صعود با دو نیمه متفاوت

نیمه اول

بازیکنان تیم‌ملی که نمایش جانانه ویتنام برابر عراق را تماشا کرده بودند، به هیچ‌وجه این تیم را دست‌کم نگرفتند. ایران از همان دقیقه نخست نیمه اول توپ و میدان را در دست گرفت و عرصه را بر حریف تنگ کرد. عمده موقعیت‌های تیم کشورمان در این مسابقه روی ارسال از کناره‌ها به‌دست آمد و روشن بود که تیم کشورمان روی میانگین قدی پایین تیم حریف حساب کرده است. اولین موقعیت جدی ایران در دقیقه هفتم به‌دست آمد. در این زمان پاس عمقی دژاگه که سرعت بالایی داشت به سردار آزمون رسید. درحالی‌که سردار با دروازه‌بان ویتنام تک‌به‌تک شده بود نتوانست از این توپ استفاده کند. در دقیقه دهم مهدی طارمی با حرکت انفرادی یک ضربه کرنر برای تیم‌ملی گرفت. این توپ را دژاگه فرستاد اما دروازه‌بان ویتنام به سختی این توپ را مال خود کرد. در دقیقه ۱۶ بار دیگر پاس خوب دژاگه پشت مدافعان ویتنام به قدوس رسید، اما ضربه این بازیکن با برخورد به بدن دروازه‌بان ویتنام راهی کرنر شد. سرانجام فشار ملی‌پوشان کشورمان در دقیقه ۳۸ به نتیجه رسید و ارسال خوب سامان قدوس برای سردار آزمون باعث شد سردار در دهانه دروازه با یک ضربه سر آرام نخستین گل تیم کشورمان را به ثمر برساند. نهایتا نیمه اول با همین نتیجه به پایان رسید و تیم‌ملی برنده به رختکن رفت. این درحالی است که در پایان وقت نخست برتری از هر نظر با تیم ایران بود.

نیمه دوم

تیم‌ملی ویتنام اما نیمه دوم را غافلگیرکننده شروع کرد. آنها از همان ابتدای مسابقه برای جبران گل خورده به میدان آمدند و آشکارا تیم کشورمان را تحت‌تاثیر قرار دادند. ویتنام توپ و میدان را در اختیار گرفت و سعی کرد با پاس‌های زمینی راه‌های رسیدن به دروازه ایران را پیدا کند. آنها جلو کشیدند و ایران عقب نشست. ویتنامی‌ها دو بار روی پاس‌های تکضرب به موقعیت گل دست یافتند؛ مرتبه اول آفساید اعلام شد، اما بار دوم داور به‌کار ادامه داد و مهاجم آنها با بیرانوند تک‌به‌تک شد. با این وجود درخشش علیرضا بیرانوند مانع از به تساوی کشیده شدن کار و خلق یک شگفتی شد. در ادامه کارلوس کی‌روش که کمی نگران جریان مسابقه شده بود، با دو تعویض تیمش را تا حدی تدافعی کرد. او احمد نوراللهی را به جای وحید امیری به میدان آورد و مهدی ترابی را هم جانشین مهدی طارمی کرد.

پس از این تعویض‌ها، جریان بازی تا حدی عوض شد و ایران یکی، دو موقعیت نصفه و نیمه گلزنی به‌دست آورد. روی یکی از همین موقعیت‌ها هم بود که در دقیقه ۷۰ سردار آزمون گل دوم تیم کشورمان را به‌ثمر رساند و قال کار را کند. در این صحنه سردار روی نبوغ فردی خود مدافع حریف را جا گذاشت و با یک ضربه فنی از پشت محوطه جریمه دروازه را باز کرد. این سومین گل آزمون در جام‌ملت‌های آسیا بود که او را در کورس آقای گلی این مسابقات قرار داد. بعد از گل دوم ما، بار دیگر ویتنامی‌ها جلو کشیدند، اما توان و تجربه آنها برای خلق موقعیت کافی نبود. در نهایت ایران این بازی را هم با پیروزی پشت‌سر گذاشت و صعودش به مرحله یک‌هشتم نهایی را قطعی کرد. ویتنام هم نشان داد تیم خوبی است. آنها به عنوان جوان‌ترین تیم تورنمنت نمایش مناسبی داشتند و نشان دادند در آینده می‌توانند یک خطر برای مدعیان سنتی آسیا باشند.