ایجاد پالس‌های مثبت

چند روز پیش محسن غرویان استاد حوزه علمیه قم در این خصوص با «یورونیوز» مصاحبه‌ای داشته و از آزاد شدن مشروط ورود بانوان به استادیوم‌های فوتبال دفاع کرده است. او در این خصوص گفته بود: «از منظر فقها، ورود زنان به ورزشگاه‌ها فی‌نفسه گناه نیست اما می‌تواند مقدمه گناه باشد. یعنی ممکن است زنان در معرض فحاشی مردان قرار ‌گیرند. اما این استدلال جواب دارد.جوابش این است که ما نمی‌توانیم زنان را از حقی محروم کنیم برای اینکه مردان فحاشی می‌کنند. در واقع باید جلوی فحاشی مردان را بگیریم نه جلوی ورود زنان به ورزشگاه‌ها را.» اما شورای عالی انقلاب فرهنگی نیزنسبت به حل موضوع حضور بانوان در ورزشگاه‌ها چراغ سبز نشان داده است. مخبر دزفولی دبیر این شورا دیروز به «ایسنا» گفت: «درخصوص حضور خانواده‌ها در ورزشگاه‌ها باید پیشنهاد وزارت ورزش و جوانان به شورای انقلاب فرهنگی ارائه شود. طبق قواعد و ضوابط و ایجاد امکاناتی که وزیر ورزش و جوانان به آن اشاره داشتند که در حال حاضر نیز وجود دارد نباید مشکلی برای حضوربانوان در استادیوم‌ها وجود داشته باشد.شورای عالی انقلاب فرهنگی نسبت به حل موضوع حضور بانوان در ورزشگاه‌ها اهتمام و رویکرد مثبت و سازنده‌ای دارد.این موضوع با رعایت قواعد و ضوابط قابل حل است و ان شاءالله در بقیه مراحل هم گام‌های خوبی برخواهیم داشت.»با توجه به این واکنش‌ها می‌شود به این نتیجه رسید که تابوی ورود بانوان به استادیوم‌های فوتبال به‌تدریج درحال شکسته شدن است.

زیرساخت‌ها فراهم است

دیروز وزیر ورزش نیز در مورد شرایط ورود بانوان به استادیوم‌های فوتبال تاکید کرد که زیر ساخت‌های استادیوم‌ها برای این منظورآماده شده است.مسعود سلطانی‌فر با اشاره به اظهارات معاون فرهنگی قوه قضائیه درباره حضور خانم‌ها در ورزشگاه‌ها به سایت خانه ملت گفت: «وزارت ورزش یک سال‌و‌نیم درحال تلاش است تا شرایط حضور بانوان در ورزشگاه‌ها را با رعایت ملاحظات فرهنگی و شرعی فراهم کند و خوشبختانه زیرساخت‌ها نیز فراهم است و در دو سه مسابقه‌ای که حضور پیدا کردند، هیچ اتفاقی نیفتاد. تمام ملاحظات شرعی تاکنون رعایت شده و امیدواریم بتوانیم با شرایط بهتر، امکان حضور بانوان را در مسابقات مختلف فراهم کنیم.»

سوال معاون وزیر

دیروز معاون وزیر ورزش نیزدرمورد ورود بانوان به استادیوم‌های فوتبال سوالی مطرح و تاکید کرد نباید بد رفتاری‌ها و بی‌اخلاقی‌ها در یک مسابقه را به کل جامعه ورزش و تماشاگران تعمیم دهیم. محمدرضا داورزنی که در نشست کمیسیون فرهنگی، تربیت بدنی و ورزش کشورشرکت کرده بود گفت: «بانوان ایرانی درقالب تیم‌های مختلف ورزشی در عرصه‌های بین‌المللی شرکت می‌کنند، قهرمان می‌شوند و روی سکو می‌روند. کیمیا علیزاده دختر ارزشمند ما در المپیک روی سکو می‌رود و بانوان ورزشکار ما با حجاب کامل فرهنگ غنی خود را به دنیا نشان می‌دهند که بارها مقام معظم رهبری از این بانوان تشکر کرده است. اما سوالی که دنیا همیشه از مسوولان ورزش ایران دارد این است که چرا با وجود اینکه بانوان ایرانی فعالیت حرفه‌ای ورزشی دارند؛ اجازه حضور در استادیوم‌های ورزشی برای تماشای مسابقات را ندارند؟

البته با تدابیری که در چند سال اخیراتخاذ شده با توجه به الزامات بین‌المللی به گونه‌ای تعدادی از بانوان درگوشه‌ای از استادیوم‌ها حضور پیدا کردند، اما واقعیت این است که نباید بد‌رفتاری‌ها و بی اخلاقی‌ها در یک مسابقه را به کل جامعه ورزش و تماشاگران تعمیم دهیم. آمارها نشان می‌دهد که در مسابقات ملی هیچ‌گونه مشکل اخلاقی و بدرفتاری از جانب  تماشاگران وجود نداشته است. نباید به صرف اینکه در یک مسابقه چند تماشاگرنما بدرفتاری می‌کنند جامعه ۴۰‌میلیونی بانوان و چند میلیون نفری بانوان ورزشکار و خانواده‌های آنها را از تماشای مسابقات فرزندان خود و تیم‌های ملی محروم کنیم. از دوستان شورای عالی انقلاب فرهنگی تقاضا می‌کنم به این موضوع که حق مسلم بانوان ایرانی است توجه بیشتری داشته باشند.»

اولین میزبانی از بانوان

در همین راستا فدراسیون فوتبال نیز قصد دارد با تدارک یک بازی دوستانه بین تیم ملی فوتبال بانوان ایران با روسیه که قرار است در استادیوم آزادی برگزار شود شرایط زیر‌ساخت‌های این استادیوم برای استفاده بانوان را امتحان کند. در این بازی تنها تماشاگران خانم اجازه حضور در ورزشگاه آزادی را خواهند داشت.