شهامت یا جسارت؟

در چند سال گذشته فدراسیون فوتبال به راه‌های مختلفی متوسل شد تا شاید بتواند به این منبع مالی که فیفا نیز بر آن تاکید کرده دسترسی داشته باشد اما هر بار با شکست، این ماجرا را به طرف خود باخته است. حالا در جدید‌ترین فعل‌وانفعال رئیس فدراسیون فوتبال از مجریان ورزشی رسانه ملی انتقادی اساسی کرده است که جرات واگویه آن را ندارند. مهدی تاج که به یک برنامه تلویزیونی دعوت شده بود با اشاره به حاشیه‌هایی که تلویزیون برای این رشته ایجاد کرده است و خصوصا اظهارنظرش در مورد محرومیت چهارساله خبرنگاران در صورت پرسیدن سوال غیرمرتبط خطاب به مجری این برنامه گفت: «این موضوع آن‌طور که پخش شد نبود و من به مسائل دیگری هم اشاره کردم اما تنها همین بخش گزینش شد. برای من جای سوال دارد که چرا صحبت‌های دیگر من در مورد مدیران باشگاه و بازیکنان پخش نشد.

متاسفانه تلویزیون صحبت‌های بنده را به‌صورت گزینشی پخش کرد درحالی‌که مکلف است صحبت‌ها را به‌طور کامل پخش کند. من اظهارنظر به آن شکل را تکذیب می‌کنم. صحبت‌هایم گزینشی پخش شد. بنده درمورد حق‌پخش تلویزیونی بارها صحبت کردم. چرا این بخش از تلویزیون پخش نشد. چرا یک مجری شهامت ندارد در تلویزیون از دلایل ندادن حق‌پخش تلویزیونی صحبت کند و تا می‌خواهیم در این مورد صحبت کنیم می‌گویند وقت نداریم و بحث را عوض می‌کنند؟» البته این درخواست تاج از مجریان ورزشی تلویزیون کمی دور از انتظار به‌نظر می‌رسد چراکه مجریان صداوسیما تحت پوشش این رسانه هستند و طبیعی است که وارد این مجادله نخواهند شد، چراکه در این صورت ممکن است شغل خود را از دست بدهند. این همان توقعی بود که بارها از عادل فردوسی‌پور وجود داشت که چرا در برنامه ۹۰ در مورد موضوع حق‌پخش تلویزیونی صحبت نمی‌کند!

امیدواری به عدم حذف سرخابی‌ها

تاج البته در این برنامه در مورد موضوعات دیگر فوتبال ایران نیز صحبت کرد که حائز اهمیت بودند؛ مثلا او در مورد نزدیک شدن به پایان مهلت دو باشگاه پرسپولیس و استقلال برای پرداخت بدهی‌ها و گرفتن مجوز حرفه‌ای تا از محرومیت‌ها دور شوند گفت: «چند روز دیگر فرصت داریم و مسوولان امر درحال بررسی مدارک هستند. امیدوارم این دو باشگاه مدارک خود را کامل کنند تا مشکل برایشان ایجاد نشود. مدیرانی که مسوول پیگیری این موضوع هستند از مسوولان باتجربه فوتبال کشور هستند و امیدوارم شرایط به‌گونه‌ای رقم بخورد که مشکلی برای این دو باشگاه ایجاد نشود. البته اگر هم در مرحله اول مجوز حرفه‌ای این دو باشگاه ابطال شود می‌توانند به رای صادرشده اعتراض کنند و درکمیته استیناف صدور مجوز حرفه‌ای به این موضوع رسیدگی می‌شود.»

رقم بدهی‌ها را نمی‌دانم

تاج در مورد میزان بدهی دو باشگاه هم صحبت و از اعلام رقم دقیق آن اظهار بی‌اطلاعی کرد. «تا آنجا که در جریان بودم باشگاه پرسپولیس برای دریافت مجوز حرفه‌ای داخلی بخش عمده‌ای از بدهی‌هایش را تسویه کرد اما هنوز بدهی دارد. چون رقم دقیقش را نمی‌دانم در موردش اظهارنظر نمی‌کنم. عنوان شده بدهی باشگاه استقلال بین ۲۰ تا ۳۰ میلیارد تومان است ولی بعید می‌دانم این رقم باشد. هر چند رقم دقیق را نمی‌دانم اما فکر می‌کنم چه در بحث گرفتن مجوز حرفه‌ای داخل و چه خارج باشگاه استقلال حدود ۳ تا ۴ میلیارد تومان بدهی دارد که باید همه کمک کنند تا این مشکل برطرف شود.» در برخی رسانه‌ها عکس‌هایی از پیراهن آینده تیم‌ملی فوتبال کشورمان منتشر شده که به‌نظر می‌رسد بسیار بی‌کیفیت و فاقد زیبایی‌های لازم است. تاج در این خصوص نیز گفت: «طرح لباس تیم‌ملی هنوز نهایی نشده است. باید صبر کنند تا لباس وزین و شیک از سوی اسپانسر البسه تیم‌ملی طراحی شود. نباید مثل قبل از جام‌جهانی رفتار کنند که گفتند پیراهن تیم‌ملی بیشتر شبیه زیر پیراهن است اما وقتی به جام‌جهانی رفتیم پیراهن تیم‌ملی از سوی فیفا به‌عنوان یکی از زیباترین لباس‌ها انتخاب شد.»