استقلال؛ گرفتار در پیله تکرار

آنها در سه مسابقه اول‌شان پیش از رسیدن به دربی تهران، خارج از خانه باید به مصاف ماشین‌سازی و نفت مسجد سلیمان می‌رفتند و داخل خانه باید با فولاد خوزستان مصاف می‌دادند. روی کاغذ، کسب ۷ تا ۹ امتیاز برای استقلال پیش‌بینی می‌شد، اما آنها بعد از گذراندن دو بازی اول، فعلا فقط یک امتیاز به دست آورده‌اند. دو گل ثانیه‌های پایانی در این دو بازی، قاتل جان استقلال شده است. یک ضربه ایستگاهی در بازی با ماشین و حالا یک ریباند جلوی فولاد که به معنی واقعی کلمه در «آخرین ثانیه» بازی اتفاق افتاد. تیم استراماچونی فاصله‌ای تا کسب پیروزی برابر فولاد نداشت. البته آنها عالی نبودند، اما نمایشی که ارائه دادند از هر جهت بهتر و سرتر از میهمان بود. استقلال با ارسال داریوش شجاعیان از میانه میدان و ضربه سر فنی و دقیق فرشید اسماعیلی اولین گل فصلش را زد، اما درست وقتی به‌نظر می‌رسید کار تمام شده، نفوذ حردانی از سمت راست و دو ضربه پیاپی از باقرپور رویای کسب اولین برد را به باد داد.

خشم آبی؛ قصه تکراری

داستان مثل همیشه بود. باز هم بعد از یک ناکامی دیگر، گله و اعتراض برخی از اعضای خانواده استقلال متوجه عوامل بیرونی شد. این بار قصه از امیرحسین فتحی شروع شد؛ مردی که بلافاصله در جایگاه ویژه ورزشگاه آزادی خبر از طرح شکایت رسمی نسبت به قضاوت علیرضا فغانی داد. ظاهرا عامل اصلی اعتراض استقلالی‌ها این است که گل فولاد ۲۰ ثانیه بعد از پایان وقت‌های تلف‌شده مقرر به ثمر رسیده، اما این اعتراض نمی‌تواند چندان درست باشد، چراکه در همان اوقات، حسین حسینی مصدوم شد و حتی بابت اتلاف وقت، کارت زرد هم گرفت؛ پروسه‌ای که بعید است زیر ۲۰ ثانیه طول کشیده باشد. بنابراین کم‌کم اعتراض استقلالی‌ها شیفت شد روی برخی برخوردهای وسط زمین و اینکه مثلا داور در یک صحنه با گرفتن خطای بی‌مورد شیخ دیاباته، فرصت خوب گلزنی را از آبی‌ها گرفته است. این تداوم رویکرد ناموفق استقلال در چند سال گذشته است؛ پیدا کردن دشمن در بیرون از خانه که تا به‌حال ثمری برای این تیم نداشته و از این به بعد هم بعید است نتیجه بدهد.

استراماچونی؛ ایالت خودمختار

شاید اگر استقلالی‌ها بخشی از زمان و انرژی‌شان برای جنگیدن با دشمنان خیالی را در جهت اصلاح شرایط داخل باشگاه صرف می‌کردند، نتیجه بهتری عایدشان می‌شد. تازه‌ترین مصداق این ادعا هم، تداوم معمایی به اسم استراماچونی است. سرمربی ایتالیایی استقلال رسما ساز خودش را می‌زند. او مترجم باشگاه را نمی‌خواهد، به جشن برترین‌های لیگ برتر نمی‌رود، در نشست خبری بعد از بازی با ماشین‌سازی جواب هیچ خبرنگاری را نمی‌دهد و در هیچ‌یک از نشست‌های خبری قبل و بعد از بازی با فولاد هم حاضر نمی‌شود. رسانه‌های ورزشی هفته گذشته نوشتند استراماچونی در محل تمرینات استقلال حتی با بازیکنان هم قهر کرده و حرف نمی‌زند. قصه آن‌قدر بیخ‌دار شده که پیش از بازی با فولاد هم شایعه بسیار جدی استعفای استراماچونی مطرح شد. آیا کسی می‌داند این رابطه پرنوسان و مملو از ابهام، تا کی می‌تواند ادامه داشته باشد؟

توپ پر مدعیان شهرستانی

از همین ابتدا اما مشخص است که لیگ امسال به شدت رقابتی خواهد بود. در روز اول مسابقات هفته دوم، شهر خودرو و سپاهان دومین بردشان را هم به‌دست آوردند؛ شاگردان یحیی گل‌محمدی ۲ بر یک شاهین شهرداری بوشهر را بردند؛ تیمی که خیلی زود با اخراج دروازه‌بانش ۱۰ نفره شد. تیم قلعه‌نویی هم ماشین‌سازی را یک‌برصفر شکست داد. سپاهان در این بازی یک ضربه پنالتی را نیز از دست داد.