این بازی «عادی» نمی‌شود

اولین آزمون سخت ویلموتس

سایت فیفا با اشاره به این بازی، تاکید کرده که مصاف با بحرین اولین آزمون دشوار ویلموتس در ایران است. سایت فیفا درست می‌گوید. اگر دو بازی دوستانه مقابل سوریه و کره‌جنوبی را در نظر نگیریم، این تازه آغاز ماموریت رسمی مربی بلژیکی در ایران است؛ مسابقه‌ای که خیلی‌ها منتظرند عیار ویلموتس را نشان بدهد. او دم از فوتبال تهاجمی می‌زند و انصافا تیمش هم در این مورد کم نگذاشته، اما هنوز ساختار دفاعی ایران محک جدی نخورده و شاید بعد از بازی امشب بهتر بتوان قضاوت کرد. فراموش نکنیم تیم کشورمان در بازی ساده با کامبوج یک ضربه پنالتی به حریف ضعیفش تقدیم کرد.

همیشه غیرعادی

بازی با بحرین هیچ‌وقت برای فوتبال ملی ایران عادی نمی‌شود. دلیلش هم روشن است. موضوع به همان یکشنبه سیاه مشهور برمی‌گردد؛ بازی تاریخی در مقدماتی جام‌جهانی ۲۰۰۲ که ۲۹ مهر ۸۰ در منامه برگزار شد و تیم‌ملی کشورمان با شکست ۳بریک برابر رقیب، از راهیابی به مرحله نهایی جام‌جهانی محروم شد. البته که آن باخت به خودی خود نمی‌توانست کابوسی فراموش‌نشدنی باشد. جنبه زشت‌تر آن ماجرا مربوط به رفتار مزدورانه و شادی زننده بازیکنان بحرین با پرچم عربستان، رقیب ایران در مرحله مقدماتی می‌شد. مسلما هیچ آدم آزاده‌ای حاضر نمی‌شود چنین برای یک پرچم بیگانه خوش‌رقصی کند، اما بحرینی‌ها این کار را کردند تا برای همیشه، بازی با آنها غیر از آیتم «وقت‌کشی» با همان قاب زشت در اذهان تداعی شود. بعد از آن البته تیم‌ملی کشورمان پیروزی‌های سه و شش‌گله هم برابر بحرین داشته، اما هنوز افکار عمومی تشنه پیروزی‌های بیشتر است؛ یک برد خوب دیگر که با دست‌فرمان فعلی شاگردان ویلموتس شاید دور از دسترس هم نباشد.

باید مراقب بود

در عین حال اما زیاد هم نباید هیجان‌زده باشیم. بحرین از دو بازی اولش در این گروه ۴ امتیاز گرفته؛ آنها با عراق مساوی کرده‌اند و کامبوج را هم فقط با یک گل شکست داده‌اند. بنابراین واضح است که بحرین رقیب ما در مسیر صعود است و حق نداریم این تیم را دست‌کم بگیریم. از گروه‌های هشت‌گانه فعلی، تیم‌های سرگروه به‌صورت مستقیم به دور بعد صعود می‌کنند و نیمی از تیم‌های دومی هم که بهترین نتایج را گرفته باشند بالا می‌روند. دیگر بازی گروه ما امشب بین کامبوج و عراق برگزار می‌شود.