نخ تسبیح سرخ

خداحافظ منشا، سلام بودیمیر

یکی از مسائلی که از روز اول نقل‌وانتقالات زمستانی مطرح شد، مربوط به احتمال جدایی گادوین منشا می‌شد. مرتب خبرهایی در مورد قرار گرفتن این مهاجم نیجریه‌ای در لیست مازاد به گوش می‌رسید؛ آنچه نهایتا از سوی مدیرعامل باشگاه تایید شد و البته مقاومت‌های زیادی را هم بین هواداران به‌وجود آورد. منشا یکی از ۱۳ بازیکن اصلی پرسپولیس در طول دوران سخت محرومیت بود و شاید مردم دوست نداشتند او جدا شود؛ به‌خصوص که آن گل تاریخی را به الدحیل زد و قرمزها را به نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان آسیا برد. با این وجود دیروز برانکو تاکید کرد این تصمیم را گرفته و به آن پایبند است: «این تصمیم من بوده چون مربی هستم و من تصمیم می‌گیرم.

شک ندارم که منشا نه تنها به تیم بلکه به باشگاه خدمت کرد و از او تشکر می‌کنم، اما پرسپولیس باشگاهی است که مدام به‌دنبال بهتر شدن است. شاید روش بازی پرسپولیس جوابگوی منشا نبود. من از منشا انتظار بیشتری داشتم. او در ۲۶ بازی دو گل به فولاد و تیم قطری زد، اما باشگاه پرسپولیس مسیر خودش را دارد و منشا هم مسیر خودش را؛ هر چند که به هر حال همیشه موافقان و مخالفان وجود دارند.» برانکو جانشین این بازیکن را هم انتخاب کرده و قرار است ماریو بودیمیر کروات به جمع قرمزها اضافه شود؛ بازیکنی که سرمربی سرخپوشان می‌گوید قیمتش ارزان‌تر است: «در مراحل نهایی توافق با ماریو بودیمیر هستیم که نیم‌فصل گذشته را در دینامو زاگرب بازی کرد. قیمت او برای ما حتی از منشا هم ارزان‌تر خواهد بود.»

گوچی؛ قربانی نظم مالی باشگاه

در لیست خرید زمستانی برانکو فقط نام سه بازیکن درج شده بود؛ نادری که برای پست دفاع چپ جذب شد، سینا مریدی که باشگاه فولاد رقم سنگینی را برای رضایتنامه او طلبید و البته رضا قوچان‌نژاد. برانکو دیروز توضیح داد که چرا در نهایت بودیمیر کروات را به گوچی ترجیح داده است: «پرسپولیس باشگاهی است که سقف بودجه مشخصی دارد و من به این موضوع احترام می‌گذارم. اصلا دلم نمی‌خواهد که این سقف شکسته شود و اعداد و ارقام جابه‌جا شود. انتخاب ما از بین بودیمیر و قوچان‌نژاد بود که با توجه به بررسی‌ها، بودیمیر با معیارهای‌مان سازگاری بیشتری داشت. علاوه بر قیمت کمتر، او از یک نظر دیگر هم جالب توجه است. ماریو مهاجمی است که در محوطه جریمه خوب صاحب توپ می‌شود. او مهاجم گلزنی است و ۱۹۳ سانتی‌متر هم قد دارد. انتظار دارم که خیلی خوب خودش را با برنامه‌های ما تطبیق دهد،. به خاطر همین دلایلی که گفتم، کفه ترازو به سمت بودیمیر رفت تا قوچان‌نژاد. ‌نه به‌خاطر اینکه کروات بود، بلکه به خاطر شرایطی که ما داشتیم.»

پرونده طارمی و حقیقی بسته شد

این اواخر اما بحث بازگشت احتمالی دو بازیکن به پرسپولیس حسابی سروصدا کرد؛ یکی مهدی طارمی که برخی کانال‌های هواداری در مقطعی حتی خبر قطعی بازگشتش را مخابره کردند، اما بعد معلوم شد اصلا در لیست برانکو نیست. پروفسور دیروز در این مورد گفت: «نمی‌دانم اصلا چه کسی صحبت طارمی را شروع کرد، مدیر برنامه‌های او اصلا به باشگاه نیامده و هیچ پیشنهادی نداده است. فکر می‌کنید باشگاه قطری او را مجانی آزاد می‌کند که به ایران بیاید؟ ما در مورد طارمی دیگر فکر نمی‌کنیم.» علیرضا حقیقی هم دیگر بازیکنی بود که با توجه به شایعات مربوط به جدایی بیرانوند، حرف و حدیث‌هایی در مورد بازگشتش به پرسپولیس مطرح می‌شد. برانکو اما دیروز طوری حرف زد که ظاهرا باید پرونده حقیقی را برای همیشه بسته شده بدانیم: «حقیقی در جام‌جهانی ۲۰۱۴ دروازه‌بان فیکس تیم‌ملی بود، اما نمی‌دانم در این مدت کجا بوده. قطعا او دروازه‌بان باکیفیتی است اما به نظرم سه، چهار سالی است که بازی نکرده. در مجموع لیست ما از لحاظ دروازه‌بان با حضور بیرانوند، رادوشوویچ و درویش‌وند تکمیل است و اگر بخواهیم دروازه‌بانی بگیریم سعی می‌کنیم از جوان‌ترها باشد.»

بشار؛ ماموریت ماه آینده

برانکو خیلی از بشار رسن راضی است. این موضوع را می‌شود به وضوح از مصاحبه دیروزش فهمید: «ما نمی‌خواهیم بازیکنی بیاوریم که فقط خارجی باشد، بلکه باید بازیکنی بیاوریم که از بازیکنان فعلی ما بهتر باشد. با این وجود بازیکن خوب خارجی با کمتر از دو، سه میلیون یورو نمی‌آید و پرسپولیس قادر به پرداخت چنین رقمی نیست. برای همین اصراری نداریم که بی‌جهت بازیکن خارجی بیاوریم چون بازیکن ۲۰۰ هزار دلاری از بازیکن ایرانی بهتر نیست، مگر اینکه به خال بزنیم، مثل ماجرای بشار رسن که به خال زدیم.» و حالا ماموریت مهم باشگاه حفظ این بازیکن است؛ کسی که قراردادش در پایان فصل خاتمه می‌یابد: «بشار بازیکن آینده‌داری است و قطعا وقتی از جام ملت‌های آسیا برگردد، برای تمدید قرارداد با او مذاکره خواهیم کرد، اما شاهد هستید که در باشگاه تغییراتی به وجود آمده که به همین دلیل نمی‌رسیم این کار را انجام دهیم.»


ایران باید فینالیست شود

رابطه برانکو و کی‌روش خوب نبود، خوب نیست و خوب نخواهد شد. دیروز و در فاصله چند ساعت تا اولین بازی تیم‌ملی در جام‌ملت‌های آسیا برابر یمن، برانکو فقط به یک اظهارنظر کوتاه در این مورد بسنده کرد؛ جوابی که یک بار سنگین را روی دوش کی‌روش می‌گذاشت: «انتظار دارم ایران یک پای فینال باشد، همان‌طور که ما با یک ملی‌پوش به نام بیرانوند به فینال آسیا رسیدیم. دلیلی نمی‌بینم که تیم ایران با این بازیکنان بلندپروازی نداشته باشد و به فینال نرود.»