آبی در وضعیت قرمز

تمام اینها از سوی هواداران و کارشناسان به فال نیک گرفته می‌شد، اما ناگهان همه چیز به هم ریخت. پس از آنکه مدیران باشگاه استقلال در اخذ ویزای به موقع برای مدافع چپ چک‌تبار مورد نظر استراماچونی ناکام ماندند و این بازیکن از فرودگاه تهران دیپورت شد، یک خبرنگار ایتالیایی نزدیک به استراماچونی و همان کسی که برای اولین بار خبر حضور این مربی در فوتبال ایران را داده بود مدعی شد ممکن است استراماچونی از استقلال جدا شود. پس از آن خلیل‌زاده، عضو هیات‌مدیره استقلال تایید کرد که اختلافاتی بین مدیرعامل باشگاه و استراماچونی وجود دارد. به هر حال این غائله تا دیروز و زمان تنظیم این مطلب هم ادامه داشت؛ تا جایی که اسکای اسپورت ایتالیا همچنان جدایی استراماچونی را «ممکن» دانسته بود. طی ۷۲ ساعت گذشته دو نگاه کاملا متفاوت به این داستان وجود داشته است.

نگاه اول؛ در این میان عده‌ای باشگاه را مقصر می‌دانند و بر این باورند که ناتوانی مدیران استقلال در انجام ساده‌ترین وظایف‌شان منجر به عصبانیت استراماچونی شده است. این گروه معتقدند گرفتن روادید برای یک بازیکن خارجی نباید آنقدر پیچیده شود که مربی را به مرز انفجار برساند. آنها افشای رقم قرارداد برخی از بازیکنان را هم نشانه ضعف باشگاه می‌دانند و شاید با همین تئوری بود که برخی از هواداران روز سه‌شنبه در مقابل ساختمان باشگاه دست به تجمع زدند. البته مدیران استقلال در این مدت از خودشان دفاع کرده‌اند. مثلا آنها توضیح داده‌اند که مدافع کروات مد نظر استراماچونی بدون هیچ مشکلی به ایران خواهد آمد و قراردادش را با استقلال ثبت خواهد کرد، اما ظاهرا این توضیحات برای آن دسته از هواداران استقلال که در این سال‌ها نسبت به مدیریت بدگمان شده‌اند، قانع‌کننده نبوده است.

نگاه دوم؛ این گروه اما با وجود پذیرفتن کم‌وکاستی‌ها در کار باشگاه، انگشت اتهام را به سمت استراماچونی نشانه رفته‌اند و واکنش او را نامتناسب و غلوشده می‌دانند. منتقدان استراماچونی رفتار او را در خط دادن به یک خبرنگار خارجی زیر سوال می‌برند و عقیده دارند این کار اصلا حرفه‌ای نبوده است. نکته‌ای که وضع استراماچونی را خراب‌تر می‌کند، سابقه مشابه او در اسپارتاپراگ است؛ به‌طوری که در همین چند روز با انتشار خبرهای مربوط به احتمال جدایی استرا از استقلال، برخی سایت‌های ورزشی جمهوری چک بی‌وقفه به مربی ایتالیایی یورش برده‌اند و چنین سرنوشتی را برای او در تیم فعلی و تیم‌های بعدی‌اش قابل پیش‌بینی خوانده‌اند. آخرین خبر؛ دیروز اما خبرنگار معتمد استراماچونی از ایتالیا خبر داد مشکلات این مربی با باشگاه، فعلا حل شده و او در ایران باقی خواهد ماند.