روز تاریخی فوتبال ایران عکس: AFP

بازتاب‌های جهانی

چنانکه انتظار می‌رفت، اولین حضور گسترده و غیرگزینشی زنان در استادیوم ملی ایران با بازتاب‌های مثبت داخلی و خارجی همراه شد. حجم واکنش‌های داخلی که غیرقابل توصیف و تصور بود؛ از ربیعی، سخنگوی دولت که روی سکوها تماشاگر بازی بود و به‌طور همزمان توییت و مصاحبه می‌کرد تا معصومه ابتکار که او نیز خشنودی وصف‌ناپذیری از این اتفاق داشت. بازتاب‌های خارجی اما از این هم بزرگتر بودند. عصر پنج‌شنبه خبرنگاران بیش از ۲۰ کشور خارجی در استادیوم آزادی حاضر بودند و طبیعی است که آنها گزارش لحظه به لحظه از این رخداد برای رسانه‌های‌شان فرستاده باشند. در عین حال اما بیانیه جانی اینفانتینو اهمیت بیشتری داشت. رئیس فیفا که پیگیری‌های او نقش مهمی در تحقق حضور زنان در ورزشگاه داشت، پس از بازی نوشت: «برای اولین بار در ۴۰ سال گذشته این اجازه به زنان ایرانی داده شد تا بازی فوتبال مردان را تماشا کنند. این یک قدم بزرگ و مثبت محسوب می‌شود. چیزی که فیفا و به‌خصوص زنان و دختران ایرانی مشتاقانه در انتظار آن بودند. شور و شوقی که امروز این تماشاگران نشان دادند بیش از پیش ما را تشویق کرد که این راه را ادامه دهیم.

تاریخ به ما یاد می‌دهد که پیشرفت، مرحله به مرحله پیش می‌آید و این تازه آغاز یک راه طولانی است. در نتیجه فیفا اکنون به آینده نگاه می‌کند جایی که تمام زنان و دختران ایرانی به راحتی و در محیط امن فوتبال را تماشا می‌کنند. اکنون دیگر هیچ مانع و بازگشت به عقبی وجود ندارد. می‌خواهم از زنان و دختران ایرانی که با شجاعت ایستادند و از حق خود دفاع کردند تشکر ویژه کنم. فیفا کاملا از آنها حمایت خواهد کرد و در کنار آنها خواهد ایستاد.» به این ترتیب بیانیه فیفا نشان می‌دهد این نهاد بین‌المللی به همین مقدار راضی نیست و از این پس، توسعه حضور زنان در مسابقات و ورزشگاه‌های بیشتر ایران را دنبال می‌کند. مسلما موضوع برای فدراسیون تمام نشده و چالش بزرگتر، فراهم کردن امکان حضور زنان در دیدارهای لیگی و ورزشگاه‌های بیرون از تهران است. در مقابل تشکر فیفا از گام اول ایران اما مهدی تاج هم فرصت را غنیمت شمرد و در پاسخ به اینفانتینو، خواهان وصول مطالبات بلوکه‌شده فوتبال کشورمان در فیفا شد.

ماجرای توییتی که حذف شد

اگر از انبوه واکنش‌های مشابه بگذریم، برای یافتن یک نمونه متفاوت باید به توییت جنجالی گری لینه‌کر اشاره کنیم؛ فوتبالیست سابق و مجری فعلی تلویزیون که معمولا نوشته‌های جذابی دارد. او ترجیح داد به مسابقه پنج‌شنبه از جنبه‌ای دیگر نگاه کند، بنابراین نوشت: «ایران در بازی با کامبوج ۱۴-صفر پیروز شده. لطفا یک نفر به زنان ایرانی که اجازه پیدا کردند برای اولین بار بازی را از استادیوم تماشا کنند بگوید که فوتبال همیشه به این سادگی نیست.» واکنش‌ها به این پیام اما برای لینه‌کر غیرمنتظره بود؛ به‌طوری که کاربران زیادی به او تذکر دادند پیامش حاوی کلیشه‌های جنسیت‌زده و توهین‌آمیز است. این واکنش‌ها تا حدی بالا گرفت که لینه‌کر در نهایت پیامش را حذف کرد.

 

18