وداع هیجان‌آمیز با تابستان

پرسپولیس؛ افتان و خیزان

تیم گابریل کالدرون هنوز انتظارات را برآورده نکرده است. آنها درحالی پا به دربی می‌گذارند که دو بازی آسان از سه مسابقه اول‌شان را برابر پارس‌جنوبی‌جم و نفت آبادان، با پیروزی‌های ناپلئونی پشت سر گذاشته‌اند و شش امتیازی هستند، اما آنها اولین بازی سخت‌شان را در تبریز به تراکتور باختند و همین مساله در کنار نمایش پرفراز و فرود سرخ‌ها باعث تردید هواداران و کارشناسان شده است. بازی امروز برابر استقلال که همیشه حساسیت‌های حیثیتی و فرا جدولی دارد، دومین مسابقه سخت قرمزها در لیگ نوزدهم است و جالب‌تر اینکه آنها در دو بازی بعدی هم بلافاصله باید به مصاف سپاهان و شهر خودرو بروند. بنابراین اولویت شاگردان کالدرون باید نباختن در دربی باشد. شاید آنها با گرفتن پنج امتیاز از این سه بازی دشوار پیاپی هم رستگار شوند، اما در عین حال بردن دربی برای گابریل کالدرون معجزه خواهد کرد. مربی برنده دربی معمولا یک گارانتی عجیب و مطمئن برای دنبال کردن کارش در آرامش مطلق پیدا خواهد کرد.

برانکو از ۱۱ بازی اولش روی نیمکت پرسپولیس فقط دو مسابقه را برد، اما یکی از مهم‌ترین عوامل تثبیت او روی نیمکت و آغاز یک دوره طلایی چهار ساله، این بود که یکی از همان دو برد برابر استقلال در مسابقه پایانی لیگ چهاردهم به‌دست آمد. بنابراین این فرمول می‌تواند برای کالدرون هم تکرار شود، هرچند از طرف مقابل شکست احتمالی در مسابقه امروز نیز می‌تواند یک لرزه زودهنگام بر کاخ رویاهای مربی آرژانتینی بیندازد. فراموش نکنید برانکو ایوانکوویچ بیکار شده و خطر تشویق شدن او در روز ناکامی پرسپولیس، متوجه کالدرون خواهد بود. بنابراین برای این مربی از نان شب واجب‌تر است که دربی را نبازد. استقبال پررنگ‌تر هواداران پرسپولیس از بلیت‌فروشی الکترونیکی دربی هم نشان می‌دهد آنها به تیم‌شان خوش‌بین‌تر هستند و همین مساله، مسوولیت کالدرون را سنگین‌تر می‌کند.

در حوزه مسائل فنی هم حدس زدن ترکیب پرسپولیس بسیار دشوار و شاید حتی غیرممکن به‌نظر می‌رسد. تغییرات اعمال‌شده از سوی کالدرون در ارنج بازی با نفت آبادان، همه را دچار سرگیجه کرده است. در قلب خط دفاعی جلال حسینی مصدوم شده و محمدحسین کنعانی‌زادگان، زننده گل سه امتیازی بازی قبلی به میدان می‌رود؛ اما در سمت چپ خط دفاعی گزینه نهایی کالدرون از بین محمد انصاری و محمد نادری مشخص نیست. همچنین وضعیت بازی تیم با یک یا دو مهاجم هم مجهول است و به دنبال آن کسی نمی‌داند از بین جونیور، عالیشاه، وحید امیری، سیامک نعمتی و بشار رسن، کدام بازیکنان برای آغاز این مسابقه انتخاب خواهند شد.

استقلال؛‌ راه طلایی جبران

استقلال اما در شرایطی وارد دربی می‌شود که به راحتی می‌توان صفت «بحران‌زده» را به آن اطلاق کرد. با توجه به قرعه آسان آبی‌ها کمتر کسی تصور می‌کرد این تیم از سه بازی نخست فقط دو امتیاز بگیرد؛ با وجود این شاگردان آندرا استراماچونی بعد از شکست هفته اول برابر ماشین‌سازی در تبریز، از دو دیدار بعدی مقابل فولاد و نفت مسجد سلیمان هم دو تساوی گرفتند تا بدون برد به پرسپولیس برسند. این وضعیت اصلا شبیه آن چیزی نیست که استقلالی‌ها از کادر ایتالیایی‌شان می‌خواستند، اما کمی بدشانسی، کمی اشتباهات داوری و مقدار خیلی بیشتری تزلزل و از هم‌گسیختگی فنی باعث شد یک بار دیگر شروع فصل به کام استقلال نباشد. حالا اما استراماچونی و شاگردانش یک راه طلایی برای عبور فوری از این بحران دارند؛ اینکه دربی را ببرند و در فضای امن و آرام ناشی از چنین بردی، به بازیابی روحی و فنی تیم بپردازند. با این همه، بدون تعارف استقلال نسبت به رقیب دیرینه برای رسیدن به پیروزی در این مسابقه کار سخت‌تری پیش رو دارد. اسکلت کلی پرسپولیسی‌ها دست نخورده و بین بازیکنان اصلی آنها به ندرت می‌توان «دربی اولی» پیدا کرد، اما شرایط استقلال فرق دارد و این تیم برای چندمین بار طی فصول گذشته دچار تغییرات اساسی در کادر بازیکنان شده است.

به علاوه بسیاری بر این باورند که با جدایی خیلی از بازیکنان بزرگ و قدیمی استقلال مثل مهدی رحمتی، پژمان منتظری، خسرو حیدری و... استقلال کنونی یک «لیدر» به معنای واقعی کلمه ندارد؛ کسی که بتواند تیم را رهبری کند. بدیهی است که خلأ چنین بازیکنی مخصوصا در مسابقات بزرگ‌تر مثل دربی تهران بیش از پیش به چشم می‌آید. در این میان اما نباید فراموش کنیم دربی همیشه می‌تواند مملو از اتفاقات غیرمنتظره باشد. شاید بهترین مثال برای اثبات این ادعا مربوط به شهرآورد برگشت لیگ شانزدهم باشد؛ روزهایی که همه فکر می‌کردند تیم خوب پرسپولیس به راحتی برنده خواهد شد. اتفاقا قرمزها خیلی هم زود با گل سروش رفیعی از حریف جلو افتادند، اما در ادامه تیم منصوریان با درخشش بازیکنانی مثل زکی‌پور، مجید حسینی، فرشید اسماعیلی و کاوه رضایی برنده مسابقه شد. بنابراین دربی «رو» ندارد و شاید این بار هم همان اتفاق تکرار شود؛ هرچند این روزها فاصله فنی دو تیم هم به اندازه آن زمان زیاد نیست. ناگفته پیداست نتیجه نهایی بازی امروز در سرنوشت ادامه همکاری استقلال با استراماچونی هم تاثیر چشمگیری دارد.