آفت شرط‌بندی به داوران رسید

در اینکه اکثریت داوران فوتبال کشورمان پاک و شرافتمند هستند شکی نیست اما وجود برخی دیگر که خلاف قوانین عمل می‌کنند باعث لکه‌دارشدن حیثیت داوری خواهد شد. در آبان ماه سال گذشته بود که سرمربی تیم نود ارومیه که در لیگ دسته یک کشور حضور دارد مدعی شد: «اگر بگوییم در دسته یک فوتبال کشور، داورخریدن و شرط‌بندی نداریم، دروغ است.» طرح این ادعا در آن زمان با واکنش‌های زیادی روبه‌رو شد و برخی از مدیران داوری کشور نیز این صحبت‌ها را رد کردند. اما دیروز رئیس فدراسیون فوتبال این موضوع را تایید کرد تا اتمسفر داوری کشور ملتهب‌تر شود. مهدی تاج دیروز درسخنرانی خود در کلاس یک‌روزه داوران در این خصوص گفت: «پنج هفته از لیگ باقی مانده است، این پنج هفته خیلی خاص است، بحث شرط‌بندی مطرح می‌شود، اما در مورد آن هنوز به نتیجه کامل نرسیده‌ایم. جلسه‌ای مفصل با آقای تورک(رئیس کمیته اخلاق) داشتیم. همه این مسائل به نام فدراسیون نوشته می‌شود.

در کشور ما البته شرط‌بندی تا مقدار زیادی کمتر از کشورهای دیگر است اما متاسفانه وجود دارد. در کشورهایی مانند چین این مساله گسترده است. ما باید حاضر باشیم. کارهایی کردیم که این پنج هفته هم بگذرد و پرونده داوران قابل قبول باشد. داوران ما درآسیا خوب سوت می‌زنند اما هیچ اتفاقی نمی‌افتد. اما اگر در لیگ خودمان اشتباه کنند، همه از آنها انتقاد می‌کنند.» تاج در ادامه کدهای واضح‌تری درمورد ورود برخی از داوران فوتبال به مسائل شرط‌بندی می‌دهد: «خدا را شکر ما تعداد زیادی را شناسایی کردیم که مخل فوتبال بودند، یک بخش هم شرط‌بندی بود، به یکی دو رسانه و یکی دو مدیر رسیدیم. از مقام قضایی تشکر می‌کنم، ما برای همه حکم گرفتیم و تعدادی را هم دستگیر کردیم.» تاج همچنین در مورد موضوع شرط‌بندی که در مورد دروازه‌بان تراکتورسازی مطرح می‌شود گفت: «در مورد محسن فروزان هنوز چیزی قطعی نشده است.»

 اما تاج درحالی خبر شناسایی و دستگیری برخی از خاطیان حاضر در لیگ‌های یک و دو را می‌دهد که سرپرست کمیته داوران فوتبال کشورمان از این موضوع ابراز بی‌اطلاعی می‌کند. علیرضا سهرابی دیروز به خبرگزاری فارس گفت: «من تا به‌حال چنین چیزی را ندیده‌ام و نشنیده‌ام. داوران ما تا حالا اصلا وارد این بازی‌ها نشده‌اند. البته هر جایی که نظارت نباشد احتمال اینکه اتفاقی رخ بدهد هست. اگر محکم‌کاری از طرف فدراسیون می‌شود برای نظارت است که خدای ناکرده اتفاقی رخ ندهد وگرنه تاکنون چیزی در این مورد نه دیده‌ام و نه شنیده‌ام.» وی درخصوص حضور داوران لیگ برتری درلیگ یک نیز گفت: «برخی از بازی‌های لیگ دسته اول ما سنگین‌تر از لیگ برتر است. باید ملاحظه کنیم که مثلا داوری برای تیم استانش سوت نزند و سعی می‌کنیم کاری کنیم که شائبه ایجاد نشود.»