حتی مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال اخیرا گفته بود پیرلوئیجی کولینا داور مشهور فوتبال که رئیس کمیته داوران فیفا است برای این بازی به تهران می‌آید و نظارتی هم روی استفاده از سیستم کمک داور ویدئویی در دربی خواهد داشت.  اما حالا با اعلام رئیس دپارتمان داوران فوتبال کشور استفاده از این سیستم در بازی دربی ممنوع شده است! داوود رفعتی درخصوص اعلام شرایط فیفا برای استفاده از سیستم کمک داورداخلی به سایت رسمی فدراسیون فوتبال گفت: «با توجه به اینکه سیستم VAR نیازبه تایید فیفا و بوردجهانی بین‌المللی دارد، طی جلسات متعددی که با فدراسیون جهانی فوتبال داشتیم امروز صبح(دیروز) ایمیلی ازسوی فیفا به فدراسیون فوتبال ارسال شد که برای راه‌اندازی سیستم ویدئوچک در مسابقات لیگ، چند مرحله را اعلام کردند. درمرحله اول ما باید اسامی نفرات تیم VAR که شامل مسوول فنی، ارتباطات، مالی، حقوقی و کنترل‌کننده هستند را به فیفا معرفی کنیم.

درمرحله بعدی فیفا دوره آموزشی را ماه آینده برای تیم VAR دردوحه برگزارخواهد کرد. مرحله سوم آزمایش این سامانه به‌صورت آفلاین دربازی‌های لیگ خواهد بود که خوشبختانه در چندین مسابقه لیگ برتر VAR را به‌صورت آفلاین مورد ارزیابی قرار دادیم تا مشکلات و نواقصی که در این سیستم وجود دارد را شاهد باشیم. بعد ازآن بازرسان فیفا به ایران خواهند آمد تا عملکرداین سامانه در مسابقات لیگ رابه‌صورت آفلاین مشاهده کنند.» رئیس دپارتمان داوران در بخش بعدی صحبت‌های خود اعلام کرد که فیفا اجازه استفاده از این سیستم در بازی دربی برگشت پایتخت را نداده است: «قصد داشتیم دربازی پرسپولیس و استقلال از هفته ۲۳ لیگ برتر، سیستم VAR را به‌صورت آنلاین اجرا کنیم که متاسفانه فیفا با کمک داور ویدئویی در این دیدارمخالفت کرد. ضمن اینکه پیر لوئیجی کولینا، رئیس کمیته داوران فیفا با دعوت رئیس فدراسیون فوتبال قرارشد برای تماشای این بازی به تهران بیاید و سیستم ویدئو چک را به‌صورت آفلاین با حضور کولینا دراین دیدار اجرا خواهیم کرد.

پس از تایید فیفا با کمک‌داور ویدئویی درمسابقات لیگ، به‌نظرم بین ۳ تا ۹ ماه این پروسه زمان می‌برد. بدون‌تردید فدراسیون فوتبال و کمیته داوران تمام تلاش خود را دراین زمینه انجام می‌دهند که ازاول فصل لیگ نوزدهم این سامانه راه‌اندازی شود. با چند شرکت هم در این زمینه به توافقات نهایی رسیده‌ایم. شرایط این شرکت‌ها با توجه به امکانات و قدرت اجرایی که دارند، از نظر ما قابل قبول بود و فکرمی‌کنیم سیستم آنها نزدیک به استانداردهای بین‌المللی و قابل استفاده در تمام ورزشگاه‌‌های فوتبال ایران است. البته این تاییدیه فنی سیستم است و درصورت توافق نهایی کیفیت کاربهتر هم خواهد شد.»  وعده رئیس دپارتمان داوران کشور برای راه‌اندازی این سیستم از اوایل لیگ نوزدهم درحالی داده شده که برای اجرایی کردن آن یک مشکل بسیار بزرگ در فوتبال ایران وجود دارد. اجرای صحیح و استاندارد VAR نیاز به داشتن دوربین‌های متعدد درتمام استادیوم‌های کشور دارد که صحنه‌های مختلف را به نمایش بگذارند که این موضوع نیز در اختیار فدراسیون نیست و صدا و سیما باید برای اجرای این سیستم دوربین‌های بیشتری را به استادیوم‌ها بفرستد. این درحالی است که کیفیت پخش بازی اخیراستقلال تهران با نفت مسجدسلیمان که دراستادیوم آزادی برگزارشد بسیار پایین بود و بسیاری از رسانه‌ها از این موضوع انتقاد کردند.