تغییر در استقلال؛ فرهاد به جای شفر

بالاخره اتفاق قابل پیش‌بینی رخ داد. شفر سرمربی ناکام استقلال محترمانه و با لفظ« تعلیق» در واقع اخراج شد تا فرهاد مجیدی یا همان هفت مقدس سال‌های نه چندان دور سرمربی استقلال شود. البته به گفته مدیران باشگاه «سرمربی موقت.» این اتفاق بزرگ در استقلال از چندین زاویه قابل تحلیل است اما قبل از تحلیل باید سیر اتفاقات و اخبار مربوط به این تصمیم را بررسی کرد. خبری که روز قبلش مدیرعامل باشگاه آن را گمانه‌زنی رسانه‌ها عنوان کرد اما صبح دیروز و بعد از ملاقاتش با وزیر به شکل قطعی و رسمی اعلام شد. در مورد این ملاقات خبر رسمی وجود ندارد اما گفته می‌شود وزیر نگران وضعیت قرارداد سنگین شفر بوده و با برکناری قبل از تعیین وضعیت مخالفت کرده است. اما مقاومت فتحی و اصرار وپافشاری او روی این تصمیم و قبول کردن مسوولیت تامین ضرر و زیان حاصل از اخراج شفر بالاخره وزیر را هم نرم می‌کند. شفر می‌رود تا فرهاد مجیدی به یکی از بزرگ‌ترین آرزوهای زندگی ورزشی‌اش برسد.

شفرمثل ژوزه

درمورد سرنوشت شفر از همین حالا گمانه‌زنی‌ها بسیار است. او یک فصل دیگر با استقلال قرارداد دارد و مدیران باشگاه هنوز تکلیف قرارداد یک میلیون و دویست هزار دلاری که معادل بیش از ۱۵ میلیارد تومان است را روشن نکرده سراغ گزینه بعدی رفته‌اند. در بیانیه باشگاه کاملا مشخص است که آنها توافق با شفر را به آینده نامعلوم موکول کرده‌اند: «بدیهی است که در پایان فصل جاری مذاکرات لازم بین طرفین درباره وضعیت همکاری انجام خواهد گرفت.» اما کیست که نداند مربی ۷۰ ساله قطعا از یک دلارش هم نخواهد گذشت؛ چراکه هرگز چنین عددی در جای دیگری از مارکت فوتبال حتی در همین منطقه هم به او پیشنهاد نخواهد شد. جالب اینکه یکی از اعضای هیات‌مدیره استقلال با صراحت می‌گوید سرنوشت این تیم در سال آینده از این ضرر و زیان چشمگیر با اهمیت تر است.

منزوی می‌گوید: «سرنوشت استقلال در فصل آینده مهم‌تر است یا ۱۵ میلیاردی که باید خسارت بدهیم؟ آنهایی که این ۱۵، ۱۶ میلیارد را ایجاد کردند، باید بیایند و جبران کنند! شما وقتی یک قراردادی می‌بندی، باید به فکر آینده‌اش باشی. استقلال امسال تقریبا ۴۰، ۴۵ میلیارد هزینه کرده؛ اگرچه برخی اعدادی مطرح کردند و گفتند ۱۰۰ میلیارد که من تعجب کردم! با اینقدر پول چرا باید از جام‌حذفی کنار برویم، در لیگ هم قهرمان نشویم و کارمان در آسیا هم به اماواگر بکشد.» از این اظهار نظر این‌گونه برمی‌آید که باید شاهد شروع پروژه‌ای مشابه با داستان پرسپولیس و ژوزه باشیم؛ پرونده‌ای جنجالی و کشدار که از «دبه»کردن مدیرعامل پرسپولیس در یک قرارداد سنگین به‌وجود آمد و تا سال‌ها بعد مدیران باشگاه تاوان و ضرر و زیان آن را پرداختند و لطمات مالی وحیثیتی به باشگاه پرسپولیس واردشد. حالا استقلال و مدیرانش هم می‌روند تا ارثیه‌ای شوم را برای آیندگان خود به‌جای گذارند. جالب است بدانید این بحران تنها به شفر ختم نمی‌شود و حتی پسر او، ساشا شفر هم قراردادی یک و نیم میلیاردی روی دست باشگاه گذاشته است. منزوی در این مورد هم افشاگری کرده است: «مگر ما آنالیزور در کشورمان کم داریم که برویم از خارج بیاوریم؟ با نرخ امروز ۵/ ۱ میلیارد پول آنالیزور پرداخت شده؛ درحالی‌که بهترین آنالیزور ایرانی با ۳۰۰ میلیون کار می‌کند. امید روانخواه، مجید صالح و ایمان عالمی آنالیزورهای خوب و قابل قبولی هستند.»

