شکوه و شکایت

هجوم، هجوم، هجوم

یکی از اولین و جدی‌ترین نشانه‌های تغییر در تفکرات کی‌روش در ارنج تیم‌ملی برای دیدار با یمن مشخص شد. درحالی‌که مربی پرتغالی معمولا عادت دارد تیمش را با دو هافبک دفاعی به میدان بفرستد، در بازی با یمن شاهد چینش ۱-۴-۱-۴ بودیم؛ به این ترتیب که امید ابراهیمی به‌عنوان تنها هافبک دفاعی تیم به میدان رفت و چهار عنصر تهاجمی یعنی اشکان دژاگه، مهدی طارمی، مهدی ترابی و وحید امیری هم مقابل او بازی کردند. در پیشانی خط حمله نیز از سردار آزمون استفاده شده بود و در خط دفاعی هم مرتضی پورعلی‌گنجی، مجید حسینی، رامین رضاییان و احسان حاج‌صفی جلوتر از علیرضا بیرانوند به میدان رفتند. همین آرایش تهاجمی باعث شد تیم کشورمان از همان ابتدا نبض کار را به‌دست بگیرد و بر توپ و میدان مسلط شود. یمنی‌ها در دقایق نخست یک موقعیت عالی گلزنی داشتند که اگر به ثمر می‌نشست شاید معادلات کل بازی را تغییر می‌داد، در ادامه اما بازی سراسر هجومی تیم کشورمان در کنار نمایش متزلزل سنگربان یمن باعث شد گل‌ها یکی‌یکی از راه برسد.

گل‌هایی برای احیا

چنانکه گفته شد بازی با یمن از هر نظر فرصت مناسبی برای آماده‌سازی تیم کشورمان در ادامه تورنمنت بود. غیر از تمرین بازی مالکانه که قرار است سبک جدیدی از نمایش تیم کشورمان باشد، بازی با یمن کمک کرد عناصر هجومی تیم‌ملی هم با گلزنی آشتی کنند. بعد از وقفه‌ای طولانی در گلزنی سردار آزمون و مهدی طارمی در تیم‌ملی، این دو بازیکن در دیدار با یمن سه گل برای ما زدند؛ دو تا طارمی و یکی هم سردار. البته روند گلزنی‌های طارمی از اردوی قطر شروع شد و او پس از گشودن دروازه فلسطین و قطر در مسابقات دوستانه، برابر یمن «دبل» کرد. سردار آزمون هم که قبل از اردوی دوحه طی ۱۴ ماه فقط یک گل برای تیم‌ملی زده بود، بعد از گلزنی برابر قطر در مصاف دوستانه، توانست به یمن هم گل بزند. ارزش این گل‌ها زمانی مشخص می‌شود که انتقادات نسبتا تند چند ماه گذشته کارلوس کی‌روش از مهاجمان تیم‌ملی را به یاد بیاوریم. حالا سردار و طارمی در بهترین زمان ممکن از سایه بحران بیرون آمده‌اند. به آنها باید اشکان دژاگه را هم اضافه کنیم که در جام‌جهانی به میدان نرفت، اما در نخستین دیدار جام‌ملت‌ها فیکس شد و بازوبند کاپیتانی تیم‌ملی را بر بازو بست. اشکان هم در این بازی روی یک ضربه ایستگاهی گل زد تا به تعبیری همه دندان‌های ایران برای مسابقات سخت‌تر تیز شود.

سامان وارد می‌شود

بی‌گمان اما یکی از دلچسب‌ترین لحظات مسابقه با یمن جایی بود که سامان قدوس با یک ضربه بسیار زیبا برای پنجمین بار دروازه یمن را باز کرد. قدوس یکی از محبوب‌ترین بازیکنان تیم‌ملی فعلی است؛ بازیکنی که بسیاری عقیده دارند در جام‌جهانی هم باید بیشتر بازی می‌کرد. او در مسابقه با مراکش عملکردی موثر داشت و اگرچه به‌عنوان بازیکن ذخیره به میدان آمد، اما با گرفتن یک خطای هوشمندانه پایه‌گذار دومین برد تاریخ ایران در ادوار جام‌جهانی شد. سامان دیدار با یمن را هم فیکس شروع نکرد، اما وقتی به میدان آمد یک گل تماشایی زد تا برای خودش دلگرمی و برای هواداران فوتبال امیدواری به ارمغان آورده باشد. انتظار می‌رود قدوس در ادامه مسابقات بیشتر بازی کند و به مهره‌ای کلیدی برای تیم‌ملی تبدیل شود. پست او بازی پشت مهاجمان است و برای فیکس شدن باید رقبایی مثل اشکان دژاگه و مسعود شجاعی را کنار بزند. قدوس امکان انتخاب تیم‌ملی سوئد را هم داشت، اما بازی در ایران را انتخاب کرد و به همین دلیل همه ما بابت گل زیبایی که زد خوشحالیم.

