دلارهای سوخته استقلال

این یک تراژدی تمام‌عیار است و معلوم بود که برای هواداران غیرقابل تحمل خواهد بود. شفر که با قراردادی بسیار گران‌قیمت به استقلال آمده، ظرف دو سال گذشته در نتیجه‌گیری موفق عمل نکرده است. با وجود هزینه‌های بسیار هنگفتی که برای استقلال شده، این تیم با شفر از هفت جام ممکن تنها یک جام به‌دست آورده؛ جام‌حذفی پارسال که از مسیر تیم‌های آسانی مثل ایرانجوان بوشهر، نفت آبادان و خونه‌به‌خونه بابل به‌دست آمد. استقلال در لیگ هفدهم صرفا به‌خاطر تفاضل گل بهتر نسبت به سایپا، بالاتر از این تیم در رده سوم جدول قرار گرفت و امسال هم تقریبا هیچ بختی برای قهرمانی ندارد.

در آسیا هم تیم شفر فصل گذشته با شکست ۳برصفر برابر السد قطر در ورزشگاه آزادی حذف شد و امسال نیز با قبول باختی مشابه در دیدار رفت با الدحیل و بعدتر توقف برابر العین و باخت به الهلال در آستانه حذف از مرحله گروهی قرار گرفته است. به این فهرست اضافه کنید حذف زودهنگام از جام‌حذفی را که با شکست برابر سایپا رقم خورد؛ آن هم درحالی‌که تیم حریف بیش از ۸۰ دقیقه ۱۰ نفره بازی کرده بود. مماشات استراتژیک پرسپولیس با دو تیم اصفهانی ذوب‌آهن و سپاهان باعث شد فاصله استقلال با صدر کاهش پیدا کند و این تیم فرصت بیابد با برتری برابر پدیده، به یک قهرمانی دراماتیک نزدیک شود، اما در کمال شگفتی این بخت هم از دست رفت و بدتر اینکه تیم شفر برای پنجمین بار در لیگ امسال نتوانست بعد از عقب افتادن، به بازی برگردد.

مجموعه این مسائل باعث شد از لحظه پایان بازی با پدیده بحث برکناری وینفرد شفر داغ شود. اولین مصاحبه را کامران منزوی، عضو هیات‌مدیره باشگاه انجام داد و گفت دیگر این وضعیت را تحمل نمی‌کند. پس از آن رسانه‌ها به‌طور وسیع از برکناری شفر و هدایت موقت تیم توسط فرهاد مجیدی تا پایان فصل خبر دادند، اما حداقل تا عصر دیروز و لحظه تنظیم این گزارش چنین خبری به‌طور رسمی تایید نشد. امیرحسین فتحی، مدیرعامل استقلال دیروز اخذ تصمیم نهایی را به برگزاری نشست‌های فنی و مشورتی موکول کرد، اما همه می‌دانند که اصل مشکل، قرارداد یک میلیون و ۲۰۰ هزار دلاری شفر برای فصل آینده است؛ قراردادی که اگر استقلال او را اخراج کند، یا باید به‌طور کامل به وی پرداخت شود یا دو طرف برای جدایی توافقی مذاکره کنند و بر سر مبلغ غرامت به اجماع برسند. آنچه مسلم است اینکه استقلال در دو سال گذشته کوهی از دلارها را سوزاند؛ هم برای شفر که تیمش هرگز به استمرار نرسید و هم برای بازیکنانی مثل گرو، نیومایر و حتی گادوین منشا که دو ساعت قبل از همین بازی با پدیده به‌خاطر غیبت در ترکیب، قهر کرد و از لیست ۱۸ نفره خط خورد.