جنگ آبی‌ها علنی شد

قرار بود شفر اخراج شود

 وینفرد شفر گلایه‌هایش را با طرح انتقاد از زمین تمرینی استقلال شروع می‌کند: «یک هفته قبل از بازی با تراکتورسازی زمین تمرین خوب نداشتیم و مجبور شدیم تمرین‌مان را تعطیل کنیم، ‌سه بار زمین تمرین‌مان را از بد به خیلی بد تغییر دادیم، ما استقلال هستیم و برای تمرینات خاص‌مان نیاز به زمین خوب داریم. اگر شما الان به زمین تمرین نگاه کنید می‌بینید این زمین برای تمرینات و پاس دادن ما خوب نیست.» از او در مورد اختلافش با علی خطیر، معاون باشگاه سوال می‌شود و اینکه شایعه شده ابتدای فصل قرار بود او را اخراج کنند. جواب شفر جنجالی است: «من هم شنیده‌ام بعد از سه هفته می‌خواستند تغییر سرمربی را انجام دهند. من برای فکر کردن به این مسائل زمان ندارم. من در مورد همه این مسائل با مدیرعامل صحبت می‌کنم و او همه چیز را می‌داند.

این بار اول نیست که این موارد را می‌شنوم. مشکلات برای هواداران و باشگاه‌ خوب نیست. وقتی به گذشته باز می‌گردی، این باشگاه و باشگاه‌هایی با این مشکلات به لیگ دو و لیگ سه سقوط کرده‌اند.» همه می‌دانند که شفر رابطه خوبی با کمیته فنی ندارد. وقتی از سرمربی استقلال پرسیده شد چرا در جلسات این کمیته شرکت ندارد، او جواب‌هایی داد که اختلافات را کاملا آشکار کرد: «کمیته فنی؟ ما میگوئل، بیژن طاهری و فرهاد مجیدی را در کادر فنی داریم که هر روز در تمرین هستند. فکر می‌کنم آنها بسیار خوب و باانگیزه هستند و این برای‌مان کافی است. می‌بینید که من مشغول هستم و هر روز در اینجا جلسه داریم تا بازیکنان را آ‌ماده کنیم. داریوش شجاعیان و محسن کریمی بازگشته‌اند و تمرکزم روی تیم است.»

اظهارات تند پژمان و چشمی

از بین بازیکنان هم دو چهره قدیمی‌تر مقابل خبرنگاران حاضر شدند و گلایه‌ها را تکرار کردند. روزبه چشمی‌می‌گوید هدف از این کارها این است که استقلال را از وضعیت قطب فوتبال ایران خارج کنند و یکی، دو تیم دیگر را بالا بکشند: «مشکلات در تیم خیلی زیاد است. از لحاظ زمین تمرین، ‌پول و امکانات مشکل داریم. ‌۶۰ روز لیگ به‌خاطر تیم‌ملی تعطیل بوده ولی هیچ فکری به حال زمین تمرین و پول‌ها نشده. پس چه اتفاقی در این تعطیلات افتاده است؟ بعد از ۵۰روز تعطیلی و بحث اعتصاب تیم و آن اتفاقات بدی که افتاد مسوولان چه کردند؟ یک روز در زمین پژوهشگاه تمرین می‌کنیم، ‌یک روز در زمین شماره۳. این تیم استقلال ایران است. نمی‌دانم چه بگویم فکر می‌کنم می‌خواهند شخصیت استقلال را پایین بیاورند. می‌خواهند استقلال را از قطب فوتبال ایران بودن دور کنند.

اگر من بدانم که برای استقلال مفید نیستم خودم می‌روم تا اگر خاطره خوبی در ذهن کسی گذاشته‌ام خراب نشود. مگر می‌شود تدارکات و ماساژور ما که قرارداد ۳۰، ۴۰ میلیونی دارند در  ۵-۴ ماه فقط ۳ میلیون تومان دریافت کنند، آنها هم زن و بچه دارند، ‌زندگی دارند مگر می‌شود در ۵-۴ ماه با ۳ میلیون تومان زندگی کرد. الان خرج ماهانه هرکدام از شما چقدر است؟» بعد از شفاف‌سازی چشمی در مورد قرارداد ماساژورها، پژمان منتظری دریافتی بازیکنان را تشریح می‌کند: «در مورد مسائل مالی اجازه بدهید شفاف صحبت کنم. بازیکنان حدود ۳۰ تا ۳۵ درصد پول گرفته‌اند. طلب سال قرار بود طی سه قسط پرداخت شود. قسط اول پرداخت شد اما قسط دوم از یک ماه قبل پرداخت نشد. موعد قسط سوم هم به زودی می‌رسد و مطمئنا پرداخت نخواهد شد. این وضعیت مالی ما است.» پژمان با تایید اختلافات درون‌باشگاهی، نهایتا پای وزیر ورزش را هم وسط می‌کشد: «متاسفانه باشگاه ما چند تکه شده است. ظاهرا مسوولان هم باهم مشکل دارند. بالاترین مسوول ما وزیر است. الان زمانی است که وزیر وقت بگذارد و یک ساعت به باشگاه استقلال بیاید تا با بازیکنان صحبت کند.»

هزار سوال بی‌جواب

اعتراضات استقلالی‌ها دیروز بازتاب چندان مثبتی حتی بین هواداران این تیم نداشت و خیلی‌ها از آن به «بهانه‌جویی» تعبیر کردند. البته که زمین تمرین فاکتور بسیار مهمی است، اما وقتی کمتر از یک هفته پیش استقلال توانست پیکان را با چهار گل شکست بدهد، خیلی از اعضای همین تیم در مورد فرم عالی بازیکنان و بخت مسلم آبی‎‌ها برای قهرمانی سخن گفتند. سخت است بپذیریم ناگهان همه چیز زیر و رو شده است. به علاوه استقلالی‌ها درحالی بابت دریافتی ۳۵ درصدی‌شان گله‌مند هستند که گویا سقف پرداختی‌ها در پرسپولیس هم همین مقدار بوده است. همچنین درحالی‌که اردوی قطر برای تعطیلات زمستانی بازیکنان برنامه‌ریزی شده بود، اعتصاب خود آنها باعث لغو این اردو و جایگزینی ترکیه شد. با تمام این اوصاف انتقاد اصلی به مدیریت باشگاه وارد است.

هزینه‌های بسیار گزاف برای جذب بازیکنانی مثل نیومایر، الحاجی گرو، میثم تیموری، فرشاد محمدی‌مهر، مرتضی آقاخان و حتی حفظ بازیکن پا به سن گذاشته‌ای مثل خسرو حیدری باعث شده منابع مالی استقلال بیهوده هزینه شود. این درحالی است که شاید با پول دستمزد دو تن از این بازیکنان اضافی می‌شد مشکل زمین تمرین را حل کرد. به علاوه اقدام پوپولیستی در زمینه تشکیل کمیته فنی که نزد سرمربی مقبولیت ندارد، به التهابات دامن زد. احتمالا فتحی قصد داشته مثل خیلی از مدیران قبلی پرسپولیس و استقلال با تشکیل کمیته فنی چند پیشکسوت ناراضی را آرام کند و آنها را به اردوگاه حامیان خودش بکشاند، اما در عمل این کمیته موی دماغ کادرفنی شده و حاصلی جز اختلاف و تنش نداشته است. باید دید در ادامه فصل چه اتفاقی رخ می‌دهد و آیا مثل گذشته یکی، دو پیروزی متوالی فضای باشگاه را آرام می‌کند یا نه.