نازپرورده‌ها علیه پرسپولیس

اینکه آخر این پرونده چه خواهد شد روشن نیست. اگر کمیته‌های انضباطی و اخلاق به پرونده ورود کنند و محرومیت معلق سه جلسه‌ای بیرو فعال شود، بحران بزرگی گریبان پرسپولیس را خواهد گرفت، چراکه در این صورت دروازه‌بان اصلی سرخ‌ها مصاف‌های سرنوشت‎ساز با استقلال، سپاهان و شهر خودرو را از دست می‌دهد. در صورتی که این اتفاق رخ بدهد، فلسفه عقد قرارداد چند میلیارد تومانی با بیرانوند هم زیر سوال خواهد رفت؛ چراکه اساسا او را برای همین مسابقات مهم نگه داشته بودند، وگرنه در بقیه لیگ که بوژیدار رادوشوویچ هم می‌تواند کار را انجام دهد. از سوی دیگر شاید توجیه و توضیح‌های بیرو به کارش بیاید و او این بار هم قسر در برود، اما مسلما ادامه این رفتارها برای بیرانوند و پرسپولیس گران تمام خواهد شد. حساب حاشیه‌هایی که بیرانوند در این مدت ساخته، از شمارش خارج است.

مرور کنید و تصاویر را به یاد بیاورید؛ از بگومگو با شجاع خلیل‌زاده درون زمین تا برخورد زشت با مامور نیروی انتظامی و از درگیری با کی‌روش استنلی تا همین غائله اخیر، بیرانوند مدام در کانون خبرهای منفی و حاشیه‌ای بوده است. اینکه او چرا از این وضعیت خارج نمی‌شود، یکی از دلایلش برخورداری امثال علیرضا از حمایت‌های بی‌چون و چرای مردمی است. در حقیقت هوادارانی که چشم‌بسته همه کارهای بازیکنان تیم محبوب‌شان را تایید می‌کنند، آنها را به پیمودن این مسیر و عدم اصلاح رویه سوق می‌دهند. متاسفانه بعد از انتشار ویدئوی اخیر هم رویکرد برخی از هواداران پرسپولیس، حمایت متعصبانه از رفتار بیرانوند بود که مسلما در آینده باعث خواهد شد او به رفتارهای مشابه ادامه بدهد و یک روز هزینه گزاف و غیرقابل جبرانی روی دست باشگاه بگذارد. تازه فقط بیرانوند هم نیست؛ چه اینکه پرسپولیس در این سال‌ها بهای هنگفتی بابت اشتباهات و سهل‌انگاری‌های بازیکنانش پرداخت کرده؛ ستاره‌هایی که بعضا مورد حمایت مطلق هواداران بوده‌اند و به همین علت، دلیلی برای ترک عادت و اصلاح رفتارشان نیافته‌اند.

از طارمی تا سیامک، از عالیشاه تا فرشاد

پرسپولیس در این سال‌ها نتایج بسیار خوبی به دست آورده و همین مساله باعث شده رویه ناخوشایند «خودزنی» در این تیم به اندازه کافی مورد انتقاد قرار نگیرد. در عین حال اما واقعیت این است که خیلی از مواقع بازیکنان پرسپولیس با سهل‌انگاری‌های پیش پا افتاده و رفتارهای اشتباه‌شان باعث دردسر شده‌اند. در یکی از تلخ‌ترین نمونه‌ها، سیامک نعمتی به‌دلیل انجام رفتار غیرورزشی در بازی رفت فینال لیگ قهرمانان برابر شیمیزو اسپالس از زمین اخراج شد و بازی برگشت را از دست داد؛ آن هم در حالی که پرسپولیس در اوج دوران محرومیتش، نیاز شدید به این بازیکن داشت. واقعا شاید اگر نعمتی در تهران می‌توانست برابر شیمیزو به میدان برود، شرایط دیگری بر آن بازی حاکم می‌شد. نمونه دیگر فرشاد احمدزاده است. این بازیکن در دوران محرومیت پرسپولیس از جمع سرخپوشان جدا شد و یک فصل بسیار ناموفق را در لیگ لهستان پشت سر گذاشت. او سپس تصمیم به بازگشت گرفت. ابتدا هواداران علیه‌اش جبهه گرفتند، اما خیلی زود همه چیز فراموش شد و وقتی یک کمدین استقلالی به تمسخر او پرداخت، بسیاری از طرفداران پرسپولیس به شدت از احمدزاده دفاع کردند.

همین سیاست احساسی و نادرست باعث شد فرشاد دوباره به مسیر غلط قبلی برگردد و حاشیه‌های جدیدی بسازد. در مدت کوتاهی که از بازگشت احمدزاده به پرسپولیس گذشته، یک فیلم از شوخی نامناسب او با همبازی‌اش لو رفته و یکی، دو حاشیه نامناسب دیگر هم با محوریت همین بازیکن ایجاد شده است. امید عالیشاه نیز در تعطیلات نوروز امسال به نیمکت‌نشینی‌اش در تیم برانکو اعتراض کرد؛ آن هم در حالی که این تیم بعد از پیروزی در دربی در اوج موفقیت و در حساس‌ترین مقطع ممکن به سر می‌برد. سلطان سهل‌انگارهای پرسپولیس اما مهدی طارمی است که قصه «خیریت» او هیچ نیازی به بازگویی ندارد؛ بازیکنی که همین حالا هم بین بسیاری از هواداران پرسپولیس پایگاه اجتماعی چشمگیر دارد و وقتی زمزمه بازگشت او مطرح شد، خیلی‌ها استقبال کردند! طبیعتا تا وقتی هوادار ایرانی تا این حد مسامحه‌گر، آسان‌گیر، کم‌توقع و خطاپوش باشد، نمی‌توان انتظار داشت ستاره‌ها دست از خطا کردن و هزینه تراشیدن برای تیم‌شان بردارند. البته که در این مورد فرقی بین پرسپولیس و استقلال هم نیست.