شجاعیان اگرچه در زمان مدیریت پیشین باشگاه ضمن توافق با ماشین‌سازی به استقلال آمد اما مدیریت جدید در پاس کردن چک‌های این انتقال تعلل کرد تا یک جنجال درست و حسابی به پا شود. ابتدا باشگاه ماشین‌سازی خواهان بازگشت شجاعیان شد و سپس خطیر به تندی به درخواست طرف مقابل واکنش نشان داد. حاصل جدل لفظی خطیر و هوشنگ نصیرزاده کار را به آنجا کشاند که ماشین‌سازی برگه توافق دو باشگاه را منتشر کرد. نصیرزاده شرح ماجرا را این‌گونه بیان می‌کند: «چک آخر باشگاه استقلال که برای موسسه اعتباری و مالی کوثر است به تاریخ ۲۵ اسفند ۹۶ بر می‌گردد، نزدیک به یک سال پیش. از تیر ماه ما به کمیته تعیین وضعیت نامه زدیم و باشگاه استقلال هم بارها و بارها با تماس ما مواجه شد اما هیچ واکنشی از خود نشان نداد. وقتی یک سال بی‌تفاوتی می‌بینید آیا نباید نسبت به احقاق حق خود اقدام کنید؟ آیا رفتار ما بی‌ادبانه و خلاف قانون بوده است؟ چرا کمیته تعیین وضعیت در ۸ ماه گذشته یک بار نسبت به درخواست ما از خود حرکتی انجام نداده است؟ البته من می‌دانم. دلیلش این است که باشگاه استقلال و داریوش شجاعیان متعهد شده‌اند در صورت پاس نشدن چک توافق را زیر پا بگذارند و در چنین شرایطی بازیکن باید به تیم سابق خود برگردد.»

اما او به این پرونده بسنده نکرده و پای ماجرای پاتوسی خرید جدید خطیر راهم وسط می‌کشد: «آقای خطیر شما که قانون را می‌دانی چرا با آوردن پاتوسی به باشگاه استقلال ضربه زدی؟ مگر نمی‌دانستی مشخصات او با قوانین حاکم بر حضور خارجی‌ها در لیگ برتر ایران مطابقت ندارد؟ حال همین رفتار چند صد هزار دلار به استقلال ضربه خواهد زد. اگر سازمان لیگ برتر اجازه ثبت قرارداد پاتوسی را ندهد باشگاه موظف است به قراردادی که با این بازیکن بسته پایبند باشد.» درمورد پرونده شجاعیان استقلال آن را پای جو روانی در آستانه بازی با تراکتور گذاشت و به مالک مشترک دو باشگاه تبریزی تاخت که خواسته در آستانه بازی با تراکتور به بهانه شجاعیان تمرکز استقلال را برهم بزند اما صبح روز بازی اتفاق دیگری رخ داد. مومنی عضو کمیته بین‌الملل فدراسیون فوتبال درمورد پرونده پاتوسی شوک دیگری را به این باشگاه وارد کرد. او ابتدا به سایت ورزش سه خبر داد که جواب استعلام این بازیکن آمده و چون به تیم‌ملی کشورش دعوت نشده مطابق قوانین ایران نمی‌توان با او قرارداد امضا کرد: «با اعلام فدراسیون فوتبال آفریقا این بازیکن در دو سال گذشته بازی ملی نداشته است.

از سوی دیگر تعداد بازی‌های باشگاهی او نیز ۹ بازی است که با قوانین ایران همخوانی ندارد.» اما او دقایقی بعد در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس سعی کرد کل پرونده را نبندد و از استعلامی دیگر برای تصمیم قطعی خبر داد: «ما در مورد این بازیکن استعلام گرفتیم او در فصل‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ برای تیم‌ملی خودش بازی نکرده اما از آنجا که در هر فصل فوتبال دو سال حساب می‌شود ما برای استعلام سال ۲۰۱۶ پاتوسی هم درخواست داده‌ایم و منتظریم پاسخ این استعلام هم داده شود. بنابراین هنوز تصمیم نهایی را در این مورد نگرفته‌ایم. قطعا باید در این زمینه یک اطلاعیه رسمی با توضیحات کامل ارائه شود تا شفاف‌سازی صورت بگیرد. در این مورد حتما پس از دریافت پاسخ استعلام پاتوسی از فدراسیون فوتبال کشورش تصمیم نهایی را خواهیم گرفت و فدراسیون یا سازمان لیگ به‌صورت رسمی این تصمیم را اعلام خواهند کرد.»