ابتدا بوقچی‌ها این وظیفه را برعهده داشتند اما به مرور زمان لیدرها جای آنها را گرفته و همه‌کاره سکوهای استادیوم‌ها شدند. با ورود لیدرها شرایط سکوهای هواداری هیچ زمانی سامان نگرفت و شرایط فرهنگی استادیوم‌ها رو به زوال رفت. دراین بین برخی لیدرها در ازای دریافت پول به‌عنوان حقوق و مزایا یا حتی وجوه پنهانی، جو ورزشگاه و شعارهای تماشاگران را به سود یا ضرر عده‎ای تغییر می‌دادند! قدرت گرفتن لیدرها درفوتبال ایران با ماجرای درگیری فیزیکی علی دایی با یک لیدر که چند سال پیش به وقوع پیوست توجه رسانه‎های ایران را بیش از پیش به خود جلب کرد و بسیاری درباره آن به‌عنوان پدیده‌ای مضر برای فوتبال ایران هشدار دادند.  البته موارد بحث‌برانگیز دیگری هم در این مدت گزارش شده که از آن جمله می‌توان به درگیری یک بوقچی با احمدرضا عابد‌زاده در محل ساختمان باشگاه پرسپولیس اشاره کرد.

معرفی متخلفان به مراجع قضایی

سال‌ها است که بسیاری از مدیران باشگاه‌ها و حتی وزیران ورزش پیشین سعی کردند پای این به اصطلاح مشوقان را از فوتبال ایران ببرند اما موفق به انجام چنین کاری نمی‌شدند. اما حالا سلطانی‌فر وزیر ورزش فعلی خط و نشان اساسی برای لیدرهای خاطی کشیده و حتی ترتیبی داده که آنها به مراجع قضایی معرفی شوند. افشین داوری مدیرکل امور باشگاه‌های وزارت ورزش چند روز پیش از عزم این وزارتخانه برای بهبود فضای فرهنگی در استادیوم‌های فوتبال صحبت و تاکید کرده بود براساس برنامه‌ریزی‌ها ورود تماشاگران و لیدرهای سابقه‌دار به استادیوم‌ها در فصل آینده ممنوع می‌شود و نیروی انتظامی وظیفه دارد مانع ورود آنها به استادیوم‌ها شود.

معاونت فرهنگی به جای کانون هواداران

اما شروین اسبقیان مدیرکل امور مشترک فدراسیون‌های‌ ورزشی نیز جزئیات جدیدتری از این تصمیم وزارتخانه ارائه و تاکید کرده راه‌اندازی سایت و کانال رسمی هواداری توسط باشگاه‌ها در فصل آینده الزامی شده است. او در ادامه یادآور شده باشگاه‌ها موظف شدند علیه سایت و کانال‌های مجهول که به طرق مختلف از نام، آرم، علامت و هویت معنوی باشگاه سوءاستفاده می‌کنند در مراجع قضایی طرح شکایت کنند. این مقام ورزش کشور اما از تعیین مسیر جدید برای هدایت تشویق هواداران صحبت کرده است. به این ترتیب کانون هواداران باشگاه‌ها از فصل آینده منحل شده‌ و معاونت فرهنگی باشگاه‌ها ساختار جدیدی است که برای تشکیل حوزه هواداری ایجاد می‌شود. با انجام این تغییرات انتظار می‌رود فضای مناسب‌تری در استادیوم‌های فوتبال کشور شکل گرفته و حواشی سکوها به حداقل برسد.