امید مدعیان به منصوریان

صدرنشین در بزنگاه حیاتی

نتایج هفته گذشته طوری رقم خورد که پرسپولیس صدرنشین توانست فاصله‌اش با تیم دوم را به پنج امتیاز افزایش بدهد. آنها البته برای محقق کردن این مهم حسابی خون دل خوردند و سخت‌تر از چیزی که بشود تصور کرد سایپای علی دایی را بردند. این بازی آنقدر پرحاشیه بود که هنوز هم کشمکش‌های برادران دایی با مسوولان و هواداران پرسپولیس ادامه دارد. به هر حال اما پرونده آن مسابقه بسته شد و سرخپوشان دیروز با اتوبوس به سمت اصفهان حرکت کردند تا امروز بازی بسیار حساس دیگری را برابر ذوب‌آهن برگزار کنند. این اولین فینال از فینال‌های پنج‌گانه پیش رو است؛ مسابقه‌ای که تعقیب‌کنندگان پرسپولیس سخت به امتیاز دادن سرخ‌ها در آن امیدوارند. بخشی از این همه امیدواری، از حضور علیرضا منصوریان روی نیمکت ذوب‌آهن ناشی می‌شود. منصوریان مردی است که برای باختن به برانکو، سرمربی پرسپولیس را چهار سال چشم‌انتظار گذاشت. او که با نفت تهران قهرمانی لیگ پانزدهم را از قرمزها گرفت و در دربی برگشت لیگ شانزدهم نیز پیروزی تاریخی ۳بر۲ را به قرمزها تحمیل کرد، حالا می‌تواند مسیر یک قهرمانی دیگر ایوانکوویچ را هم سنگلاخی کند.

به جرات می‌توان گفت پرسپولیس در صورت پیروزی در بازی امروز بیش از نیمی از راه قهرمانی را طی خواهد کرد و علیمنصور هم این نکته را به خوبی می‌داند. او برای اینکه هر چه بیشتر خودش را در دل هواداران استقلال جا کند و شاید بخشی از پایگاه از دست رفته‌اش را هم دوباره به‌دست بیاورد، به متوقف کردن سرخپوشان در مسابقه امروز نیاز حیاتی دارد. درست به همین دلیل هم منصوریان در بازی هفته گذشته برابر پیکان به ۶ بازیکن اصلی تیمش استراحت داد. در نقطه مقابل پرسپولیسی‌ها بیش از هر چیز دیگری نگران اشباع انگیزشی و غرور احتمالی بازیکنان‌شان هستند. به هر حال این تیم در هر پنج مسابقه رسمی آخرش پیروز شده و شاید این مساله کمی شاگردان برانکو را سرمست کرده باشد، اما فراموش نکنیم مربی کروات استاد انگیزه دادن به بازیکنان است. او در اولین جلسه تمرینی پیش از این بازی رو به تیمش گفت: «از زمانی که من آمده‌ام، ما هرگز نتوانسته‌ایم ذوب‌آهن را در اصفهان شکست بدهیم.» به این ترتیب برانکو یک هدف جدید و جدی برای بازیکنانش ترسیم کرد که به آنها برای عبور از این مرحله دشوار انرژی می‌دهد. پرسپولیس برای این بازی ماریو بودیمیر را به دلیل مصدومیت در اختیار ندارد، اما نوراللهی با رفع مصدومیت و عالیشاه با پایان دوره مجازاتش به فهرست تیم بازگشته‌اند.

استقلال، امیدوار به آینده

استقلال تهران امشب درحالی به مصاف ماشین‌سازی می‌رود که آبی‌ها هفته گذشته یک پیروزی شیرین‌تر از قند در خانه سپاهان به‌دست آوردند. برد دقیقه ۹۷ با گل زیبای پاتوسی، به نوعی استقلال را به کورس قهرمانی یا حداقل کسب سهمیه برگرداند؛ هرچند شادی اغراق‌آمیز بازیکنان این تیم و پرتاب کردن وینفرد شفر به آسمان تا همین دیروز سوژه انتقادات زیادی از مجموعه باشگاه استقلال شده است. روی کاغذ آبی‌ها امشب بازی نسبتا راحتی پیش‌رو دارند؛ هرچند به هر حال ماشین‌سازی هم تیم دوم زنوزی است و شاید برای نفع رساندن به تراکتورسازی، با انگیزه و توان بسیار بیشتری در این مسابقه حاضر شود. طارق همام، وریا غفوری، محسن کریمی و اللهیار صیادمنش چهار مصدوم استقلال برای بازی امشب هستند و البته فرشید باقری هم همچنان مشمول غضب مدیرعامل باشگاه است.