این 23 یوز

این ۲۳ نفر

درحال‌حاضر امید فوتبال ایران به درخشش این ۲۳ نفر در جام‌ملت‌های آسیا است؛ مسابقاتی که از ۹ روز دیگر آغاز می‌شود و البته تیم‌ملی کشورمان در نخستین دیدارش باید روز ۱۷ دی به مصاف یمن برود: علیرضا بیرانوند، امیر عابدزاده، پیام نیازمند، رامین رضاییان، وریا غفوری، مرتضی پورعلی‌گنجی، پژمان منتظری، مجید حسینی، روزبه چشمی، حسین کنعانی‌زادگان، احسان حاج‌صفی، میلاد محمدی، امید ابراهیمی، احمد نوراللهی، سامان قدوس، اشکان دژاگه، وحید امیری، مسعود شجاعی، علیرضا جهانبخش، مهدی ترابی، سردار آزمون، مهدی طارمی و کریم انصاری‌فرد.

کسانی که خط خوردند

سعید عزت‌اللهی یکی از مهم‌ترین بازیکنان تیم‌ملی بود که بعد از مدت‌ها دست و پنجه نرم کردن با مصدومیت، نهایتا به موقع برای حضور در جام‌ملت‌های آسیا آماده نشد. به این ترتیب او سه‌شنبه‌شب قطر را به مقصد انگلستان ترک کرد. همان شب اما چهار بازیکن دیگر به تهران برگشتند. علی علی‌پور آقای گل فصل گذشته فوتبال ایران که کی‌روش به‌خاطر عدم دعوت از او تحت فشار بود، یکی از خط خورده‌ها به‌شمار می‌آید. علیپور اخیرا فرم خوبش را دوباره پیدا کرده بود، اما به نظر می‌رسد حتی در غیاب رضا قوچان‌نژاد هم جایی برای او در تیم کی‌روش وجود ندارد. خط خورده بعدی که انتظار می‌رود جنجالی در راه داشته باشد، حسین حسینی است؛ بازیکنی که زمستان پارسال رکورد کلین‌شیت در فوتبال ایران را شکست، اما پس از آن حضور در جام‌جهانی و حالا هم جام‌ملت‌های آسیا را از دست می‌دهد.

علی کریمی، هافبک دفاعی استقلال هم که مختصر مصدومیتی داشت دیگر بازیکن خط خورده است. نفر آخری که سه‌شنبه‌شب به تهران برگشت اما محمدرضا خانزاده بود؛ کسی که با کی‌روش به جام‌ملت‌های قبلی و جام‌جهانی روسیه رفت و یک ثانیه هم بازی نکرد. نفر آخر هم که با کمی تاخیر نسبت به سایرین کنار گذاشته شد، علی قلی‌زاده بود. عصر دیروز رسانه‌ها خبر دادند وینگر تکنیکی شارلوای بلژیک هم مثل سعید عزت‌اللهی به‌خاطر مصدومیت جام‌ملت‌های آسیا را از دست داده است. گویا کادرفنی معطل این بود که ببیند بین او و علیرضا جهانبخش کدام بازیکن شرایط بهتری دارد که نهایتا جهانبخش برای ادامه حضور در اردو انتخاب شد.

معادلات ترکیب

مصدومیت عزت‌اللهی و خط خوردن علی کریمی باعث ایجاد نگرانی‌هایی در مورد پست هافبک دفاعی می‌شود؛ مخصوصا که کی‌روش معمولا با سیستم ۱-۳-۲-۴ و با دو هافبک دفاعی بازی می‌کند. در این شرایط اما کی‌روش به امید ابراهیمی که ستاره درخشان ایران در جام‌جهانی بود دل خوش کرده و البته امیدوار است احمد نوراللهی هم در اولین تجارب ملی‌اش با همان کیفیت لیگ ظاهر شود. او برای این پست یک گزینه دیگر هم دارد؛ روزبه چشمی که هم در پست مدافع میانی و هم در پست هافبک دفاعی می‌تواند به میدان برود. فراموش نکنید احسان حاج‌صفی هم در جام‌ملت‌های قبلی تجربه بازی در این پست را دارد. دیگر نگرانی‌ها مربوط به پست وینگر راست است که ما آنجا علی قلی‌زاده را از دست داده‌ایم و وضعیت جهانبخش هم حداقل برای مسابقات اول روشن نیست. به این ترتیب انتظار می‌رود اگر جهانبخش نرسید، نفراتی مثل مهدی ترابی، اشکان دژاگه یا حتی وریا غفوری گزینه حضور در این پست باشند.

در سمت مقابل هم طارمی و وحید امیری توانایی بازی به‌عنوان وینگر چپ را دارند. سه گزینه اصلی بازی در پست پشت مهاجم هم مسعود شجاعی، اشکان دژاگه و سامان قدوس هستند و برای مهاجم نوک هم کی‌روش روی سردار آزمون، کریم انصاری‌فرد و البته خود مهدی طارمی حساب کرده است. در خط دفاعی نیز رامین رضاییان و وریا غفوری مدعیان اصلی بازی در پست دفاع راست هستند، میلاد محمدی و حاج‌صفی برای حضور در سمت چپ این خط گزینه شده‌اند و البته در دفاع وسط هم مرتضی پورعلی‌گنجی، مجید حسینی، پژمان منتظری و محمدرضا کنعانی‌زادگان را داریم. انتظار می‌رود گلر اصلی تیم‌ملی مثل جام‌جهانی علیرضا بیرانوند باشد و پیام نیازمند و امیر عابدزاده از روی نیمکت کار او را تماشا کنند.