همه نگاه‌ها به مشهد

شروع لیگ از عید غدیر

در عین حال با وجود اعلام نشدن تاریخ رسمی و قطعی برای شروع لیگ، گمانه‌زنی‌ها در مورد آغاز این مسابقات از شب عید غدیر خم، یعنی ۲۸ مردادماه اوج گرفته است. سعید فتاحی، مسوول برگزاری مسابقات سازمان لیگ که بعد از اتفاقات فصل گذشته ابتدا محروم و سپس تبرئه شد(!) دیروز در یک گفت‌وگوی تلویزیونی این موضوع را تایید کرد: «زمان آغاز لیگ برتر بستگی به آمادگی باشگاه‌ها دارد. همان‌طور که در جریان هستید سال‌های گذشته برنامه کامل مسابقات را می‌دادیم و خدا را شکر کوچک‌ترین تاخیری نداشتیم. امسال هم اگر بازی‌ها عقب افتاده به خاطر رفاه تماشاگران است، وقتی سال قبل لیگ تمام شد دو روز بعد به باشگاه‌ها نامه زدیم که بلیت‌فروشی را برای فصل آینده مهیا کنند. ما ابتدا گفتیم لیگ را دهم مرداد برگزار می‌کنیم، بعد این تاریخ به ۱۷ مرداد رسید، از سوی دیگر بعید می‌دانم لیگ به ۲۳ مرداد هم که مد نظر وزارت ورزش بود برسد. اگر همه چیز مهیا شود، امیدوارم شب عید غدیر لیگ را برگزار کنیم.»

خبری از بازی آزمایشی نیست

امسال رکورد شایعه‌سازی پیرامون لیگ برتر شکست وگفته شد پیش از آغاز لیگ نوزدهم قرار است دو بازی آزمایشی بین پرسپولیس و استقلال با رقیبان‌شان در ورزشگاه آزادی برگزار شود! فتاحی اما این موضوع را هم تکذیب کرد، اگرچه احتمال برگزاری یک تورنمنت کوچک را در دو هفته آینده منتفی ندانست: «چنین موضوعی صحت ندارد. ما لیگ آزمایشی نداریم، اما در حال پیش‌بینی تورنمنتی در ورزشگاه آزادی هستیم تا سیستم بلیت‌فروشی را آزمایش کنیم.»

دربی و پایان دوران تقلب

برای سال‌های طولانی و در شرایطی که همه فکر می‌کردند زمان برگزاری دربی تهران هم از دل گلدان‌ها بیرون می‌آید، این سازمان لیگ بود که عمدا یکی از هفته‌های میانی نیم‌فصل را برای رویارویی پرسپولیس و استقلال دستچین می‌کرد و بعد آن را در قالب قرعه‌کشی اعلام می‌کرد. در اتفاقی که شاید در تاریخ فوتبال جهان کم‌نظیر یا حتی بی‌نظیر باشد، چند فصل پیش روز قبل از قرعه‌کشی یک روزنامه ورزشی تیتر زد: «دربی در هفته هفتم خواهد بود» و دقیقا همین اتفاق هم رخ داد! حالا اما چند سالی است که سازمان لیگ دست از این کار برداشته و تاریخ برگزاری دربی را هم آزاد کرده است؛ به‌طوری که این دو تیم مثلا در لیگ چهاردهم، هفته آخر به مصاف هم رفتند. فتاحی برای امسال هم احتمال برگزاری دربی در هر هفته‌ای را محتمل دانسته است: «هیچ محدودیتی نداریم که مثلا استقلال و پرسپولیس هفته چهارم یا پنجم یا ششم بازی کنند. احتمال اینکه استقلال و پرسپولیس هفته اول یا دوم بازی کنند هم وجود دارد یا مثل ۳-۴ سال پیش ممکن است هفته پانزدهم به مصاف هم بروند.»

تمایل کالدرون و استراماچونی

نگاه ویژه به قرعه‌کشی امشب اما مربوط به سرمربیان جدید پرسپولیس و استقلال است. گابریل کالدرون و استراماچونی سخت امیدوارند قرعه هفته‌های ابتدایی طوری رقم بخورد که بازی‌های آسانی داشته باشند و بتوانند جایگاه‌شان را تثبیت کنند. یک قرعه سخت در آغاز فصل که ممکن است منجر به از دست دادن چندین امتیاز شود، مسلما بدترین اتفاق ممکن برای کالدرون و استراماچونی خواهد بود. در این صورت تضمینی وجود ندارد که هواداران، منتقدان و رسانه‌ها چندان با سرمربیان جدید پرسپولیس و استقلال مدارا کنند.