پنج‌شنبه مهیج

ال‌کلاسیکو با جنجال اضافی

سال‌هاست که نبرد پرسپولیس و سپاهان تبدیل به یک بازی کلاسیک در فوتبال ایران شده است؛ به‌طوری‌که ژورنالیست‌ها اسمش را ال‌کلاسیکوی ایران گذاشته‌اند. پرسپولیس و سپاهان در حال حاضر با پنج عنوان قهرمانی رکورددار قهرمانی لیگ برتر هستند، هرچند مجموع قهرمانی‌های سرخوشان در ادوار لیگ سراسری به عدد ۱۲ می‌رسد و قابل‌مقایسه با تیم اصفهانی نیست. اما سپاهان به‌عنوان تیمی که معمولا ثروت و بودجه‌اش بالاتر از نسبت هوادارانش بوده، در دو دهه گذشته به یک قطب جدید در فوتبال کشور تبدیل شده و مخصوصا جدال‌های این تیم با پرسپولیس، جذاب و پر از جنجال از آب در آمده است. حتی هواداران آماتور و پاره‌وقت فوتبال ایران هم به آسانی و با کمترین تمرکز می‌توانند فهرست بلند بالایی از جنجال‌های پیش‌آمده در نبردهای رودرروی این دو تیم را به یاد بیاورند؛ از ضایعه دلخراشی که برای چشم‌های سرباز احمدی رخ داد تا داستان آب‌های آلوده و غش کردن محسن قهرمانی و سایر مسایل. این حواشی در مسابقات پارسال دو تیم هم وجود داشت. پرسپولیس و سپاهان پارسال سه بار در لیگ و حذفی با هم مصاف دادند که قرمزها دو بار برنده شدند و یک بازی هم به تساوی انجامید.

این سه بازی با ماجراهای زیادی همراه بود؛ اعم از پرتاب سنگ در تهران و البته کور شدن دوباره یک تماشاگر در اصفهان. در حاشیه مسابقه حذفی آخر، حتی خودروی خبرنگاران هم در امان نماند و آسیب‌های بسیار جدی به آنها وارد شد. جالب اینجاست که نبرد جدید دو تیم از راه رسیده، اما پرونده تمام شکایات بازی قبلی هنوز مفتوح است! در عین حال اما بازی جدید هم حتی قبل از آغاز، به حاشیه رانده شد؛ آنجا که سعید آقایی با انتشار یک پست اینستاگرامی به هواداران پرسپولیس توهین کرد و کمیته انضباطی هم دیروز حکم به محرومیت او تا اطلاع ثانوی داد. بنابراین به‌نظر می‌رسد آقایی بازی امروز را از دست خواهد داد و شاید فضا برای حضور شایان مصلح در این پست باز شود. از سوی دیگر تقابل امیر قلعه‌نویی با هواداران پرسپولیس هم جالب خواهد بود.

امیر پارسال از مهندسی‌شدن نتایج به سود پرسپولیس سخن گفت و هواداران این تیم هم به او لقب «مافیا» دادند. پرسپولیس در چهار بازی اولش سه برد و یک شکست داشته و سپاهان هم دو برد و دو مساوی به دست آورده است. قاعدتا باید انتظار داشته باشیم بازی امروز کم‌گل از آب در بیاید، چون پرسپولیس در ۳۶۰ دقیقه آغازین فصل تنها یک گل دریافت کرده و سپاهان اصلا گل نخورده است. طبعا گشودن دروازه پیام نیازمند برای مهاجمان کم‌دقت و کم‌طراوت پرسپولیس کار ساده‌ای نخواهد بود. تا به حال در تاریخ مسابقات مختلف باشگاهی، این دو تیم ۷۱ بار به مصاف هم رفته‌اند که ۲۴ برد برای پرسپولیس، ۱۷ برد برای سپاهان و ۳۰ تساوی به ثبت رسیده است.

نیمه‌جان در نصف جهان

بازی دوم امروز اما بین ذوب‌آهن و استقلال برگزار خواهد شد. تقابل علیرضا منصوریان با استقلالی‌ها همین‌طوری هم جذاب است، حالا چه برسد به اینکه این بازی پس از شکست آبی‌ها در دربی برگزار شود. هیچ کدام از دو تیم فصل را خوب شروع نکرده‌اند. ذوب‌آهن از چهار بازی ابتدایی سه مسابقه را مساوی کرده و یکی را باخته؛ استقلال هم دو باخت و دو مساوی کسب کرده است. به این ترتیب این بازی، نبرد تیم‌های بدون پیروزی است و شاید مربی تیم بازنده حتی در خطر برکناری قرار بگیرد. مساوی که به درد هیچ کدام از دو تیم نخواهد خورد، باخت احتمالی هم می‌تواند به یک کابوس برای استراماچونی یا منصوریان تبدیل شود. استقلال غیر از شیخ دیاباته مصدوم، در این بازی علی کریمی را هم به‌دلیل محرومیت در اختیار نخواهد داشت. کریمی برابر پرسپولیس از زمین اخراج شد تا پس از دانشگر و فرشید اسماعیلی، سومین اخراجی استقلال در چهار هفته نخست لیگ نوزدهم باشد!