کلمات به‌جای گل‌ها

الگوی سپاهان پیش روی استقلال

روز جمعه در یک بازی مهم و شاید سرنوشت‌ساز، استقلال در تبریز میهمان تراکتورسازی خواهد بود. در همین راستا سایت رسمی باشگاه استقلال صبح دیروز با بیانیه‌اش همه را شوکه کرد. در بخشی از این بیانیه آمده است: «باشگاه استقلال از فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ انتظار دارد به هیچ وجه تحت تاثیر جوسازی‌ها و‌ اتفاقات اخیر قرار نگیرند و همچنین نظارت خاصی از جنبه‌های گوناگون روی این دیدار داشته باشند.» به نظر می‌رسد در این مورد الگوی سپاهان پیش روی استقلالی‌ها بوده است. در نیم‌فصل اول پیش از بازی استقلال و سپاهان در ورزشگاه آزادی، مسوولان باشگاه اصفهانی بیانیه بسیار عجیبی منتشر کردند که فضا را کاملا به هم ریخت. لب کلام آن بیانیه این بود که چون پرسپولیس در آسیا نتایج خوبی گرفته، ممکن است اراده‌ای خاص به‌دنبال بالا کشیدن استقلال و برقراری توازن بین سرخابی‌های پایتخت باشد و ما از این موضوع نگرانیم!

در نهایت اما اتفاقی که رخ داد این بود که یک پنالتی استقلال در آن بازی دیده نشد و سپاهان به لطف همین اشتباه مهم داوری برنده از زمین بیرون آمد. حالا هم شاید استقلالی‌ها می‌خواهند همان بلا را سر تراکتور بیاورند و کادر داوری بازی جمعه را تحت فشار قرار بدهند. بیانیه استقلال اما واکنش‌های منفی زیادی به همراه داشت؛ از جمله از سوی فریدون اصفهانیان، رئیس کمیته داوران که دیروز گفت: «با این نوع بیانیه‌نویسی‌ها باید برخورد شود. این چه فوتبالی است؟ چرا بازیکنان توجیه نمی‌شوند؟ چرا برخی‌ها به کلاس توجیهی نیامدند؟ آیا تیم‌ملی برای این همه اعتراض درس عبرت نشد؟» همزمان اما برخی منابع خبری مدعی شده‌اند کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال هم به مدیران استقلال و تراکتورسازی هشدار داده از جنجال بپرهیزند. به هر تقدیر آنچه مسلم است اینکه روز جمعه هر اتفاقی در بازی رخ بدهد، بلافاصله به‌خاطر این بیانیه‌نویسی‌ها شاهد یک فضای ملتهب دیگر خواهیم بود؛ پرونده‌ای جدید بعد از غائله مسابقه پرسپولیس و فولاد!

کار کمتر، حرف بیشتر

آنچه اما در حاشیه این بیانیه‌نویسی‌ها آزاردهنده‌تر به‌نظر می‌رسد این است که پرحرفی و مطالبه‌گری باشگاه‌ها با کم‌کاری آنها در زمین مسابقه مقارن شده است. دیروز سایت نود در گزارشی به این موضوع جالب اشاره کرده که لیگ هجدهم از حیث تعداد گل، تا اینجا بین همه فصل‌های ۱۶ تیمی لیگ برتر بدترین آمار را داشته است. در این گزارش می‌خوانیم: لیگ هجدهم تاکنون ۲۶۴ گل در برداشته که مدت زمان رسیدن به این آمار گلزنی بیش از حد انتظار بوده است. در واقع زمان (تعداد هفته‌ها و بازی‌های انجام شده) مورد نیاز تا رسیدن به آمار ۲۶۴ گل زده در بازی‌های این فصل لیگ برتر به اندازه‌ای بود که رکورد طولانی‌ترین انتظار در تاریخ لیگ برتر در این دوره به ثبت رسید. آمار ۲۶۴ گل زده در لیگ امسال در هفته هفدهم و با انجام ۱۳۳ بازی به ثبت رسید که این آمار دقیقا با آمار ثبت شده برای لیگ برتر پانزدهم یکسان است. این درحالی است که در ادوار پنجم، ششم، سیزدهم، چهاردهم، شانزدهم و هفدهم آمار گلزنی مورد نظر در هفته شانزدهم بازی‌ها تثبیت شد. بهترین آمار هم در این زمینه مربوط به لیگ ششم است که در هفته پانزدهم از حد نصاب ۲۶۴ گل عبور کرد.