خریداران جنجالی

گزینه‌های بحث‌برانگیز خرید

هر وقت بحث فروش پرسپولیس و استقلال مطرح می‌شود، نام یک‌سری گزینه سنتی به‌عنوان خریدار این دو باشگاه به میان می‌آید که هر کدام مشکلات خاص خودشان را دارند. به‌عنوان مثال برای مقطعی طولانی سایپا و ایران‌خودرو متقاضی خرید پرسپولیس و استقلال عنوان می‎‌شدند، اما همان‌طور که بارها توضیح داده شده، چنین انتقالی بیشتر از خصوصی‌سازی به معنای «تحمیل» دو تیم خواهد بود، ضمن اینکه هم سایپا و هم ایران‌خودرو سال‌هاست که تیم‌های بدون هوادار خودشان را دارند و اخیرا هم در اداره همان‌ها به مشکل خورده‌اند. ایرانسل و همراه اول هم دیگر شرکت‌هایی هستند که این‌طور مواقع اسم‌شان به‌عنوان خریدار سرخابی‌ها به گوش می‌رسد؛ آنچه اگر اتفاق هم بیفتد، ابدا به معنای واگذاری واقعی دو تیم به بخش‌خصوصی نخواهد بود. اخیرا دبیرکل اتاق تعاون ایران هم از علاقه این شرکت به در اختیارگیری پرسپولیس و استقلال سخن گفته که این موضوع هم مخالفانی داشته است. منتقدان بر این باورند که واگذاری سرخابی‌ها به اتاق تعاون علاوه بر اینکه روحیه رقابت را در اداره دو باشگاه از بین می‌برد، عملا سرخابی‌ها را از یک بخش دولتی به بخشی دیگر منتقل می‌کند. ناگفته نماند بحث فروش دو باشگاه به «شخص» هم همیشه التهابات خاص خودش را داشته است. با توجه به این ملاحظات شاید کماکان بهترین روش برای واگذاری سرخابی‌ها، کمک به آنها در مسیر کسب دارایی‌های ثابت ارزشمند و البته رسیدن به سوددهی و سپس عرضه در بورس باشد.

دادکان علیه پیشکسوتان

بحث اصلی این روزها اما خیز پیشکسوتان پرسپولیس برای تملک این باشگاه است؛ آنچه دیروز در همین صفحه به بوته نقد کشیده شد و حالا هم محمد دادکان، رئیس اسبق فدراسیون فوتبال و پیشکسوت سرشناس سرخپوشان در مصاحبه رادیویی‌اش از آن انتقاد کرده است. دادکان می‌گوید: «کدام پیشکسوت؟ همه را می‌شناسم. چند مدیر که چند نفر از خارج پشت‌شان است می‌گویند می‌خواهیم پرسپولیس را بخریم. شما برای پرسپولیس چه کار کردید؟ با تلاش دوستان و در زمان حضور من در فدراسیون فوتبال، برای استقلال، پرسپولیس و فدراسیون ساختمان خریدیم؛ اگر این ساختمان‌ها نبود، الان کجا می‌نشستند؟ ۴۰ سال است می‌گویند می‌خواهیم باشگاه را بخریم و می‌گویند پرسپولیس را به ما بدهید. مگر آنها چه کار کردند؟ مگر باشگاه دست‌شان نبود؟» او به‌طور مشخص به علی پروین هم اشاره می‌کند؛ مردی که به‌عنوان نفر اصلی شرکت پیشکسوتان کهن، بیش از همه مدعی خرید پرسپولیس است: «پروین برای همه ما قابل احترام است، اما هر سمت قضیه بروید، پروین در آن هست! کسانی که در باشگاه حضور داشتند و نمی‌توانستند باشگاه را بچرخانند، حالا می‌خواهند پرسپولیس را بخرند. این مدیران جمع شدند و می‌گویند می‌خواهیم پرسپولیس را بخریم و می‌خواهند سر و صدا در جامعه به راه بیندازند. شما از پروین بپرسید چه کسی می‌خواهد باشگاه را بخرد. مدیران قبلی پرسپولیس را به این حال و روز انداختند.»

دولت؛ ته خط

از سوی دیگر اما به نظر می‌رسد امکان اداره دولت برای سرخابی‌ها هم وجود ندارد. دولت با قیود و قوانین فعلی به ته خط رسیده و نمی‌تواند بدون در اختیار داشتن آزادی عمل و قدرت هزینه کردن در این دو باشگاه، آنها را بچرخاند. محمدرضا داورزنی، معاون حرفه‌ای و قهرمانی وزارت ورزش دیروز در این مورد به خبرگزاری فارس گفته است: «استقلال و پرسپولیس نه تنها نیازی به کمک دولت ندارند بلکه ظرفیتی دارند که می‌توانند به فوتبال کشور هم کمک کنند. این موضوع در ۲ سال گذشته ثابت شده است خارج از این بحث‌ها وظیفه وزارت ورزش تیمداری نیست. این چطور تیمداری است که وزارت ورزش هم نه، مثلا به وزارت صنعت بگوییم شما مالک هستی اما حق نداری یک ریال هزینه کنی؟ ما دنبال اصل ۴۴ هستیم یا خیر؟ باید تصدیگری‌ها را رها کنیم یا خیر؟ نقش ما در دولت به‌عنوان حکمیت این است نظارت عالی بر فعالیت باشگاه‌های حرفه‌ای داشته باشیم. اگر خودمان بخواهیم باشگاه‌داری کنیم، دولت رقیب باشگاه‌ها می‌شود، این غلط است. باید شرایطی را فراهم کنیم که بر همه باشگاه‌ها نظارت داشته باشیم.»