فرصتی برای فراموشی آسیا

سه امتیاز، حیاتی‌تر از همیشه

هم پرسپولیس و هم استقلال در قرعه‌کشی مفتضحانه لیگ قهرمانان آسیا در گروه‌های بسیار دشواری قرار گرفتند و معادلات دو بازی اول هم‌ طوری پیش رفت که الان صعود به یک‌هشتم نهایی برای آنها بسیار دشوار شده است. بر این اساس بار دیگر نگاه سرخابی‌ها به لیگ جدی‌تر از قبل شده است. پرسپولیس که قهرمان دو دوره گذشته لیگ برتر بوده، برای هت‌تریک در این عنوان کار بسیار سختی پیش‌رو دارد. سرخپوشان در نبردی تنگاتنگ با مدعیانی همچون سپاهان، تراکتورسازی و استقلال تهران دیگر فرصتی برای از دست دادن امتیاز ندارند. آنها برای اینکه سال ۹۷ را در کورس قهرمانی به پایان ببرند و در سیمای یک مدعی مقتدر وارد دربی دهم فروردین شوند، باید سپیدرود را شکست بدهند و با سه امتیاز کامل به تهران برگردند. این یازدهمین بازی پرسپولیس طی ۴۵ روز گذشته خواهد بود که یک آمار دیوانه‌وار است. همین مساله هم باعث شده مصدومیت‌های زیادی برای بازیکنان این تیم به وجود بیاید.

غیر از شایان مصلح که مدتهاست از میادین دور شده، علیرضا بیرانوند و ماریو بودیمیر هم بازی رشت را از دست خواهند داد؛ گرچه گفته می‌شود آنها به دربی می‌رسند. غیر از این اما پرسپولیسی‌ها به تازگی یک مشکل دیگر هم پیدا کرده‌اند؛ اینکه انبوه موقعیت‌های گلزنی این تیم به ثمر نمی‌نشیند و یکی پس از دیگری از دست می‌رود. پرسپولیس که به‌نظر می‌رسد با هماهنگی خریدهای جدید به روزهای اوجش نزدیک شده، در دیدار با نفت آبادان، پاختاکور، نساجی و السد شاید نزدیک به ۳۰ موقعیت صددرصد گلزنی به‌دست آورد، اما جمعا فقط سه گل زد. در حقیقت نرخ تبدیل به گل شدن موقعیت‌های سرخپوشان زیر ۱۰ درصد است و این می‌تواند برای آنها که در سه جام مختلف می‌جنگند، بدترین اتفاق ممکن باشد. به هر جهت بازی امروز پرسپولیس و سپیدرود از ساعت ۱۶:۳۰ در رشت آغاز خواهد شد.

آسیا را فراموش کن

اگرچه شرایط پرسپولیس برای صعود از گروهش در لیگ قهرمانان آسیا دشوار است، اما استقلالی‌ها نسبت به رقیب دیرینه کم‌امیدتر هستند. آنها یک باخت بد مقابل الدحیل تجربه کردند و یک گاف بد هم جلوی العین دادند. بازی با نماینده امارات می‌توانست آسان‌ترین مسابقه استقلال در مرحله گروهی باشد، اما تلف شدن دو امتیاز کلیدی همه چیز را به هم ریخت. الان شرایط طوری شده که در اردوگاه آبی‌ها، کلیدواژه «انتخاب» بیش از هر زمان دیگری مورد استفاده قرار می‌گیرد. حتی برخی از پیشکسوتان استقلال هم تلویحا مدعی شده‌اند استقلال باید به جای پی گرفتن هدف صعود از گروه در لیگ قهرمانان آسیا کسب قهرمانی در لیگ برتر را به‌عنوان اولویت اولش انتخاب کند؛ چرا که با وجود الهلال و الدحیل، کار برای آبی‌ها خیلی سخت است. به این منظور دیدار با نساجی در ورزشگاه آزادی حداقل روی کاغذ یکی از آسان‌ترین مسابقات فصل آبی‌پوشان است که برای قهرمانی باید آن را ببرند.

نساجی هفته قبل یک امتیاز از پرسپولیس گرفت، اما نگاه دوباره به شرایط آن بازی نشان می‌دهد شاگردان مجید جلالی برای تکرار این تجربه در برابر استقلال کار دشواری خواهند داشت. در حقیقت اگر قرار باشد نساجی با کیفیت هفته قبل بازی کند، شانس چندانی برای سوغات بردن از تهران نخواهد داشت. در استقلال مشکل کلیدی همچنان مصدومیت صیادمنش است، اما هواداران امیدوارند درخشش بازیکنان خارجی‌شان در فاز هجومی باز هم کار را در بیاورد. با این همه معمای اصلی ترکیب آبی‌ها مربوط به نام دروازه‌بان این تیم در بازی امشب می‌شود. رحمتی در هیچ‌کدام از دو مسابقه آسیایی برابر الدحیل و العین عملکرد درخشانی نداشت و گفته می‌شود امروز حسین حسینی جای او را خواهد گرفت؛ آنچه شاید به غیبت رحمتی در دربی نوروزی تهران هم منجر شود. بازی امروز استقلال و نساجی از ساعت ۱۹ در ورزشگاه آزادی آغاز خواهد شد.


فولاد مدعیان را خوشحال کرد

بعد از مدت‌ها انتظار سرانجام دیروز استادیوم زیبای «فولاد آره‌نا» با برگزاری بازی فولاد و سپاهان از هفته بیست‌ودوم لیگ برتر، رسما افتتاح شد. در شرایطی که زیبایی ورزشگاه به جذابیت‌های این بازی افزوده بود، شاگردان قطبی و قلعه‌نویی در نهایت به نتیجه مساوی یک بر یک رضایت دادند. ابتدا سپاهان با گل استنلی کی‌روش از روی نقطه پنالتی پیش افتاد؛ اما حسن بیت‌سعید در دقایق پایانی کار را به تساوی کشاند تا مدعیان قهرمانی از این نتیجه خوشحال شوند.