شاید شام قهرمانی

این احتمال وجود دارد که قهرمان لیگ هجدهم امشب معرفی شود و پرسپولیسی‌ها برای سومین فصل متوالی این عنوان را به خود اختصاص بدهند. درحال‌حاضر شاگردان برانکو با ۵۷ امتیاز صدرنشین هستند و تیم‌های سپاهان و استقلال را با ۵۴ و ۵۳ امتیاز در تعقیب خود می‌بینند. به این ترتیب اگر امشب پرسپولیس در ورزشگاه آزادی ماشین‌سازی تبریز را شکست بدهد و سپاهان در مشهد موفق به کسب پیروزی مقابل پدیده نشود، جام قهرمانی این فصل به قرمزهای تهرانی خواهد رسید. پرسپولیس مدت‌هاست که طعم پیروزی در هیچ مسابقه‌ای را نچشیده. آنها در سه بازی آخر لیگی‌شان برابر ذوب‌آهن، سپاهان و تراکتورسازی مساوی کردند و در دو مسابقه آسیایی آخر هم به الاهلی عربستان و پاختاکور ازبکستان باختند. این نتایج باعث شده رفته رفته انتقادات زیادی از شاگردان برانکو به عمل بیاید، اما آنها عزم‌شان را جزم کرده‌اند تا هر طور شده ماشین‌سازی را ببرند و به بحران موجود خاتمه بدهند.

پرسپولیس تحت هر شرایطی با ۴ امتیاز از دو بازی پایانی قهرمان خواهد شد، اما سرخ‌ها نمی‌خواهند کار به هفته آخر و زمین ناهموار پارس جنوبی‌جم در بوشهر بکشد. راه کوتاه‌تر برای آنها پیروزی در همین بازی است؛ مسابقه‌ای که استقبال خیلی خوبی هم از بلیت‌فروشی اینترنتی آن به عمل آمده و انتظار می‌رود امشب در ورزشگاه مملو از جمعیت آزادی برگزار شود. این آخرین بازی خانگی قرمزها در لیگ است و بعد از آن فقط دیدار با السد باقی می‌ماند که چون جنبه تشریفاتی دارد، احتمالا تماشاگر چندانی به دیدن آن نخواهد رفت. پس تکلیف روشن است و پرسپولیس باید همه هست و نیست خودش را برای پیروزی در این بازی به کار بگیرد. آنها البته کار راحتی ندارند، چون ماشین‌سازی با وجود رتبه نازل جدولی‌اش (سیزدهم) واقعا تیم سختکوش، منسجم و خوش‌آهنگی است که به هیچ‌کس راحت نمی‌بازد. حالا مخصوصا سخنان فرید بهزادی کریمی، مهاجم ماشین‌سازی در مورد اینکه مردم آذربایجان قهرمانی سپاهان را به پرسپولیس ترجیح می‌دهند، به حساسیت‌های این مسابقه دامن زده است.

طبیعتا هر نتیجه‌ای غیر از پیروزی پرسپولیس، سپاهان را خوشحال خواهد کرد؛ تیمی که کار بسیار دشواری برابر پدیده مشهد دارد. سپاهان در مسابقه رفت یک پیروزی نزدیک یک بر صفر برابر پدیده به دست آورد، اما به شدت تحت فشار بود. حالا فرصت خوبی برای انتقام‌گیری شاگردان یحیی گل‌محمدی پیش آمده؛ آن هم درحالی‌که پدیده با ۵۲ امتیاز علاوه بر شانس جدی کسب سهمیه، حتی بخت نایب‌قهرمانی هم دارد. تیم‌مشهدی البته اگر دیر بجنبد، سهمیه آسیایی را به تراکتورسازی واگذار خواهد کرد؛ تیمی که با ۵۰ امتیاز امشب برای کسب هر سه امتیاز دیدار خانگی با پارس جنوبی جم تلاش خواهد کرد. اگر تراکتور کهکشانی زنوزی با سه کاپیتان تیم‌ملی آسیایی نشود، یک فاجعه بزرگ رخ خواهد داد. دیگر بازی مهم برای بالای جدولی‌ها هم در آبادان بین صنعت نفت و استقلال برگزار می‌شود.

تحت شرایطی نادر، استقلال ممکن است قهرمان لیگ شود و به همان ترتیب کسب سهمیه را هم از دست بدهد. آنها با دو شکست در دو بازی آخر شاید شانس آسیایی شدن را از دست بدهند، اما در عین حال با دو برد هم می‌توانند منتظر نتیجه نگرفتن پرسپولیس و سپاهان باشند و جام قهرمانی را بالای سر ببرند.پایین جدول اما فقط یک علامت سوال باقی مانده؛ اینکه بعد از استقلال خوزستان، دومین سقوط‌کننده چه تیمی خواهد بود؟ درحال‌حاضر فقط دو گزینه در این مورد وجود دارد؛ نفت مسجدسلیمان ۲۱ امتیازی که امشب میهمان پیکان است و سپیدرود ۲۰ امتیازی که میزبان نساجی قائم‌شهر خواهد بود. امشب اگر نفت ببرد و سپیدرود نبرد، کار تیم رشتی تقریبا یا تحقیقا تمام خواهد شد، اما در غیر این صورت تکلیف سقوط‌کننده دوم به روز پایانی کشیده می‌شود. برنامه مسابقات امشب که به طور همزمان از ساعت ۲۱:۳۰ برگزار می‌شود از این قرار است:

پرسپولیس............................................... ماشین‌سازی

پدیده.................................................................. سپاهان

نفت آبادان........................................................ استقلال

تراکتورسازی................................................. پارس جم

پیکان............................................ نفت مسجدسلیمان

سپیدرود............................................................. نساجی

استقلال خوزستان................................................ سایپا

ذوب‌آهن................................................................. فولاد