دو مساله زمان و زنان

آیا پای بانوان در میان است؟

این تخم لق را ابتدا برخی شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی‌زبان کاشتند و مدعی شدند تا زمان برطرف شدن مشکل حضور بانوان در ورزشگاه‌های کشور، فیفا اجازه آغاز فصل جدید مسابقات باشگاهی را به ایران نخواهد داد. همه می‌دانند که از زمان حضور جیانی اینفانتینو در فیفا، تمرکز فدراسیون جهانی روی حضور زنان در ورزشگاه‌های ایران به شکل محسوسی افزایش پیدا کرده؛ چنان که در حاشیه برگزاری مسابقه برگشت فینال لیگ قهرمانان آسیا در تهران، اینفانتینو شخصا از محل استقرار بانوان تماشاگر فوتبال در ورزشگاه آزادی دیدن کرد. البته او به همان مقدار راضی نبود و همان‌جا هم از رئیس فدراسیون فوتبال ایران قول گرفت روند حضور زنان ادامه‌دار و رو به گسترش باشد؛ اتفاقی که رخ نداد و باعث شد فیفا اخیرا چند نامه تند برای زیرمجموعه ایرانی‌اش ارسال کند.  حالا برخی بر این باورند که تعویق عجیب و چراغ‌خاموش مسابقات لیگ صرفا به همین مساله مربوط می‌شود و سایر داستان‌ها مثل بلیت‌فروشی الکترونیک و شماره‌دار کردن صندلی‌ها جنبه فرعی و نمایشی دارد.

حتی سعید آذری، مدیرعامل ذوب‌آهن هم یکی از کسانی بود که با ارسال یک پست روی صفحه شخصی‌اش، شائبه عدم آغاز لیگ تا زمان حضور بانوان در ورزشگاه‌ها را مطرح کرد. در عین حال اما کاظم اولیایی، از اعضای کمیته استیناف صدور مجوز حرفه‌ای فدراسیون فوتبال اصرار دارد حساسیت فیفا به مساله زنان فقط مربوط به مسابقات ملی است و ربطی به دیدارهای باشگاهی ندارد. البته اولیایی با همین اظهارات اخیرش نیز ناخواسته به سردرگمی‌ها دامن زده است. او مدعی شده دلیل اصلی تاخیر در شروع لیگ، مخالفت کنفدراسیون فوتبال آسیا است و این نهاد اصرار دارد ابتدا همه باشگاه‌های لیگ برتری ایران مجوز حرفه‌ای دریافت کنند. این درحالی است که بحث مجوز حرفه‌ای اصلا بین شروط از پیش اعلام‌شده مهدی تاج برای آغاز لیگ جایی نداشت. رئیس فدراسیون تنها به مواردی همچون شماره‌دار کردن صندلی‌ها، بلیت‌فروشی الکترونیک و نصب دوربین مداربسته اشاره کرده بود، اما حالا اولیایی داستان «مجوز حرفه‌ای» را پیش می‌کشد. آیا این همه تناقض، برای داغ شدن بازار شایعات کافی نیست؟

چرا نمی‌شود باور کرد؟

در عین حال اما مواردی هم وجود دارد که ارتباط بین مساله زنان و تاخیر در شروع لیگ را زیر سوال می‌برد. نخست اینکه بر خلاف داخل کشور، فیفا به‌عنوان طرف دوم این رابطه فرضی اصلا نیازی به پرده‌پوشی ندارد. آنها اگر واقعا به این دلیل جلوی آغاز لیگ ایران را گرفته بودند، صراحتا اعلام می‌کردند. مساله دوم هم بی‌عملی محض فدراسیون در این داستان است. بالاخره اگر آغاز لیگ نوزدهم مشروط به حضور بانوان شده باشد، باید شاهد اوج گرفتن فعالیت فدراسیون و باشگاه‌ها برای فراهم کردن زمینه حضور زنان در ورزشگاه‌ها می‌بودیم، اما مطلقا خبری نیست. در حال حاضر پنج مربی خارجی در لیگ برتر حضور دارند و منطقی نیست که آنها را چند ماه بی‌دلیل معطل کنیم. وقتی نه راه و جایگاه جداگانه‌ای برای بانوان ساخته می‌شود و نه جلسات توجیهی در این مورد درحال برگزاری است، پس بسیار بعید به نظر می‌رسد مشکل لیگ نوزدهم، مربوط به این داستان باشد.