شوک به مجید

مجید حسینی که در جام‌جهانی نمایش‌های درخشانی داشت، جام‌ملت‌ها را هم به‌عنوان زوج مرتضی پورعلی‌گنجی در قلب خط دفاعی آغاز کرد، اما بعد از دو اشتباه عجیب در نیمه نخست مصاف با یمن، بین دو نیمه جای خودش را به پژمان منتظری داد. آخرین بار که کی‌روش یک مدافع میانی را به دلایل فنی تعویض کرد، مربوط به خروج محمد انصاری از زمین در بازی با سوریه می‌شد که انصاری بعد از آن دیگر به تیم‌ملی دعوت نشد. بنابراین اگر حسینی مصدومیت خاصی نداشته باشد، این تصمیم کی‌روش در مورد او بسیار مهم بوده و ممکن است برای مدافع ترابوزان اسپور عواقب بدی داشته باشد. حالا باید منتظر ماند و دید مجید در دیدار دوم با ویتنام فیکس خواهد بود یا نه.

جنگ دنباله‌دار

در کنار این همه شکوه اما، بازی اول ایران در جام‌ملت‌های آسیا یک حاشیه بد هم داشت که مربوط به اظهارات بسیار تند کارلوس کی‌روش علیه برانکو می‌شد. سرمربی پرسپولیس ظهر دوشنبه در نشست خبری‌اش کمی از رفاقت خودش با سرمربی عراق تعریف کرد و البته گفت این تیم شانسی برای پیروزی مقابل ایران ندارد. او در ادامه یک جمله ملتهب به زبان آورد و گفت: «ما فقط با یک ملی‌پوش یعنی علیرضا بیرانوند به فینال لیگ قهرمانان آسیا رسیدیم، بنابراین انتظار داریم ایران هم به فینال جام‌ملت‌ها برسد.» همین مساله باعث شد کی‌روش در نشست خبری بعد از بازی با یمن به شکل عجیبی به برانکو یورش ببرد و در مورد او بگوید: «همه ما صحبت‌های ایشان را می‌دانیم. او فردی بود که گفت فوتبال ایران سیرک است. دقیقا در لحظه‌ای که ۶۵ تا ۷۰ میلیون ایرانی برای پیروزی تیم‌ملی کشورشان در بازی دعا می‌کردند، یک فرد بسیار هوشمند و خارق‌العاده مربی تیم عراق که حریف ما است را تحسین می‌کند.

یک فرد باید خیلی هوشمند باشد که این کار را انجام دهد، فردی که در خدمت فوتبال ایران است. با تمام تخصصی که او دارد و تمام حمایتی که به‌صورت انحصاری از تیم آنها صورت گرفت، حمایت‌هایی که به تیم‌های دیگر و همین‌طور تیم‌ملی لطمه زد، باز هم نتوانست قهرمان لیگ قهرمانان آسیا شود. او بیشتر روی تجارت بازیکنان اوکراینی تمرکز دارد. در این میان باید این فرد بسیار باهوش را تنها بگذاریم.» چنانکه می‌بینید اظهارات کی‌روش شامل تهمت و افترا به برانکو است. انتشار این سخنان دیروز جنجال بسیار بزرگی در فضای فوتبال ایران راه انداخت که قطعا به مصلحت تیم‌ملی نیست. باشگاه پرسپولیس اما رسما اعلام کرد فعلا جوابی به این حرف‌ها نخواهد داد تا آرامش تیم‌ملی در جام‌ملت‌ها به هم نریزد.