نفس در سینه آبی‌ها حبس شد

استقلال محروم شد

در همین شرایط اما ظهر دیروز «ایسنا» با استناد به نامه دو ماه پیش دادگاه عالی ورزش، مدعی شد مهلت به پایان رسیده و باشگاه استقلال به‌طور قطع از دو پنجره نقل‌وانتقالاتی محروم شده است. این خبرگزاری نوشت: باتوجه به حکم CAS که به فدراسیون فوتبال ایران، باشگاه استقلال و وکیل پروپئیچ ارسال شده، مدیران آبی‌های پایتخت با تعللی که در پرداخت مطالبات بازیکن اسبق کروات‌شان انجام دادند، موجب محرومیت استقلال از دو پنجره نقل و انتقالاتی شدند. در حکم CAS به‌صورت کاملا واضحی اعلام شده که استقلال در صورتی که نتواند در مهلت ۶۰ روزه تعیین شده از سوی فیفا طلب پروپئیچ را پرداخت کند، از دو پنجره نقل‌وانتقالاتی محروم خواهد شد.

در ماده ۴ حکم CAS آمده است: «اگر مبلغ بدهی به طلبکار پرداخت نشود و رسید آن برای کمیته انضباطی فیفا و فدراسیون فوتبال ایران تا زمان معین شده (۶۰ روز بعد از ابلاغ این حکم یعنی ۲۶ اردیبهشت) مشخص نشود، محرومیت از جذب بازیکن جدید چه ایرانی و چه خارجی برای دو پنجره نقل و انتقالات اعمال می‌شود که این محرومیت از روز اول پنجره نقل و انتقالات بعدی اعمال می‌شود. در صورتی که تاریخ این مهلت به پایان برسد محرومیت از جذب بازیکن در سطح داخلی و بین‌المللی از طرف فدراسیون فوتبال ایران و فیفا به‌صورت خودکار اعمال می‌شود، بدون تصمیم رسمی دیگر یا ابلاغ دیگری از طرف کمیته انضباطی فیفا یا دبیرکل آن. این محرومیت شامل تمام رده‌های سنی باشگاه از بزرگسالان تا نونهالان می‌شود.»

موج تکذیب‌ها

داستان مثل همیشه بود؛ مثل هر بار که خبر بدی می‌آید، اول همه تکذیب می‌کنند و بعد کم‌کم آن را می‌پذیرند. البته کاش این بار این‌طور نباشد. به هر حال تا لحظه تنظیم این مطلب خبر قطعی در مورد محروم شدن یا نشدن استقلال نیامده، اما دیروز مدیران استقلال به‌طور گسترده این موضوع را تکذیب کردند. مثلا امیرحسین فتحی، مدیرعامل باشگاه گفت: «من این خبر را تکذیب می‌کنم. چنین چیزی درست نیست. ما سه‌شنبه صحبت‌هایی را در حضور نمایندگان فیفا و فدراسیون فوتبال انجام دادیم و قرار شد فدراسیون جهانی فوتبال طلب پروپئیچ را از محل درآمدهای استقلال در فیفا پرداخت کند. چنین خبرهایی تنها باعث سوءاستفاده و خوشحال شدن دشمنان استقلال می‌شود. نمایندگان فدراسیون فوتبال، شاهد توافق ما با فیفا و حل مساله پروپئیچ بودند.

همچنین قرار شد تا یکی، دو روز آینده نامه تاییدیه فیفا مبنی بر پرداخت طلب پروپئیچ به فدراسیون فوتبال و سپس باشگاه استقلال برسد. ما موفق شدیم پیش از پایان این زمان توافقاتی را برای حل مساله پروپئیچ انجام دهیم.» همزمان سایت باشگاه استقلال هم در بیانیه‌ای مدعی شد: «باشگاه استقلال، خبر محرومیت آبی‌پوشان از دو پنجره نقل و انتقالاتی را تکذیب می‌کند و یادآور می‌شود، همان‌طور که پیش‌تر مدیرعامل این باشگاه اعلام کرده، خطری آبی‌ها را تهدید نمی‌کند و مدیران باشگاه استقلال با مسوولان فیفا در این موضوع در ارتباط هستند. باشگاه استقلال ضمن دادن اطمینان به هوادارانش در رابطه با ماجرای پروپئیچ، از رسانه‌های محترم می‌خواهد از هرگونه حدس، گمانه‌زنی، برداشت و تفسیری در این خصوص خودداری و تنها اخبار استقلال را از طریق رسانه‌های این باشگاه دنبال کنند.»