکت‌مان داریم و با چنگ و دندان هم حفظش کردیم، در این مدت اغلب بهترین تیم آسیا در رنکینگ فیفا بودیم و با تعداد بالای لژیونرها (همان‌طور که کی‌روش همیشه می‌خواست) ابزار کافی برای موفقیت را داریم. حتی همین ۶ ماه پیش تیم‌ملی حداقل روی کاغذ بهترین نتایج تاریخش در جام‌های جهانی را گرفت؛ پس چرا الان به این نقطه رسیده‌ایم؟ این سوال شاید بیش از هر چیز دیگری مهارت‌های مدیریتی فوتبال ایران را به چالش می‌کشد.

کارلوس با لباس شخصی؛ قهر است؟

حدود یک ماه پیش وقتی بین سرمربی تیم‌ملی و رسانه‌ها کشمکش به وجود آمد و خبرنگاران نشست خبری کارلوس کی‌روش را تحریم کردند، مربی پرتغالی جلسه‌ای گزینشی با اصحاب رسانه ترتیب داد تا به نوعی کدورت‌ها رفع شود. در حاشیه این نشست که تنها نمایندگان رسانه‌های حامی کی‌روش به آن دعوت شده بودند، کارلوس گفته بود: «شما برای من خیلی مهم بودید که امروز به‌خاطرتان در تمرین شرکت نکردم. من حتی یک جلسه تمرینی تیمم را هم از دست نمی‌دهم. خاطرم هست یک بار در بیمارستان بستری بودم، اما با دست خونی سر تمرین منچستر یونایتد رفتم که فرگوسن بعد از دیدن من در آن شرایط گفت تو دیوانه‌ای.» اینها را نوشتیم تا فضای ذهنی شما برای درک اتفاقی که الان دارد در دوحه رخ می‌دهد آماده شود. نکته اینجاست که تیم‌ملی تا پایان روز سه‌شنبه سه جلسه تمرینی را در دوحه پشت‌سر گذاشته بود که کی‌روش در هیچ‌کدام از آنها مشارکت نداشت. کارلوس بر خلاف رویه همیشگی‌اش تمرین را به دستیارانش سپرده بود و خودش با لباس شخصی تنها نظاره‌گر کار بود. دیروز خیلی‌ها این موضوع را به دلخوری کی‌روش از عدم برگزاری مراسم بدرقه قابل قبول در تهران ربط دادند، اما نکته اینجاست که کی‌روش در جلسات آغازین تمرینی در اردوی ماه گذشته هم با لباس شخصی فقط تمرینات را نگاه می‌کرد. این یعنی شکافی به‌وجود آمده که روزبه‌روز دارد بیشتر می‌شود.

چک‌های جنجالی

ملی‌پوشان پیش از سفر به دوحه انتقادات زیادی از عدم توجه کافی از سوی مسوولان انجام دادند و حتی در یک دوره گفت‌وگو با تمامی رسانه‌های کشور را تحریم کردند. در آن زمان بسیاری تصور کردند عدم پرداخت پاداش‌ها باعث بروز این مشکل شده است. دیروز اما سایت «بانک ورزش» تصاویری از چک‌های ۱۵ میلیون تومانی اهدا شده به عوامل تیم‌ملی منتشر کرد که به بهانه پیروزی بر ترینیداد و توباگو در مسابقه دوستانه اخیر در اختیار آنها قرار گرفته بود. جالب اینکه این چک را به همه بازیکنان و مربیان و حتی مسوول رسانه‌ای تیم‌ملی هم داده بودند. فدراسیون با وجود مشکلات مالی قابل توجه، همه پاداش‌های اعضای تیم‌ملی را بابت نتایج جام‌جهانی و حتی مسابقات دوستانه اخیر پرداخت کرده و همین مساله باعث می‌شود انتقادهای هماهنگ ملی‌پوشان از «بی‌توجهی» کمی نامانوس به‌نظر برسد. البته کی‌روش تنها کسی بود که در حاشیه سفر تیم‌ملی به دوحه کمی مصداقی سخن گفت و از عدم حضور وزیر ورزش در مراسم بدرقه ملی‌پوشان گله کرد. در این مورد وزارتخانه مصر است که دعوتی از سوی فدراسیون صورت نگرفته و وزیر نمی‌تواند بدون دعوت جایی برود. گفته می‌شود به‌خاطر حواشی اجرای قانون منع به‌کارگیری بازنشسته‌ها، درحال‌حاضر رابطه وزارتخانه با فدراسیون اصلا خوب نیست.

خانه کی‌روش تحویل داده شد

بسیاری بر این باورند که این بار دیگر «واقعا» کی‌روش آخرین روزهای حضورش در فوتبال ایران را پشت‌سر می‌گذارد و بعد از جام‌ملت‌های آسیا دیگر به تهران باز نخواهد گشت. در همین راستا از چند روز قبل خبری به گوش می‌رسید مبنی بر اینکه فدراسیون فوتبال خانه کارلوس را هم در تهران تحویل داده است. حالا مهدی تاج این خبر را تایید کرده: «بله، ما رهن آپارتمان کی‌روش را لغو کردیم. به هر حال هر پولی که به فدراسیون بیاید، برای ما خوب است. الان کی‌روش در هتل آکادمی زندگی می‌کند. این هتل استانداردها را دارد. کنار زمین چمن و استخر و سوناست.»