چالش بانوان برای فوتبال ایران

فدراسیون اخیرا اعلام کرده از میان تیم‌های حاضر در لیگ برتر ۱۴ تیم دارای بدهی‌های سنگین هستند و تا زمانی که این بدهی‌ها تسویه نشود امکان حضور آنها در مسابقات وجود ندارد. البته این صحبت‌ها تقریبا قبل از برگزاری فصول مختلف عنوان شده، اما هیچ زمانی این تیم‌ها با محرومیتی از قبیل عدم حضور در لیگ یا حتی نقل‌وانتقالات پیش فصل مواجه نشده‌اند تا این هشدارها و تهدیدات بی‌خطر جلوه کنند. در این خصوص گفته می‌شود فشارهایی نیز روی فدراسیون وجود دارد. مثلا عنوان می‌شود بعد از اتفاقات پیش آمده در فینال جام‌حذفی بین پرسپولیس و داماش که با سوءمدیریت‌هایی همراه بود از خارج فدراسیون فوتبال به مهدی تاج گوشزد شده که برای جلوگیری از هرج‌ومرج تماشاگران باید در همه ورزشگاه‌ها بلیت الکترونیکی فروخته شده و شماره صندلی‌ها مشخص باشد. (هرچند این الزام AFC نیز بوده است). اما ماجرای استاندارد نبودن تجهیزات باشگاه‌ها نیز برای فدراسیون پیچیده شده است. از سویی آنها مسوول رسیدگی به این موضوع هستند و از سوی دیگر توان مقابله با این اتفاق را ندارند.

تاج دراین مورد عنوان کرده بود برخی ورزشگاه‌ها که امکانات کافی ندارند از میزبانی‌ها محروم خواهند شد. اما مثلا کسی مثل غلامرضا بهروان، رئیس سابق کمیته مسابقات سازمان لیگ تاکید کرده باشگاه‌ها توان بازسازی ورزشگاه‌های خود را ندارند و تعویق لیگ مشکلی را حل نمی‌کند. او البته پیشنهاد داده دولت و مجلس دراین زمینه به فوتبال و باشگاه‌ها کمک کنند. در همین حال فریبرز محمودزاده مسوول کمیته نقل‌وانتقالات سازمان لیگ نیز اعلام کرده ما نمی‌توانیم مانع حضور تیم‌ها در لیگ شویم، اما درعین حال تاکید کرده در این فصل درخصوص حضور تیم‌ها در لیگ برتر سخت‌گیری بیشتر خواهد شد. البته درکنار این مشکلات، مسائل دیگری نیز فوتبال ایران را تهدید می‌کند که یکی از مهم‌ترین آنها کمبود منابع مالی خواهد بود. پیش‌بینی می‌شود فوتبال ایران نیز متاثر از شرایط اقتصادی کشور در فصل آینده نحیف‌تر و رنجور‌تر از قبل شود و بنابراین باشگاه‌ها با مشکلات مالی بیشتری روبه‌رو خواهند شد.

بانوان؛ آتش زیر خاکستر

اما در کنار تمامی این مسائل یک موضوع دیگر نیز وجود دارد که احتمال دارد روی تعطیلی لیگ برتر سایه اندازد. ماجرای ورود بانوان به استادیوم‌ها در ایران که ازسوی فیفا و ای‌اف‌سی به‌شدت رصد می‌شود حالا حساس‌تر از قبل شده و به نظر می‌رسد که یکی از الزام‌های این نهاد‌ها برای برگزاری لیگ جدید باشد. دراین صورت مدیران فوتبال برای برگزاری لیگ نوزدهم چالشی بسیار بزرگ خواهند داشت.