مجیدی و سناریوهای پیش رو

از چگونگی جدایی شفر و اما و اگر‌هایش که بگذریم نوبت به آمدن فرهاد مجیدی می‌رسد. ستاره محبوب آبی‌ها که اتفاقا چند ماهی هست که در کادر فنی شفر قرار دارد و به این واسطه که بارها قاب دوربین‌ها او را درحال مشورت دادن به سرمربی تیم نشان داده، نمی‌توان سهم او را هم در ناکامی‌های اخیر نادیده گرفت. اوکه چند سال پیش از این و بعد از ناکامی مظلومی هم گزینه استقلال بود در آن دوران  این پیشنهاد را رد کرد تا فردی باهوش در انتخاب زمان مناسب برای حضور در استقلال لقب گیرد. حالا  سوال این است که آیا در مقطع فعلی، زمان برای چنین ریسکی مناسب است؟ تصمیم او اما منتقد کم ندارد. کسانی که حتی از سر دلسوزی نگرانند و هشدار می‌دهند که فرهاد هم به سرنوشت منصوریان دچار خواهد شد.فتح‌الله‌زاده مدیرعامل سابق باشگاه براین باور است که مدیران باشگاه می‌خواهند پشت محبوبیت او پنهان شوند: «ما یکسری سرمایه‌های خوب در استقلال داریم که اگر نتوانیم از آنها مراقبت کنیم این سرمایه‌ها را می‌سوزانیم.

متاسفانه برخی برای نجات خودشان از محبوبیت و جایگاه بازیکنان خوش‌نام استفاده می‌کنند که این موضوع خیلی خطرناک است.» او به فرهاد و مدیران استقلال توصیه می‌کند بعد از این چند بازی باز هم یک سرمربی خارجی بیاورند و فرهاد کنار او قرار گیرد: «فرهاد مجیدی عاقل است و می‌داند که سرمربیگری استقلال سخت خواهد بود من امیدوار هستم باشگاه استقلال با خود فرهاد مجیدی هماهنگ کند که یک مربی بزرگ خارجی فصل آینده به استقلال بیاید یا اگر فرهاد دوست دارد سرمربی باشد حتما یک دستیار بزرگ در کنار خودش داشته باشد وگرنه مطمئن باشید او به مشکل می‌خورد. مجیدی البته این مسائل را می‌داند و من امیدوار هستم با حضور یک چهره استقلالی، استقلال بعد از چند سال به یک قهرمانی برسد.» این نکته‌ای است که گفته می‌شود خود مجیدی هم آن را پذیرفته است.

منزوی عضو هیات‌مدیره می‌گوید: «اینهایی که می‌گویند فرهاد مجیدی گفته حتما باید فصل آینده هم سرمربی باشد، می‌خواهند سنگ‌اندازی کنند. اتفاقا مجیدی هم تاکید داشت که فعلا این پنج بازی را جلو برویم و بعد برای فصل آینده برنامه‌ریزی کنیم. مطمئنا حواسمان به سرمایه‌هایمان هست. خود فرهاد هم بسیار باهوش است.» اما باور این نکته که بعد از نتیجه‌گیری در پنج بازی آینده فرهاد بازهم نقش دستیار را داشته باشد کمی بعید به‌نظر می‌رسد. به هر حال او دیروز معارفه شد، استقلال را تمرین داد و در اولین تصمیم، گادوین منشا را کنار گذاشت. منشا در مشهد به خاطر حضور نداشتن در ترکیب اصلی قهر کرده بود.


تکرار تراژدی ژوزه برای شفر

پیرمرد را به محل تمرین راه ندادند

می‌گویند تاریخ همیشه دو بار تکرار می‌شود؛مرتبه اول به صورت تراژیک و بار دوم به شکل کمدی. حالا ظاهرا این ایده در فوتبال ایران هم اجرا شده است؛ جایی که دیروز وینفرد شفر و پسرش بعد از اخراج از سوی باشگاه استقلال، قصد ورود به محل تمرین این تیم را داشتند، اما مسوولان وزرشگاه مانع ازاین اتفاق شدند. شاهدان عینی می‌گویند شفر از این بابت خیلی عصبانی بوده و پسرش هم از کل ماجرا فیلم گرفته است. از قضا ۶ سال پیش هم دقیقا همین اتفاق برای مانوئل ژوزه در محل تمرین پرسپولیس رخ داد. مربی اخراجی پرتغالی، با فیلمی که از موضوع گرفت دمار از روزگار سرخپوشان درآورد و اصل و فرع پولش را همین اواخر وصول کرد.  به نظر می‌رسد حالا همین داستان هم بین شفر و استقلال تکرار خواهد شد.