ضعف حقوقی و بحران گروکشی

قرار بود مربی آرژانتینی دیروز یک نشست خبری برگزار کند و در آن به سوالات اصحاب رسانه جواب بدهد، اما حتی این نشست هم لغو شد. دلیلش روشن است؛ اینکه برانکو ایوانکوویچ و باشگاه الاهلی عربستان هم فعلا دست نگه داشته‌اند و خبر توافق را رسما منتشر نمی‌کنند. برانکو هنوز یک فصل دیگر با پرسپولیس قرارداد دارد، اما معتقد است براساس برخی مفاد مندرج در آن، به‌دلیل تاخیر در وصول مطالبات می‌تواند این تعهد را به‌طور یک‌طرفه به هم بزند. باشگاه پرسپولیس اما این موضوع را قبول ندارد و در همین راستا از دست سرمربی چهار فصل اخیرش به فیفا شکایت کرده است. الان وضعیت عجیبی بین طرفین حاکم شده است. هم پرسپولیس سرمربی‌اش را شناخته و هم برانکو در کنار تیم جدیدش آرام گرفته است، اما خبر را اعلام نمی‌کنند تا مبادا متهم به پیشدستی در فسخ قرارداد شوند و فردا مشکلی به وجود آید.

آن سوی مرزها طبعا الاهلی هم متضرر شده است. این تیم روز ۱۵ مرداد باید مسابقه حیثیتی و بسیار حساسی را برابر الهلال در مرحله یک‌هشتم نهایی لیگ قهرمانان آسیا برگزار کند، اما بخشی از ذهن مربی کروات درگیر شغل قبلی‌اش در تهران است. بار دیگر آنچه از این مساله فهمیده می‌شود، ضعف حقوقی مدیران فوتبال ایران است؛ جایی که قرارداد بسته شده بین پرسپولیس و برانکو، جنبه‌های مبهم و تفسیرپذیر دارد. مسلما مفاد قرارداد باید طوری تنظیم می‌شد که اجازه هر رفتاری را ندهد، اما اتفاقی که الان رخ داده چیز دیگری است و اجازه مانور را به دو طرف داده. یقینا حتی برانکو هم از درستی کاری که کرده اطمینان کامل ندارد؛ چه اینکه اگر غیر از این بود، تا الان خیلی شیک و رسمی معرفی می‌شد و کارش را شروع می‌کرد. اینجاست که بار دیگر باید از مهارت(!) مدیران حقوقی فوتبال ایران در نحوه عقد قراردادهای بین‌المللی یاد کرد؛ آفتی که ما بارها بابتش تاوان داده‌ایم، اما انگار داستان همچنان ادامه خواهد داشت.

همزمان شرایط نسبتا مشابهی هم بین وینفرد شفر و باشگاه استقلال وجود دارد. شفر اواخر فصل گذشته از جمع آبی‌پوشان کنار گذاشته شد، درحالی‌که هنوز یک فصل دیگر قرارداد داشت. حالا این قرارداد یک میلیون و ۲۰۰ هزار دلاری به یک معما در روابط استقلال و مربی آلمانی تبدیل شده است. شفر با بن‌یاس امارات توافق کرده و حتی دارد برای این تیم خرید هم می‌کند، اما باشگاه اماراتی در این مورد خبر رسمی به انتشار نمی‌رساند. دلیلش این است که اگر برای فیفا محرز شود شفر همزمان با سال دوم قراردادش با استقلال تیم دیگری را هدایت کرده و از آن دستمزد گرفته، حداقل نیمی از طلب او از استقلال از بین خواهد رفت. به همین خاطر هم مربی آلمانی منتظر است با رقمی بالاتر از۶۰۰ هزار دلار با طرف ایرانی توافق کند و پس از آن کارش را در بن‌یاس استارت بزند. فقط پیچیدگی‌های این وضعیت را ببینید!