عبور از دیوار چین

اما در پایان این مرحله که درچند کشور برگزار شد ۶ تیم برزیل، آمریکا، ایتالیا، لهستان، روسیه و آرژانتین موفق به کسب سهمیه المپیک شدند. این درحالی است که مسابقات المپیک با ۱۲ تیم (همراه با تیم میزبان) برگزار خواهد شد و بنابراین فقط ۵ کشور دیگر در جهان می‌توانند این سهمیه را به‌دست بیاورند. حالا تیم‌های دیگر برای رسیدن به این مسابقات باید شانس خود را در مسابقات آینده امتحان کنند. فدراسیون جهانی اما برای اینکه هر قاره حداقل یک نماینده در المپیک داشته باشد، دومین و آخرین تورنمنت را با حضور تیم‌های برتر هر قاره برگزار می‌کند تا در نهایت پنج تیم دیگر از پنج قاره به المپیک برسند. تیم‌ملی ایران در مرحله بعدی باید در مسابقات قهرمانی آسیا به میزبانی تهران (۲۲ تا ۳۰ شهریور) شرکت کند. هشت تیم برتر این مسابقات راهی رقابت‌های انتخابی قاره‌ای می‌شوند که درقاره آسیا به میزبانی چین (احتمالا آذرماه) خواهد بود. شاگردان کولاکوویچ برای رسیدن به المپیک باید حریفان سنتی خود مثل چین و استرالیا را شکست دهند. اما به‌دلیل عملکرد و قدرت بالا، تیم‌ملی کشورمان شانس اول صعود از این مسابقات به المپیک خواهد بود.

کولاکوویچ سرمربی تیم‌ملی کشورمان احتمال عدم صعود ایران در روسیه را پیش‌بینی کرده بود، اما با این حال خوش‌بین است که در بازی‌های پیش‌رو تیمش این مجوز را دریافت کند: «ما برابر قهرمان لیگ ملت‌ها بازی کردیم که تیم بسیار قدرتمندی است. قبل از شروع مسابقات گفتم که تیم ما فرم خوب لیگ ملت‌ها را ندارد و دلیل این موضوع نیز مصدومیت و بیماری برخی از بازیکنان است. تیم ما از نظر بدنی در این مسابقات آمادگی قبل را نداشت. اما مبارزه و تلاش‌مان ادامه دارد تا بتوانیم درمرحله بعدی انتخابی المپیک به هدف اصلی خود که صعود به المپیک است، دست پیدا کنیم.» محمد موسوی بازیکن تیم‌ملی کشورمان نیز وعده کسب سهمیه المپیک در بازی‌های قاره آسیا را داد. او گفت: «روسیه با تمام توان آمده بود و تیمی بود که امسال نیز بازیکنان جوان و عالی و درسطح جهانی به تیم خود اضافه کرده بود.

ما با وجود خستگی لیگ ملت‌ها، تمام تلاش خود را انجام دادیم. با تمام قوا در مرحله بعدی انتخابی المپیک شرکت می‌کنیم. باید به المپیک برویم و اگر ایران در المپیک نباشد، جای تیم‌مان خالی خواهد بود. مطمئنا سهمیه المپیک را کسب می‌کنیم.» اما در این بین یک کارشناس والیبال ایران نسبت به صعود به المپیک بدبین است. مسعود آرمات دراین خصوص گفت: «به نظر من کادر فنی می‌توانست بیشتر به جوانان تیم اعتماد کند. ما بازی را با ۷ بازیکن آغاز کردیم و با ۷ بازیکن هم به اتمام رساندیم. به نظر من اگر تیم‌ملی این روند را در پیش بگیرد المپیک را از دست می‌دهد.