تحول در بلیت‌فروشی الکترونیک فوتبال

واضح است که تماشاگران وقتی شرایط رفاهی مناسبی داشته باشند میل و رغبت بیشتری برای ورود به استادیوم‌ها و تشویق تیم‌های مورد علاقه خود دارند. به‌دلیل وجود همین مشکلات چند سالی است که فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ تصمیم گرفتند نحوه بلیت‌فروشی را از شکل سنتی به فروش الکترونیکی تغییر دهند. فروش الکترونیکی اما با اینکه مزایایی برای تماشاگر دارد به‌دلیل اینکه به‌صورت دقیق و استاندارد اجرا نمی‌شود خود باعث ایجاد دردسرهای بسیار برای هواداران شده است. یکی از بزرگ‌ترین مشکلات حضور دلال‌ها و خرید حجم بالای بلیت‌ها و سپس فروش آنها در بازار سیاه با قیمت گزاف است. دیگر مشکل اما ضعف سایت فروشنده است که گاهی به‌دلیل ازدحام خرید از دسترس خارج می‌شود. شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی کشور به‌دنبال رفع این مشکلات مدتی پیش وارد ماجرای بلیت‌فروشی الکترونیکی استادیوم‌های فوتبال کشور شد. این شرکت اخیرا برای اولین بار پستی سازمانی به‌عنوان «مدیر بلیت‌فروشی الکترونیک و گیت‌های ورودی ورزشگاه‌های کشور» تعریف و مدیر این قسمت را معرفی کرده است.

بر این اساس چند روز پیش علی‌اصغر انتظار‌خیر برای این سمت معرفی شد. او در گفت‌وگو با خبرنگار روزنامه «دنیای اقتصاد» ازآخرین تحول‌های بلیت‌فروشی الکترونیک در استادیوم‌ها صحبت و تاکید کرده به‌زودی این پروسه معیوب متحول خواهد شد: «در شرایط فعلی وضعیت بلیت‌فروشی در استادیوم‌های فوتبال کشور دور از شأن ملت ایران است. درعصر تکنولوژی هستیم و باید فروش بلیت‌ها به این صورت انجام شود تا راحت‌تر در اختیار هواداران قرار گیرد. دربازی پرسپولیس با کاشیما ژاپن در فینال لیگ قهرمانان آسیا این بی‌نظمی خیلی به چشم آمد زیرا با فروش غیراستاندارد بلیت، خیلی از تماشاگران در راه‌پله‌ها نشسته بودند. هواداران هم از ایجاد بازار سیاه ناراحت بودند. بنا داریم فروش بلیت الکترونیک را در سطح فوتبال کشور متحول کنیم به همین دلیل برخی کارها را آغاز کردیم. ما به‌صورت آنلاین به سیستم ثبت‌احوال کشور متصل هستیم و کسانی را که بلیت را با شماره ملی خود خریداری می‌کنند با این سیستم مطابقت می‌دهیم تا هویت خریدار تایید شود. همچنین سعی داریم در استادیوم آزادی بلیت را طبق شماره صندلی به فروش برسانیم. این موضوع در کاهش تخلفات برخی تماشاگران نیز موثر خواهد بود.»

سختگیری دراحراز هویت

مدیر بلیت‌فروشی الکترونیک فوتبال کشور در ادامه از ایجاد سازوکار بیشتر برای احراز هویت تماشاگران خبر داد و تاکید کرد تماشاگری بدون کارت ملی به استادیوم وارد نخواهد شد: «گیت‌های جدیدی که اخیرا در استادیوم آزادی نصب شده کمک زیادی به تایید هویت تماشاگران می‌کند. تماشاگران هنگام عبور از این گیت‌ها باید کارت ملی‌های خود را به تایید برسانند. کسانی که کارت ملی جدید دارند با قراردادن آن روی گیت می‌توانند عبور کنند اما کسانی که از کارت‌های ملی قدیمی استفاده می‌کنند باید به کیوسک‌های تعبیه شده رفته و بارکد تایید هویت را دریافت کنند. ما در بازی پرسپولیس مقابل کاشیما این سیستم را به‌صورت محدود و نامحسوس امتحان کردیم.» وی تاکید کرد درآینده احتمال اینکه از سیستم‌های تشخیص چهره تماشاگران برای تشخیص دخترهای پسرنما استفاده شود وجود دارد!

میزان نصب گیت‌ها درآزادی

انتظارخیر با تاکید بر اینکه این سیستم فعلا و در شروع در استادیوم آزادی مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد اعلام کرد در بازی پرسپولیس با پدیده که امروز در استادیوم آزادی برگزار می‌شود بلیت‌فروشی به شکل سابق برگزار خواهد شد. او البته در بخش بعدی صحبت خود درمورد تعداد گیت‌های نصب شده در آزادی و قیمت خرید آنها نیز گفت: «گیت‌های قدیمی مکانیزم مناسبی نداشت و بحث حقوقی هم در مورد آنها وجود داشت. قرار بود گیت‌های جدید را از آلمان یا ایتالیا خریداری کنیم که در نهایت تصمیم براین شد که از ساخت و مهندسی دانش‌بنیان داخلی استفاده شود. به همین دلیل آنها با قیمتی بسیار پایین خریداری شد. در کل تعداد ۱۵۰ گیت در استادیوم آزادی نصب شده که قیمت هر کدام از آنها چیزی حدود ۲۰ میلیون تومان شد این درحالی است که مشابه خارجی آنها هر کدام ۱۵۰ میلیون تومان قیمت داشت.»

طراحی سایت جدید

مدیر بلیت‌فروشی الکترونیک از طراحی سایت جدید برای خرید آنلاین بلیت بازی‌ها خبر داد و گفت: «سایت قدیمی فروش بلیت الکترونیک از دور خارج خواهد شد و درصدد هستیم یک سایت جدید معرفی کنیم. به محض آماده شدن این سایت آن را از طریق رسانه‌ها اعلام خواهیم کرد. در طراحی و ساخت این سایت جدید خیلی به امنیت آن توجه شده که مورد هجوم هکرها واقع نشود و اطلاعات شخصی و هویت تماشاگران حفظ شود.» انتظارخیر در بخش پایانی صحبت‌های خود تاکید کرد این طرح فعلا در استادیوم آزادی اجرایی خواهد شد ولی به‌‌زودی مراحل استفاده از آن در چند استادیوم دیگر از جمله نقش جهان اصفهان، یادگار امام تبریز، استادیوم‌های مشهد و چند شهر دیگر آغاز می‌شود.